Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 16:00

Een paard bij ons op stal van 17 jaar is waarschijnlijk niet gewend om aan de longeerlijn te lopen.
Hij draait zijn voorhand naar je toe en ook al stap je naar de achterhand dit blijft hij doen.
Tegen de zweep gaat hij in verzet. Dat gaat hij op zijn achterbenen staan en heb je helemaal niks te zeggen.

Als er iemand naast loopt, zonder hem vast te houden en in het midden staat iemand met de longe dan loopt hij wel. dus het lijkt erop dat hij gewoon niet snapt wat de bedeoling is.

Heeft iemand tips hoe je idt het beste aan kunt pakken?

*hoop dat ik een beetje over heb kunnen brengen hoe de situatie is, maar het is heel moeilijk uit te leggen*

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:02

Geduldig oefnene, zet de ruimte waar je in longeert af. Doe het eerst zónder longeerlijn. Dit paardje is waarschijnlijk gewend, touw = meelopen met mens.
Laat maar los in de ronde lopen, en als dat soepel gaat touw eraan en nogmaals proberen.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 16:18

In principe ook mijn idee, maar meneer gat in protest tegen de zweep, ook zonder touw. Hoe laat je hem dan lopen?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:23

Werken met je lichaamstaal en je handen. En eventueel met een gewone dressuurzweep.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 16:23

MoonChloe schreef:
Werken met je lichaamstaal en je handen. En eventueel met een gewone dressuurzweep.


Kun je dat nader verklaren?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:01

Qimm schreef:
Geduldig oefnene, zet de ruimte waar je in longeert af.

Tijdens de longeren met de lijn zelf is de lichaamstaal heel belangrijk en je moet contact blijven houden. Je schouder moet achter de schouder van het paard blijven. (als het goed is moet het ook kunnen zonder de longeerlijn)
Je "zweephand" gebruiken om hem laten lopen. (Of evt met een dressuurzweepje) en vooral heel belangrijk is dat hij leert wat de commando's zijn voor stap,draf,galop en stop. (kan met je lichaamstaal of met je stem Lachen )

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 17:07

En hoe leer je die dan..

Op het moment dat jij achter zijn schouder kotm stapt hij weg.. En dat blijft hij doen..

Als je een normaal paard he tleert dan werkt dat negen van de tien keer goed zoals jij het omschrijft, maar deze komt echt in protest..

Nadeel is dat we ook zijn verleden neit weten..

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:10

De lijn weglaten?

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 17:31

maakt geen verschil.. dan gaat hij in een hoekje staan..

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:11

MirZam schreef:
maakt geen verschil.. dan gaat hij in een hoekje staan..


Daarom moet je het rond afzetten Knipoog Hoe gaat het met stem commando's? Begrijpt hij díe wel? Anders schiet het nog niks op natuurlijk.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 18:46

Nopes.. het is volkomen vreemd.. het enige wat hij snapt is aan de hand meelopen..
En hij is bereden, is het een idee o iemand erop te zetten?

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:52

dat zou kunnen, maar als di er weer afstapt ben je were bij af. maar ik denk dat je hem eerst moet leren wat stem commando's zijn, die zijn bij longeren absoluut van groot belang.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:14

Tijdens het rijden proberen gebruik te maken van stemcommando's. Bijv je spoort aan voor stap en daarbij geef je een stemcommando. (stap bijv) en dat blijf je oefenen tot ze het begrijpt zonder hulp en dat gebruiken tijdens longeren.

Maar ik bedacht me, zou het niet handiger zijn als je iemand vroeg die profisoneel longeerder is.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:32

Mijn pony kwam ook heel de tijd naar je toe, maar ook echt gemeen.
Wat ik toen heb gedaan is helemaal opnieuw beginnen, alsof ze het nooit gedaan had.
Ik ben in de longeerbak naast haar rondjes gaan lopen, en dan ieder rondje nam ik een pasje verder afstand van haar, natuurlijk wil ze dan meteen achter je aan, maar ik heb haar iedere keer terug geduwd en op een gegeven moment stond ik dus in het midden.
Daarna nooit meer problemen gehad!

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 20:05

MoonChloe schreef:
Maar ik bedacht me, zou het niet handiger zijn als je iemand vroeg die profisoneel longeerder is.



Is een mogelijkheid, maar het is geen absolute noodzaak dat hij het leert, dus dnek niet dat de iegenaresse er geld in zal gaan steken.. En het isook niet dat het een hopeloze zaak is, vandaag hebben we het samen gedaan en het ging al beter als de vorige keer.


Maar ik vroeg me af of er bepaalde trucs vor zijn, maar denk dat het vooral veel geduld is..

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:00

Ik ken het probleem. Heb hetzelfde gehad met ook een 17-jarige. Inderdaad draaide hij ook zij voorhand naar me toe en wilde me slaan als ik met de zweep kwam.

Ik longeer hem nu met dubbele lijn en dat gaat super. Op het moment dat hij naar me toe wil draaien, neem ik de buitenlijn wat aan en kan het niet meer. Je zweep moet wel voldoende lang zijn om hem op zijn achterhand te kunnen raken (NIET slaan, maar aanraken met touwtje). Dat was bij mij voldoende om hem voorwaarts te laten gaan. Ik moet wel zeggen dat ik twee keer les heb gehad om wat zekerder te worden of ik het wel goed deed. Bijkomend voordeel is dat hij nu met dressuren ook beter en meer ontspannen loopt. En hij reageert nu nog beter op stemhulpen.

Succes, ik hoop dat het bij jou ook zo goed werkt.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:06

Niet.

Een paard heeft er niets aan om alleen maar rondjes te lopen en dat laat deze duidelijk te zien.Er valt niets te snappen aan,hij begrijpt wat je wilt maar jij begrijpt hem niet.

Laat dat beestje lekker zijn oude dag slijten en pest hem niet met alleen maar rondjes te lopen

Jenka

Berichten: 391
Geregistreerd: 30-12-05

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:08

Stemhulpen oefenen onder het zadel of gewoon aan de hand (zoals al gezegt)
Zou ook enkel in een speciale longeerbak longeren en in het begin iemand erop plaatsen om in te grijpen wanneer nodig. Zodat hij eerst en vooral begrijpt wat je wil zeggen.
Eigenlijk net het omgekeerde toepassen, in plaats van met de hulpen van het longeren het paard de hulpen onder het zadel te leren gebruik je nu de hulpen onder het zadel om het longeren aan te leren. Je zult hier inderdaad veel geduld voor nodig hebben, maar als je volhoud zal het wel lukken.
Wanneer je ondervindt dat er echt sprake is van slechte wil zou ik het paard ook eens aantikken met de zweep op zijn achterhand, zodat hij inziet dat jij de zweep wel degelijk zou gebruiken indien nodig.

Dubbele lijn kan volgens mij ook wel helpen.

Veel succes.

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:03

Armaris schreef:
Laat dat beestje lekker zijn oude dag slijten en pest hem niet met alleen maar rondjes te lopen


Zo oud is 17 nou ook weer niet Verward

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 06:55

Qimm schreef:
Armaris schreef:
Laat dat beestje lekker zijn oude dag slijten en pest hem niet met alleen maar rondjes te lopen


Zo oud is 17 nou ook weer niet Verward


Mee eens, dit is een paard in de bleoi van zijn leven. En natuurlijk heeft longeren wel nut.. beetje vreemd antwoord dus..

Jammer dat je zo oordeelt.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 06:55

De rest super bedankt! er zitten wel bruikbare dingen tussen!

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:35

Armaris schreef:
Niet.

Een paard heeft er niets aan om alleen maar rondjes te lopen en dat laat deze duidelijk te zien.Er valt niets te snappen aan,hij begrijpt wat je wilt maar jij begrijpt hem niet.

Laat dat beestje lekker zijn oude dag slijten en pest hem niet met alleen maar rondjes te lopen


17 is absoluut nog niet oud en longeren heeft wel degelijk nut. Aan de longe kun je dingen die je onder het zadel niet kan (en andersom natuurlijk)

@TS onder het zadel heel veel met je stem gaan werken, stap draf galop en ho. Als dat er in zit in een longeercirkel gaan staan en met je stem je paard gan begeleiden.

Melody94

Berichten: 250
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:40

Allereerst is het heel nuttig als je je paard in een cirkel longeerd.
Heb je die niet, kun je m misschien afzetten met lint.
Loop in het begin naast het paard een paar rondjes in de cirkel.
Kies daarna een vaste plek in het midden van de cirkel. Zet desnoods een hak in de grond. Dit zodat het paard een vaste aanleuning met de longeerlijn heeft. Probeer je buitenste voet ten hoogte van de achterhand te houden. Drijvende kracht.
Wanneer het paard naar binnen komt kun je eventueel met e zweep naar schouder wijzen. Of je kunt de longeerlijn laten 'wapperen' zodat hij begrijpt dat hij naar buiten moet.
Je kunt ook een stuk touw nemen, ipv de longeerzweep. Het uiteinde vasthouden en de rest naar schouder gooien wanneer hij naar binnen komt. Dit is een techniek van Natural Horsemanship. Misschien kun je je daarin verdiepen, dat heeft ook te maken met dominantie. Wat hier misschien ook aan de orde is. Daar ik denk dat het paard het wel snapt maar jou te slim af is, en je de middelen uit handen neemt.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:39

Wat is er nuttig aan?Een beetje je paard fysiek trainen terwijl je dat onder het zadel kan doen?

Een paard wordt gewoon gek als hij de hele tijd rondjes zit te lopen

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Hoe leer je een wat ouder paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 04:25

Kun je misschien (met alle drie je jaren manege wijsheid) je argumenten onderbouwen?