Hoe nu verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:49

Ik ben al een tijdje halfbakken bezig met vd. Ja, ik geef het eerlijk toe Haha!

Ik ben nu zo ver met hem dat hij aan de hand twee Spaanse Passen kan maken achtereen voordat ik een beloning geef. Dat gaat nog een beetje zoals bij de Polka, dus echt geraffineerd is het nog niet Knipoog Verder kan hij met zijn hoofd netjes tussen zijn voorbenen en blijft hij op nadrukkelijk verzoek heel netjes staan als ik wegloop of om hem heen loop. Ook komt hij desgevraagd naar me toe.

Waar ik een beetje over twijfel is of ik verschillende oefeningen kan doen in 1 sessie of dat ik beter een oefening helemaal 'af' kan maken voordat ik met de volgende bezig ga.

Ik had ook bedacht dat ik met behulp van een helper de hulpen die ik voor de Spaanse Pas nu aan de hand geef, ga combineren met de hulpen vanaf het zadel, waarbij de hulp op het been langzaamaan verhoogd wordt van de pijp naar de schouder.

Als ik dat gedaan heb, of misschien ervoor nog, moet ik hem leren zijn been meer gestrekt naar voren te houden. Het is nu toch wat meer maaien dan naar voren strekken zeg maar.

Hou er wel even rekening mee dat mijn paard praktisch niets ziet, dus visuele hulpen met de zweep o.i.d. hebben niet echt nut Tong uitsteken

Bino_Pino

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:04

je kan 2 oefeningen tegelijk oefenen Lachen
ga ik vandaag ook doen, anders gaat hij het te snel beu zijn.. Lachen

why_not

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:15

Denkd at je ook best wel oefenen achter elkaar kunt doen. Je moet er alleenvoor waken dat je niet alles door elkaar gaat halen. Dat is wat anders!!!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 22:37

Iemand nog tips voor de Jambette en het aanpassen van de hulpen voor de Spaanse Pas aan de hand naar de Spaanse Pas in het zadel?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:15

Ik kan een keer komen helpen Barbara! viewtopic.php?f=69&t=639347&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Ik zou persoonlijk iig eerst de spaanse pas aan de hand verder uitwerken voor je vanuit het zadel sp gaat vragen. Het is in het begin een best lastige balans oefening en met ruiter wordt de balans natuurlijk weer minder waardoor de oefening moeilijk wordt. Voor het hoger vragen is het juiste moment van belonen weer heel belangrijk, probeer ten alle tijden op het hoogste punt te belonen / beloningssignaal te geven.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 13:51

Hoi Daan!

Van jou wil ik wel les hoor!
Bedankt voor de tip over het belonen, ik zal er op letten. Omdat hij nu wat meer maait is dat wel lastig, want dat gaat heel snel. Maar wie niet waagt...

Ik zag trouwens dat jij (ook?) met je tong klakt bij wijze van click. Ik heb nu alles gewoon met 'Braaf' of "goed zo!" gedaan, maar een vast signaal lijkt me duidelijker. Is het verstandig om nu nog van 'click' te wisselen?

Ik zal inderdaad wachten tot de Spaanse pas beter is. Ik moet ook de beloning afbouwen, maar daar ben ik nog een beetje huiverig voor aangezien ik niet zo vaak oefen Bloos Het moet er wel in blijven zitten zeg maar...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:52

BBreedveld schreef:
Hoi Daan!

Van jou wil ik wel les hoor!
Bedankt voor de tip over het belonen, ik zal er op letten. Omdat hij nu wat meer maait is dat wel lastig, want dat gaat heel snel. Maar wie niet waagt...

Ik zag trouwens dat jij (ook?) met je tong klakt bij wijze van click. Ik heb nu alles gewoon met 'Braaf' of "goed zo!" gedaan, maar een vast signaal lijkt me duidelijker. Is het verstandig om nu nog van 'click' te wisselen?

Ja, want met een clicker ben je veel sneller en duidelijker. Vooral als je paard gaat maaien. Verder kan je hem met zweep aanraking duidelijk maken dat het echt om het optillen gaat, liever iets te vroeg belonen dan te laat! Een clicker is m.i. bij Vd eigenlijk in alle gevallen beter omdat je veel beter kan timen en dus je paard veel duidelijker kan maken wanneer hij een oefening correct uitvoert.

Citaat:
Ik zal inderdaad wachten tot de Spaanse pas beter is. Ik moet ook de beloning afbouwen, maar daar ben ik nog een beetje huiverig voor aangezien ik niet zo vaak oefen Bloos Het moet er wel in blijven zitten zeg maar...

Waarom wil je de beloning afbouwen? Wat is daar voor jou het nut van? Je houdt het leuker voor je paard met beloning, hij zal dan nog liever voor je werken. En tuurlijk wil je tzt niet meer voor iedere pas maar voor meer passen belonen, maar zolang de passen nog niet "perfect" zijn zou ik de pas zelf nog trainen en dus belonen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 12:53

Hm, dan ga ik inderdaad maar over op een tongklak.

Met het afbouwen van de beloning bedoelde ik inderdaad dat ik niet elke pas meer hoef te belonen, zodat ik straks ook onder het zadel een aantal pasjes achter elkaar kan doen (en daarna belonen natuurlijk)