Dit gaat misschien een beetje een lang verhaal worden, maar ik heb dus een vraag.... met eerst een verhaaltje omtrent het betreffende paard.
Wij hebben op stal een paard, Tombola, een 5-jarige draver, die getraind wordt voor de koersen. De vader van dit paard is Frisian Dragon en die brengt (op zijn zachtst gezegd) errug moeilijke kinderen.
Deze kids zijn veel te intelligent en willen in de meeste gevallen niet werken. Ze zijn erg snel op hun teentjes getrapt en gaan volledig over de zeik als je ze niet in hun waarde laat. Daarnaast zijn het erg gevoelige typjes. Zo dus ook dit paard. (Trouwens, wil niet zeggen dat ze het allemaal hebben, maar wel veel van hen, de moeder heeft natuurlijk ook een inbreng, maar de moeder van dit paard bracht ook veelal stakerige paarden
).
Ik ben Tombola gaan trainen vorig jaar toen niemand anders er meer achter wilde. Eerst ging het bij mij ook niet, maar met lieve woordjes en paaien ging ie steeds harder lopen:-). Hij bleef echter ook vaak springen (galopperen, mag niet) op niks af. Als ik hem dan goed op z'n nummer zette (echter zonder zweep, want dat pikte hij niet), was het over en gedroeg hij zich weer. Zo heeft ie vorg jaar nog een koers gewonnen.
Echter, hij was erg slecht te rijden, vreselijk heet, had ik nog 3 dagen spierpijn
. Hij werd ook nooit gewoon uitgereden voor de kar, dat zou hem alleen maar zeer doen in z'n mond, hij ging altijd mee achter de kar. Toen kreeg ie een peesblessure en is aan de kant gegaan.
Eind vorig jaar kwam ie terug in training en hij was volwassener geworden, liever in de omgang, lief met uitrijden
(uitrijden is langzaam draven, wat je doet op de dagen tussen het snelrijden door, wat je ongeveer 1x in de 5 dagen doet, of 1 keer in de week). Met uitrijden gaat alles nu perfect:-), ik rijd hem met een hack voor de kar en dat gaat geweldig. Ik ga heel veel met hem het bos in en dat vind ie echt superleuk. Daar ben ik wel erg blij mee, dat ie nu toch een deel van z'n werk leuk vind.
Alleen dat snelrijden he.... vaak is ie boos
... thuis gaat het dan nog wel meestal, maar op de koers spring ie zomaar weg, het liefst bij de uitgang, maw gewoon staken... Boos op hem worden heeft geen zin, raakt ie van overstuur, dus dat doen we niet. We proberen hem zoveel mogelijk in z'n waarde te laten, maar we willen graag dit probleem aanpakken.
Dit paard is erg intelligent en hij doet dan ook vaak onderzoek naar allerlei dingen. Hij was eens bij een waterton, die stond bij hem in het land, maar was bedoeld voor de paarden in het andere land, dus hij kon niet bij het water. Alleen als ie nou de deksel van de ton optilde, dan zijn grote hoofd in die ton stak, dan kon ie wel drinken. Nou, dat had ie dus zo uitgevonden
En hij heeft meer van dat soort dingen. Is een kei in voerzakken openmaken, enz. enz. overal verzint ie wel wat op.
Nu zat ik te denken, als ik nu spelletjes ga doen met hem met een clicker en hem dingen ga leren met een clicker, totdat ie doorheeft dat die clicker wel heel gaaf is. En als ik dan die clicker met het snelwerken zou gaan proberen, zou ie dat dan ook leuk gaan vinden, omdat ie weet dat er een beloning volgt?
Ik ben erg gek op dit paard, maar als ie blijft springen, gaat ie denk toch weg... dat wil ik liever voorkomen, want het is toch mijn crackje