Door mijn ziekte kan ik vaak niet rijden maar wil ik toch graag dingen met haar doen zodat we toch samen lekker bezig zijn .
Ik ben nu dus bezig met een beetje vrijheids dressuur .
Ik ben overal en nergens gaan lezen en kom toch elke keer de zweep weer tegen .
Hiermee heb ik dus een probleem met mijn paard.
In de negen jaar dat ik dr nu heb hebik gemerkt dat ze iets heeft tegen mensen met zwepen stokken wandelstokken of alles wat daar maar op lijkt .
Ik heb haar daardoor ook nooit kunnen rijden met zweep aangezien ze echt angstig is voor dat ding .
Later heb ik dit verder nooit meer geprobeert omdat zodra ze iemand ziet met zweep of iets dergelijks ze behoorlijk paniekerig reageert .
Nu is mijn vraag moet ik mijn paard nu eerst dr angst voor zwepen etc onder ogen laten komen zodat ze ziet dat het niet nodig is om bang te zijn .
Of zou ik zoals ik nu bezig ben met halstertouw haar ook gewoon alle dingen kunnen leren .
Of zijn er nog andere manieren .
Het aanwijzen van het been met touw werkt niet echt handig

Ik moet er ook eerlijk bijzeggen dat ik dus expres nooit geen zweep meer gepakt heb omdat ik haar reactie zag en bang wasdat ze het vertrouwen in mij verloor . Ik heb haar wat dat betreft in dr waarde gelaten en had zoiets van dan niet . Mischien niet het beste besluit maargoed dat is iets wat ik 9 jaar geleden besloten had en ik nu toch niet meer kan veranderen .
Maar weet wel hoe ze op omstanders reageerd die met zwepen of stokken lopen .
Ik wil graag meerdere dingen met haar gaan doen als halt houden , blijf ,kommaar , terrug draf galop stap weg volg .
Het voetje ben ik nu mee bezig maar zoals ik al zei met halstertouw voet aanwijzen werkt niet zo goed .
Hoop dat ik wat tips krijg om hoe ik dit nu aan moet pakken .
groetjes miranda