Longeren: hoe?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 14:42

Hoe ga ik een lang verhaal kort maken.
Begin bij het begin,ben/was een manegeruiter hierna lang recreatief gereden.Ik heb dus nooit fatsoenlijk leren longeren het enigste is dus het paard simpelweg rondjes laten lopen wat mij zinloos lijkt.
Nu zou ik graag mijn paarden longeren,ik wil dit niet bij commercieel plaatsen omdat ik jullie om advies vraag.
Wat ik van jullie zou willen weten is hoe hebben jullie dit geleerd?Van jullie instructrice of op een manege.(vind dit eigenlijk wel iets voor manegehouders om dit te doen).
Ik lees hier dus ook veel over bijzetten,pessoa,uiteraard ga ik me hier zelf niet aan wagen,maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik weet dat sommige mensen denken wat is er nou zo moeilijk aan longeren,maar ik wil gewoon geen fouten maken of mijn paard verknallen doordat ik iets verkeerd doe.Het gaat vooral om het longeren van mijn 4 jarige merrie,mijn 2 jarige vind ik nog iets te jong.Wie weet raad?
of bied aan mij een paar lesjes te geven Haha!

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:48

Heel positief dat je het graag goed wilt leren en niet zomaar wat gaat klungelen!

De basis van het longeren heb ik geleerd van mijn oudere zus die ook paardrijdt.
Verder heb ik het ontwikkeld door veel te lezen over longeren (daarin staat ook veel over hulpteugels ed, bijv. het boek van Lammert Haanstra daar staan ook veel foto's in van goed gaande paarden en minder goed gaande paarden), werken op stallen, en meer kennis te krijgen over 'wat is een goed bewegend paard' (dus heel veel kijken met iemand die er meer verstand van heeft dan jij). En ook van Bokt leer ik erg veel (kijk bijv. naar HAW en lees de commentaren die erbij staan over de manier van bewegen van een paard). Daarnaast net als met rijden natuurlijk heel veel doen en oefenen.

En wat mij betreft ben je van harte welkom om eens op stal te komen kijken en voelen bij het longeren van mijn driejarige (in de omgeving van Antwerpen).

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 18:55

dank je Urielle voor je reactie, je uitnodiging accepteer ik graag,maar zal mij eerst eens verdiepen in de 'theorie'.Ik denk dat het aanschaffen van het boek van lammert haanstra geen verkeerde keuze zal zijn.Ik wacht nog wat reacties af en zal ondertussen het haw topic goed in de gaten houden.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:22

Is goed hoor, mocht je eens willen komen dan stuur me maar een PB'tje en je bent van harte welkom Lachen

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 09:07

Dank je zal ik zeker doen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:48

Lammert Haanstra heeft ook een DVD, daar heb ik heel veel uit geleerd.
De basis van longeren heb ik geleerd van mijn instructrice, mijn merrie was toen 4 jaar oud. Niet bijgezet, gewoon beweging gegeven. Ik ben pas echt gaan leren longeren (met lijn) door los te longeren (zonder lijn) in een ronde longeerkraal. Door middel van lichaamspositie heb ik geleerd om mijn paard te sturen, in tempo en richting.

Ook heb ik heel veel geleerd op het gebied van longeren door de methode Parelli en Methode Clinton Anderson. Vooral hoe je het NIET moet doen....ik geef tegenwoordig de voorkeur aan grondwerk boven het domweg rondjes laten lopen...

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 11:50

bedankt voor je mening cassidy,maar hoe bedoel je grondwerk,welke contex,loswerken in een longeerkraal?wat moet ik me hier bij voorstellen?

pateeke
Berichten: 2297
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:58

Ik heb leren longeren toen ik mijn eerste paardje had. We hadden gevraagd aan de eigenaar/lesgever van de manege om het ons te leren. Deze zei altijd jaja ik zal jullie dat wel leren, maar het bleef bij te zeggen dat hij dat zou doen.

Uiteindelijk heeft de vriendin waarmee ik het paard deelde uitleg gekregen van een andere lesgeefster van op die manege en heeft ze het ook aan mij uitgelegd. Een vriendin van ons heeft ons ook enkele keren geholpen.

Toen ons paardje verhuisd was ging ik lessen starten en werd het longeren mij uitgelegd (niet helemaal het klassieke longeren). Deze manier vond ik veel makkelijker.

Het resultaat is eigenlijk dat ik nu, met mijn nieuwe paardje, naar veel mensen hun gevoel niet goed longeer. Ik had namelijk tijdens mijn lessen geleerd niet te blijven staan, maar zelf een kleinere cirkel "mee te lopen", dit was voor mij veel gemakkelijker. Maar veel mensen vinden dus dat je moet blijven staan (heb daar ook al commentaar op gekregen van mijn nieuwe lesgeefster).
Ook vinden veel mensen dat ik met zweep zou moeten longeren, maar dat doe ik (meestal) niet, omdat ik hem zonder ook vooruit krijg.

Vraag raad aan mensen die er iets van afweten, lees erover, laat je eens helpen etc.
Veel succes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:02

Loswerken in een longeerkraal ja, maar ook grondwerk via Parelli met touwhalster en leadrope. Friendly Game, Porcupine Game, YoYo game, Circling game, zo gymnasticeer je je paard en geef je hem tegelijkertijd beweging.

Mocht je niet thuis zijn in de begrippen van Parelli, en er ook geen affiniteit mee hebben, kan ik je het boek "Grondwerk" van Inge Teblick adviseren. Kosten vallen mee, en de materie is hetzelfde.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 12:04

ik heb level 1 en 2 van parelli en zijn boek, helaas vind ik het moeilijk om hier mee te gaan beginnen maar is oftopic.
Ik zal eens kijken voorhet boek grondwerk,heb je al zoveel reklame zien maken ondertussen Knipoog

tess_iej
Berichten: 24
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:15

ik heb er heel veel over gelezen... heel veel gekeken en het uiteindelijk samen met een vriendin ( met ervaring ) geprobeerd. heel veel oefenen! Haha! ik heb er heel veel over gelezen... heel veel gekeken en het uiteindelijk samen met een vriendin ( met ervaring ) geprobeerd. heel veel oefenen! Haha!

snolly
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:42

ik heb precies hetzelfde probleem. ik weet wel hoe ik moet longeren alleen weet mijn vz pony het niet . vbolgens mij is ze bang voor de zweep . ze slurt je helemaal mee (zelfs met helper). nu kwam ik opeens op het idee om het anders aan te pakken. ik ga er op zitten en vriendin houd de longe vast. zo kan dol niet wegschieten ik weet niet of dit een goeie manier is hoor. veel succes nog

delete

Berichten: 607
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:01

Mensen waar ik paarden verzorgden kregen een cursis van Lammert Haanstra! Iedereen longeert ten slotte op zijn eigen manier. En als je pony bang is voor de zweep, ( hadden wij ook ) zet de (oude) sweep dan een paar nachtjes in de stal, als je weet dat hij hem niet kappot maakt.
Ik ben mijn paard nu ook aan het longeren, en als er vooruit gang is, dan leg ik een paar balken op de volter, zodat ze ontspannender gaat lopen en haar benen op tilt.

xx

mentos

Berichten: 56
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: zuid holland ambacht

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:15

ik heb een pony van 2.5 ik wil nu beedje gaan beginnen met longeren nou rondjes lopen doet ze ik longeer gewoon nog met halster maar wat kan ik er al laten doen inverband met haar jonge leeftijd weet iemand mischien een goed boek waar veel in staat over jonge paarden of heeft iemand zelf onlangs een jonge pony paard gehad en mee bezig geweest ik weet echt niet wat ik nu al van der kan vragen.
heeft iemand tips

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:58

Ik zou het longeren nog even achterwege laten en met grondwerk beginnen. Wanneer wilde je haar zadelmak (laten)maken?

mentos

Berichten: 56
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: zuid holland ambacht

Re: Longeren: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:40

met 3 jaar 3.5 ligt er aan hoe alles gaat