heel lang en laag met pessoa -> gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

heel lang en laag met pessoa -> gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 16:12

Wij laten onze nieuwe aanwinst laten kennismaken met de pessoa... Hij staat aardig "lang" ingesteld en ze snapt heel goed wat de bedoeling is. Gisteren voor de 2e keer gedaan. Ze liep ontspannen, goed over de rug. Maar na een tijdje zakte ze zo ver dat ze met haar neusje erg dicht bij de grond kwam (wel neus vooruit, gewoon heel relaxed zeg maar). Dat deed ze bij haar vorige eigenaar ook al, maar daar werden geen hulpteugels oid gebruikt.
Van dat hele lage schrok ik een beetje, kan ze zo niet in de lijnen van de pessoa (laagste instelling) terecht komen? Ik heb maar even de longe "opgetild" en toen kwam ze weer wat hoger. Is mijn bezorgdheid terecht, kan een paard inderdaad in de lijnen verstrikt raken? Zat de pessoa hier te lang?

mayla
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-08-06

Re: heel lang en laag met pessoa -> gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:19

Hoi,
Bij je pessoateugel zit een gebruiksaanwijzing, waarop staat hoe je het paard hoger kunt instellen.
Dat lijkt me in dit geval wel verstandig om te doen.
Lekker ontspannen lopen is natuurlijk niet verkeerd :0), maar als je je paard echt wil laten werken is een wat hogere instelling gewenst.
En je voorkomt natuurlijk dat je paard met z'n voorbeen verstrikt raakt...
Succes!

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: heel lang en laag met pessoa -> gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 14:04

Okee, jouw advies is dus hoger instellen. Denk je dat het feit dat ze nu al zo omlaag kan, betekent dat ze daaraan toe is? Ik wil haar vooral niet overvragen, ze heeft erg lang stilgestaan. Of "mag" de 2e instelling nu ook al?

mayla
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-08-06

Re: heel lang en laag met pessoa -> gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:29

Ik zou het rustig proberen.
Als je je paard overvraagt, zal ze dit zeker laten merken d.m.v. een vorm van verzet (rug wegdrukken, of op een andere manier duidelijk maken dat dit haar niet aanstaat).
Bij een wat hogere instelling zal je paard haar achterhand er ook meer onder moeten brengen, wat het gebruik van de rug ten goede komt.
Ik hoor graag van je of je paard er goed op reageert.
Hoe oud is je paard en wat heeft ze al voor ervaring?

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: heel lang en laag met pessoa -> gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 19:55

La Roche is 14. We hebben haar sinds juni. Ze is wel recreatief/dressuurmatig gereden vroeger maar is nooit op wedstrijd geweest. Ze heeft zeker 1.5 jr stilgestaan (maar als ze dat erbij zeggen is het misschien ook wel langer?). Nu heeft ze iig een enorme onderhals, een dikke buik en we werken nog aan de buigzaamheid Tong uitsteken
Ze heeft onder het zadel eerst de neiging achter de teugel te kruipen, na 30 min. wordt ze losser en loopt ze beter nageeflijk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: heel lang en laag met pessoa -> gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:26

Ik zou niet hoger instellen, maar wat strakker zetten. Het moet iig niet zo los hangen dat ze er met haar eigen benen in kan stappen.

Cobe_oud
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-08-06

Re: heel lang en laag met pessoa -> gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:25

idd wat Cassidy zegt. Let er wel op dat wanneer ze teveel op de voorhand zou gaan lopen, dat je de musketons het beste aan de zijkant kan vastmaken. Zo loopt ze toch ietsje meer in evenwicht

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: heel lang en laag met pessoa -> gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 21:29

Ze ontspant een beetje teveel op een gegeven moment Lachen Maar als ik de musketons aan de zijkant vastmaak is dat toch een hogere instelling?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: heel lang en laag met pessoa -> gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:38

Dat is de middelste instelling, maar idd hoger dan tussen de benen door. Als je paard teveel zakt en ze echt het risico loopt om in de Pessoa te gaan staan, is hij te los, en kan hij wat strakker, ook tussen de benen door.
Of je probeert het met deze lengte en dan aan de zijkanten vast.