tussenstuk?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 17:02

ik las laatst op bokt, dat een tussenstuk met longeren alleen maar tegenstrijdig werkt. want als je trekt komt er juist druk op de buitenkant. is dit waar? en waar moet je anders mee longeren?

sillyboy
Berichten: 217
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: appingedam ( groningen):D

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:17

ik doe het altijd gewoon aan het halster en dan trek je ook niet zoveel in de mond

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:36

Nee met het halster trek je alleen het halster scheef en in zijn oog Rolleyes Koop dan een kaptoom...

@TS - hoe longeerde de persoon die geen tussenstuk gebruikte? Met de longe aan een kant trek je het bit door de mond heen, met de longe onderlangs aan twee bitringen heb je volgens mij ongeveer hetzelfde effect als bij een tussenstukje. Dan kun je de longe nog bovenlangs doen aan twee bitringen zodat je ook druk achter de oren geeft, maar ook dan zit je nog aan de buitenkant. Wil je de hulpen gescheiden houden dan moet je met de dubbellonge gaan werken.

En waarom is het volgens die persoon tegenstrijdig om druk te hebben op de buitenkant, met rijden heb je toch ook (en zelfs voornamelijk) druk op de buitenteugel bij het rijden van een grote volte?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:48

Tussenstuk vind ik een onding. Ik longeer aan de ring van de trens (of de binnenring, of sla de longe een keer om de binnenring en zet hem vast aan de buitenring als ik een paard heb dat erg trekt)

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:35

Cassidy schreef:
Tussenstuk vind ik een onding. Ik longeer aan de ring van de trens (of de binnenring, of sla de longe een keer om de binnenring en zet hem vast aan de buitenring als ik een paard heb dat erg trekt)


Ik longeer ook niet met tussenstuk, maar ik ben erg benieuwd naar de theorie achter het verhaal dat je bij longeren geen druk op de buitenring mag hebben.

Wicky
Berichten: 938
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:38

Urielle schreef:
Ik longeer ook niet met tussenstuk, maar ik ben erg benieuwd naar de theorie achter het verhaal dat je bij longeren geen druk op de buitenring mag hebben.


Hier de theorie achter het geen druk hebben op de buitenste bitring. Geen druk is niet helemaar waar, alleen geen overdreven druk. Als je een paard op de volte rijdt, wil je stelling en buiging naar binnen. Bij longeren wil je hetzelfde, dus kan je niet overdreven veel druk op de buitenbitring zetten, want dan gaat je paard scheef over de volte en is je oefening weg. Vandaar dat tussenstukjes vreselijk zijn, net als bevestiging door de binnenbitring aan de buitenbitring vast. Hoe ga je dan je paard nog netjes over de volte laten lopen?

Gewoon lichtjes bijgezet, op de binnenbitring zodat je je paard netjes gesteld en gebogen over de volte kunt laten gaan.

AnneliesH
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-07-06

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:23

inderdaad, net als bij het rijden, beetje druk op de buitenring, en meer druk op de binnenring. succes!

Anoniem

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:27

Met rijden heb ik het juist andersom. Beetje druk op de buitenteugel en een beetje minder druk op de binnenteugel. Ook op de volte.

Ik longeer altijd met een halsterhoofdstel. Er zit een bit aan voor de bijzet, ik hoef hem niet aan het bit vast te maken. En het halster verschuift niet.

Wat word er met tussenstuk bedoelt? Een bitstukje? Op dat moment hangt het gewicht van de longeerlijn en bitstukje aan beide bitringen. Niet erg prettig, bovendien als je een trens hebt vormt dat een punt in het gehemelte.

Of door de binnenstebitring en dan aan de buitenstebitring vast? Als je dan druk geeft op de longeerlijn voelt hij dat alleen aan de buiten kant. Omdat er vrijwel geen druk aan de binnenkant is kijkt hij de verkeerde kan uit.

Als ik de longeerlijn aan het bit vast maak doe ik hem door de binnenste bitring, onder de neusriem door en dan aan de lijn zelf weer vast klippen.

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:37

jaa ik heb ook altijd buitenhand druk en binnenhand wat losser...
anders kom je tog ook in de knel te zitten met voltes Knipoog
Ik rij ook altijd gewoon met hoofdstel ... ik doe de longeelijn altijd door de bitring en dan door de neusrien en dan weer dat haakje aan de longeerlijnvast...

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:43

Wicky schreef:
Hier de theorie achter het geen druk hebben op de buitenste bitring. Geen druk is niet helemaar waar, alleen geen overdreven druk. Als je een paard op de volte rijdt, wil je stelling en buiging naar binnen. Bij longeren wil je hetzelfde, dus kan je niet overdreven veel druk op de buitenbitring zetten, want dan gaat je paard scheef over de volte en is je oefening weg. Vandaar dat tussenstukjes vreselijk zijn, net als bevestiging door de binnenbitring aan de buitenbitring vast. Hoe ga je dan je paard nog netjes over de volte laten lopen?

Gewoon lichtjes bijgezet, op de binnenbitring zodat je je paard netjes gesteld en gebogen over de volte kunt laten gaan.


Dank je wel voor de toelichting Wicky.

Zoals ook een aantal mensen hier boven zeggen heb ik ook bij het rijden op de volte meer druk op mijn buitenteugel. Ik rij van binnenbeen (buiging opvragen) naar buitenteugel (begrenzen van de schouder), binnenteugel houdt alleen contact en buitenbeen ligt er wakend bij om de achterhand evt. te begrenzen bij het uitzwaaien. Zou ik meer druk op de binnenteugel vragen dan krijg ik imo alleen een paard dat zich overbuigt in de hals en over de schouder wegloopt op de volte, waardoor hij de kans niet krijgt om het binnenachterbeen er meer onder te moeten plaatsen.

Ik zet een paard dan ook nooit 'scheef' bij, op beide kanten is er evenveel druk.

Waar bevestig jij je longe dan? Alleen de binnenring? Dan trek je het bit toch door de mond?

Wicky
Berichten: 938
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:12

Beetje trage reactie op je vraag Slapen

Ik bevestig de longeerlijn alleen aan de binnenbitring als ik longeer met touwtjes. Zo heeft de longeerlijn iets tegendruk op de buitenzijde. Als ik nog niet bijgezet longeer, bevestig ik de longeerlijn door de binnenbitring, door de neusriem en terug vastgezet aan de longeerlijn.

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:55

Bitstukjes vind ik ook niet prettig werken, en ik merk dat mijn paarden het ook niet kunnen waarderen. Ik haal de lijn altijd door de binnenste bitring en dan over het hoofd heen naar de buitenste toe. Meestal longeer ik zowieso zonder longeerlijn, dan kunnen mijn paarden zelf hun balans zoeken zonder dat ik ze (longeertalent Bloos) uit hun evenwicht trek.

Iranda

Berichten: 583
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:35

Er is toch ook een manier van vastzetten die alvast een beetje stelling vraagt, via de longeersingel naar de binnenbitring..? Zijn daar ook alternatieven voor? Als je bv met pessoa wilt longeren maar toch ook wel graag een heel klein beetje stelling wilt?

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:13

Ja, dat doe ik ook weleens. Via de singel aan de binnenbitring vast. Als je gewoon voldoende ringen aan je singel hebt kun je dat met pessoa toch ook gewoon doen?

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:44

Een tussenstuk is een onding... de druk komt aan de verkeerde kant, dus mocht je paard gaan trekken, trek je hem zelf nog verder de verkeerde kant op. Gewoon je longeerlijn door beide bitringen halen en dan onder de kin bevestigen (snap je 'm)!

Wicky
Berichten: 938
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:47

Iranda schreef:
Er is toch ook een manier van vastzetten die alvast een beetje stelling vraagt, via de longeersingel naar de binnenbitring..? Zijn daar ook alternatieven voor? Als je bv met pessoa wilt longeren maar toch ook wel graag een heel klein beetje stelling wilt?


Gewoon aan de binnenbitring. Door de bitring naar de longeersingel of tussen de voorbenen kan, maar vraagt een zeer zachte hand.

Danjes
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-08-06

Re: tussenstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:08

Hallo.. ik heb 2 Pony's de ene is best gevoelig in de mond maar de andere niet zo.. met de ene longeer is met een tussenstukje en bij de andere longeer k met een halster.. zodat ik haar niet zoveel in de mond trek.. maar het valt best maar als je met een tussenstukje logeert hoor..
je kan hem/haar dan ook niet zoveel in de mond trekken..

doeizz.. Haha! Groetjes martine.. Veel longeerplezier