Clicker bij paard om z'n werk leuker te gaan vinden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Clicker bij paard om z'n werk leuker te gaan vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 19:35

Dit gaat misschien een beetje een lang verhaal worden, maar ik heb dus een vraag.... met eerst een verhaaltje omtrent het betreffende paard.

Wij hebben op stal een paard, Tombola, een 5-jarige draver, die getraind wordt voor de koersen. De vader van dit paard is Frisian Dragon en die brengt (op zijn zachtst gezegd) errug moeilijke kinderen. Bloos Deze kids zijn veel te intelligent en willen in de meeste gevallen niet werken. Ze zijn erg snel op hun teentjes getrapt en gaan volledig over de zeik als je ze niet in hun waarde laat. Daarnaast zijn het erg gevoelige typjes. Zo dus ook dit paard. (Trouwens, wil niet zeggen dat ze het allemaal hebben, maar wel veel van hen, de moeder heeft natuurlijk ook een inbreng, maar de moeder van dit paard bracht ook veelal stakerige paarden Boos! ).

Ik ben Tombola gaan trainen vorig jaar toen niemand anders er meer achter wilde. Eerst ging het bij mij ook niet, maar met lieve woordjes en paaien ging ie steeds harder lopen:-). Hij bleef echter ook vaak springen (galopperen, mag niet) op niks af. Als ik hem dan goed op z'n nummer zette (echter zonder zweep, want dat pikte hij niet), was het over en gedroeg hij zich weer. Zo heeft ie vorg jaar nog een koers gewonnen. Haha! Echter, hij was erg slecht te rijden, vreselijk heet, had ik nog 3 dagen spierpijn Boos! . Hij werd ook nooit gewoon uitgereden voor de kar, dat zou hem alleen maar zeer doen in z'n mond, hij ging altijd mee achter de kar. Toen kreeg ie een peesblessure en is aan de kant gegaan.

Eind vorig jaar kwam ie terug in training en hij was volwassener geworden, liever in de omgang, lief met uitrijden Tong uitsteken (uitrijden is langzaam draven, wat je doet op de dagen tussen het snelrijden door, wat je ongeveer 1x in de 5 dagen doet, of 1 keer in de week). Met uitrijden gaat alles nu perfect:-), ik rijd hem met een hack voor de kar en dat gaat geweldig. Ik ga heel veel met hem het bos in en dat vind ie echt superleuk. Daar ben ik wel erg blij mee, dat ie nu toch een deel van z'n werk leuk vind.

Alleen dat snelrijden he.... vaak is ie boos Boos! ... thuis gaat het dan nog wel meestal, maar op de koers spring ie zomaar weg, het liefst bij de uitgang, maw gewoon staken... Boos op hem worden heeft geen zin, raakt ie van overstuur, dus dat doen we niet. We proberen hem zoveel mogelijk in z'n waarde te laten, maar we willen graag dit probleem aanpakken. Lips are sealed

Dit paard is erg intelligent en hij doet dan ook vaak onderzoek naar allerlei dingen. Hij was eens bij een waterton, die stond bij hem in het land, maar was bedoeld voor de paarden in het andere land, dus hij kon niet bij het water. Alleen als ie nou de deksel van de ton optilde, dan zijn grote hoofd in die ton stak, dan kon ie wel drinken. Nou, dat had ie dus zo uitgevonden Haha! En hij heeft meer van dat soort dingen. Is een kei in voerzakken openmaken, enz. enz. overal verzint ie wel wat op. *LOL*

Nu zat ik te denken, als ik nu spelletjes ga doen met hem met een clicker en hem dingen ga leren met een clicker, totdat ie doorheeft dat die clicker wel heel gaaf is. En als ik dan die clicker met het snelwerken zou gaan proberen, zou ie dat dan ook leuk gaan vinden, omdat ie weet dat er een beloning volgt?

Ik ben erg gek op dit paard, maar als ie blijft springen, gaat ie denk toch weg... dat wil ik liever voorkomen, want het is toch mijn crackje Lovers

Judith_W

Re: Clicker bij paard om z'n werk leuker te gaan vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 11:44

oja, ik wil er nog wel even bij zeggen, ook al klinkt dat misschien een beetje penny: Ik heb wel het idee dat ik z'n lievelingsmens ben, of ie echt aan me gehecht is, weet ik niet, dat denk ik niet, maar ik denk wel dat ie me leuker vindt dan andere mensen. Hij hinnikt vaak naar me, kijkt me altijd overal na enz... bij anderen doet ie dit niet. (Soms valt ie anderen zelfs aan, maar da's weer wat anders). Ik wil hiermee zeggen dat er op een bepaalde manier wel een band van vertrouwen is

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:51

je kan wel VD proberen met hem,
maar om het voor het snelwerken te gebruiken weet ik niet.. misschien dat het wel lukt..
Ik hoop dat het goedkomt met hem.. want volgens mij is hij gewoon een erg geval apart.. maar nog niet de ergste.. Lachen

Groetjes & Succes!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 12:58

nee, zeker niet de ergste, maar gewoon en erg apart paard... gewoon te slim, maar wel erg geinig Tong uitsteken

kathleenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:41

Hoi

Ik heb vroeger ook zo'n draver gewerkt.
Tijdens autostart beet hij zich vast aan de startauto en van die toestanden.
Ik ben hem dressuurmatig gaan rijden (ook galoperen).
Het was ook een paardje dat veel sprong tijdens de race.
Na een tijdje dressuur en veel wandelen(ook galoperen tijdens de wandeling)heeft hij nog flink wat races gewonnen.
Hij kwam wel enkel en alleen tijdens de race in de sulky.
Door het dressuurrijden was hij veel soepeler en makkelijker geworden wat hem minder moeilijk maakte op de renbaan.
Uitbreken richting uitgang deed hij daarna ook niet meer doordat hij beter bestuurbaar was geworden.

Ik wens je alvast veel succes met het paardje

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 08:48

dankjewel voor je tip. Ik ben zelf helaas geen goede ruiter en ik kan zelf ook niet dressuurmatig met hem aan de slag. Wij ehbben ooki verder niemand op stal die dat kan. Wel rijd ik zelf met hem voor de kar lekker in het bos en dat vind ie heerlijk. Dus het is niet de kar op zich die hij zo erg vind

Hij heeft trouwens gisteren gekoerst en sprong aan start. We hebben z'n mond gevoeld en heeft een onwijs gat net voor z'n kies door dat kl*te bit wat ie in heeft. Dat krijgt ie nu dus ook niet meer in, dan maar iets minder goed sturen. En hij gaat een maandje het land in om te genezen. Ik blijf hem dan wel af en toe rijden (met hack, dus niet in z'n mond), zodat we niet zover achterop komen.

kathleenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:32

Hoi

Toen wij de draver kochten zaten er hele gaten onder zijn tong van het bit.
Je zou moeten proberen hem soepel te krijgen de meeste dravers kunnen niet buigen omdat ze altijd in een karretje lopen en de trainers vinden het ook niet zo belangrijk.
Nu er zijn veel dravers die altijd scheef lopen en van die toestanden.
Als je heel goed voelt zit bij die paarden ook altijd flink wat spieren vast in de hals en in de rug.
Je voelt dan eigenlijk harde plekken.
Daar zit dikwijls het probleem van het springen en vervelend doen het word pijnlijk.
Je moet misschien eens opzoeken welke manieren er zijn om hem soepel te maken.
Op bokt staat nog iets over gymnatiseren van paarden.

viewtopic.php?sid=&f=10&t=402074&view=previous

Nu hij even rust heeft kan je het proberen.
Je hebt nooit iets te verliezen het kan alleen maar beter gaan.

Het is wel de moment nu hij op de weide kan.
Als de spieren heel erg vast zitten en ze worden los gemaakt kan hij een tijdje raar lopen.

Proberen maar

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 09:40

ik denk toch echt niet dat het een spierprobleem is. Hij staat onder hele goede begeleiding van een arts en een fysiotherapeut/kraker. Daarnaast houd ik hem zelf heel goed bij. Hij is verder ook gewoon kaarsrecht als ik hem rijd en buigt makkelijk alle kanten op. Hij is lichamelijk nog nooit zo goed geweest als nu.

Maar oke, dat was mijn vraag ook eigenlijk niet. Ik ben heel erg benieuwd of het werken met een clicker misschien uitkomst kan bieden? Kan je een clicker gewoon bij de dierenwinkel kopen? (Heb ik van Machteld van Dierendonck gehoord)

kathleenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:55

Clickers zijn gewoon in de dierenwinkel te koop en kosten iets van 1.5 euro.
En het kan met elk paard.
Ze vinden het leuk en de communicatie verloopt sneller en makkelijker.

poepjens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:04

Hoi

Ik heb ook een afstammeling van Frisian Dragon, ook zij is een slimmerd! Misschien dat een clicker wel hartstikke goed werkt! het is op een speelse, niet dwingende manier, je dier tot positief gedrag stimuleren en je laat het dier daar zelf gemotiveerd voor zijn!

Wat bij mijn merrie goed werkt, is geduld en tot 10 tellen, want ze zuigt af en toe het bloed onder mijn nagels vandaan. Maar... Ze is gewoon erg leegierig en slim, denkt mee tijdens het werk en is hypergevoelig; ik beloon het goede en schenk weinig aandacht aan het negatieve; 1 keer mopperen en ze staat in de hoek van dr stal; ze heeft een rotverleden gehad.Gelukkig heeft ze ook humor:
Zij staat met hitte graag met haar achterbenen in de waterbak en sjouwt ook graag rond met een sprinklersysteem in haar mond. Ik vind dit echt geweldig! deze werkt dus wel graag hard, ze is echt fanatiek en nergens bang voor.
Sterkte en geef niet op, je kunt zoveel van zo'n paard leren, juist omdat ze zo'n sterke persoonlijkheid hebben!
Gr Wilma