Longeren??mijn eerste keer...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

Longeren??mijn eerste keer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 14:19

Hoi iedereen!!
Heb van het weekend mijn eerste longeersingel en bijzetteugels gekocht op aanraden van mijn prive instructrice... Knipoog
Ze vroeg me namelijk vorige week of ik wel eens longeerde...Ik longeerde inderdaad : 1x week met kopstuk en longeerlijn! Dit haalt dus blijkbaar niets uit, is gewoon wat rondjes lopen!
Ik heb altijd in maneges gereden met manegepaarden en nu staat mijn eerste eigen paardje ook in een kleine manege : er is eigenlijk niemand die longeert hier, dus kwam ik bij de benamingen pessoateugels ed volledig uit de lucht gevallen!! Bloos

De bedoeling is eigenlijk om wat afwisseling in zijn training te brengen en om hem een betere houding te geven ( zijn achterhand beter gebruiken, rugspieren,...). Zij raadde mij daarom een longeersingel en bijzetteugels aan...Ik heb in de bib ook al wat boeken gaan halen over longeren enzo. Ik wil er niet overhaast aan beginnen en me goed informeren...

Hoe kan ik dit nu praktisch het beste aanpakken? Hij is ook blind langs 1 kant, dat maakt het al wat moeilijker...En hij is 14, en dus bijna nog nooit gelongeerd, enkel als iemand er op zat...
Hoe lang kan ik best longeren? Hoe vast moet ik die teugels maken? En ( domme vraag) waar blijf ik dan met de teugels van het kopstuk? Doen jullie beenbescherming aan? ( peesjes, bandages,..)
Ik heb ook een lange longeerzweep gekocht maar het is de bedoeling dat je vooral met je stem werkt..hoe doe je dat dan?

Ik rij zelf al 10 jaar paard maar ben nog nooit met longeren in aanraking gekomen vandaar deze vraagjes...jullie tips zijn altijd welkom!!
Alvast bedankt!!

timokyana

Re: Longeren??mijn eerste keer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:22

ik heb vorige week zon zelfde topic geopend dus ik volg even.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:39

Ik zou vragen aan je prive instructrice of ze je een keer les geeft in longeren met bijzetteugels.
Ik heb ook net bijzetteugels gekocht, ook mijn eerste paard en eerste x met die teugels. En krijg daar een keer les in Lachen Gewoon een x inplaats van rijden. Ik denk dat dat gewoon het beste is.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 15:10

@ timokyana : oei had beter eerst een keer alle berichtjes gelezen en gewoon jou post gevolgd. hihihihi Knipoog maar ja nu krijgen we misschien het dubbel van de antwoorden!

@ manon : ja dat was ik ook al aan het denken om het haar eens te vragen, ze moet het natuurlijk nog willen...er is eigenlijk niemand anders dat ik ken dat me dat kan leren of tenminste eens tonen...En zo leer je het natuurlijk! wat een nuttige tip!
Nu wil het natuurlijk net lukken dat mijn instructrice twee weken met vakantie is Tong uitsteken en zou toch graag deze week al eens longeren, kwestie van het niet te eentonig te maken voor hem...dus nuttige tips zijn nog altijd welkom!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:12

waar ligt herenthout?Urielle had aangeboden dat ik eens mocht komen kijken bij haar.Ligt vlak bij mij (woon ook in belgie) weet niet of jij hier ook vlakbij woont anders kunnen we misschien een combineren,jou instructrice, urielle en misschien bieden meer bokkers zich aan voor een lesje?

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 15:15

Herenthout ligt dicht bij Herentals en Lier...weet niet dat je dat weet zijn?
Zandhoven ligt op een 20tal minuutjes...

Mijn instructrice is nu wel met vakantie voor twee weken dus haar kan ik het pas binnen een tijdje vragen. Maar ja misschien dat er nog andere bokkers zijn die zich kandidaat stellen??
We zitten blijkbaar in hetzelfde schuitje Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:56

Als je het al zo lang zonder bijzets en longeersingel hebt kunnen doen, kun je toch nog wel die twee weekjes wachten?

Ik zou het gewoon aan je instructrice vragen als ze er weer is. Ik denk dat je paard er geen probleem van maakt, niet op de singel iig, maar bijzets kunnen voor rare reacties zorgen, en dan kun je er maar beter iemand bijhebben die weet hoe hij moet reageren.