Longeerzweep vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marbel

Longeerzweep vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 21:46

Goede tips gevraagd.
Mijn paard vertrouwd mij zo goed, heerlijk zou je denken. Nou niet altijd, namelijk tijdens het longeren is hij helemaal niet onder de indruk van de zweep, omdat hij weet dat ik er toch niet mee ga slaan. Als ik hem een tik ermee op z'n kont geef doet het hem niks en ik moet de grootste moeite doen om hem in een fatsoenlijk tempo te laten lopen. Nou las ik ergens dat er wel eens een plastick tasje aangebonden wordt, helpt dit? of heeft iemand nog betere tips?

Casarell

Re: Longeerzweep vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:49

Aan dat stuk plastic went ie ooook wel weer.

Ik kan maar 1 ding bedenken.. een keer goed die zweep eronder door halen. Zo krijgt ie vanzelf respect. Maar wel maar 1 x goed, niet elke keer een klein tikje, aangezien hij er toch niet op reageerd..

ladigo14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:05

idd denk ook gewoon 1 keer een harde tik.
van dat zakje schikt die michien alleen maar.

Tornado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:47

Ik zou 'em ook gewoon een keer een harde mep geven zodat hij weet dat hij toch moet lopen! En dat plastic zakje schrikt hij waarschijnlijk op het begin alleen maar en werkt ook averrechts.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:29

Het plastic doen ze meestal zodat hij schrikt en hij uitzichzelf harder gaat rennen, maar later heeft hij dat wel gezien! Je moet gewoon heel streng zijn.. Dat op een of andere manier hij weet dat hij niet moet flikke om langzaam te lopen! Knipoog

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:02

Een keer gewoon een harde mep geven Al klinkt t niet zo fijn! Maar hij gaat er wel mee doorlopen..

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:04

Een shet die ik verzorgde had dit namelijk ook..Die wou niet gaan draven .. Toen een keer een harde mep gegeven en hij liep wel door!

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:31

ja idd, gewoon consuqent zijn, want jij moet de baas over je paard zijn en niet andersom

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:35

met dat plastik eraan gaat ie crossen is eng, das dan geen longeren meer!

Wienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:39

[b][u]Nou ik zou denken.. alstie zo goed luistert, zoudtie toch ook naar je stem luisteren of heb ik dat fout? Sigaar Anders zou ik ook niet weten of een plastick zak werkt Pling

Grtz. Me!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:07

je kan ook zon stroom geval kopen bij een fopzaak. Zon ring weetje wel die een schok geeft als je um aanraakt.

Die op je zweep vastmaken. Dan hebben ze er zeker wel respect voor.

Is een beetje het zelfde idee als het stroomtrouwtje in de wei Knipoog

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 10:16

Ben geen voorstander van "harde" maatregelen. Heb nu zelf een leuke oplossing gevonden. Om het minder saai voor hem te maken lek ik af en toe drafbalkjes in de longeercirkel, vind hij hartstikke leuk en word hij automatisch vlotter Bloos)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:06

Tot ie hier ook weer op uitgekeken is..

Maar feit blijft dat je paard geen enkel respect heeft voor jou of de zweep.
Als ik mijn paard longeer hoef ik de zweep alleen maar vast te houden, de rest doe ik op mijn stem.
En als ie echt niet vooruit wilt, dan help ik em een handje.. en weet ie weer wat de bedoeling is..

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 08:57

jeske333 schreef:
Tot ie hier ook weer op uitgekeken is..

Maar feit blijft dat je paard geen enkel respect heeft voor jou of de zweep.
Als ik mijn paard longeer hoef ik de zweep alleen maar vast te houden, de rest doe ik op mijn stem.
En als ie echt niet vooruit wilt, dan help ik em een handje.. en weet ie weer wat de bedoeling is..

Dat is wel erg kort door de bocht. Hij heeft alle respect voor mij, alleen met longeren is hij niet bang voor de zweep. Als hij helemaal geen respect voor me zou hebben had ik hele andere problemen, geloof me.

Wienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:49

Ik vind bijvoorbeeld een stroomschokzweep iets te hardhandig, maar sommige mensen vinden dat oprecht. Ik vind bijvoorbeeld zomaar er op los rammen veel te hardhandig, maar sommige mensen vinden dat oprecht. Het is net hoe hard jij je pony wilt aanpakken vind ik.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:46

Een paard hoort niet bang te zijn voor de zweep. Als hij niet voor een zacht tikje wil lopen, went hij of zij ook wel aan een harde knal. Geweld is toch nooit een oplossing?

Ik denk dat je paard het gewoon saai vindt. Maak het leuker, je zegt al dat balkjes werkt. Valt je paard terug? Moedig aan met je stem. Geen effect? Even een tik. Geeft dat reactie, beloon dat echt heel uitgebreid. Motiveer meer met je stem en met je lichaamshouding. Let er ook op dat je ietwat achter je paard blijft. Op schouderhoogte staan/meelopen kan al heel remmend werken.

Weet je zeker dat je dat goed doet en komt er geen reactie op de zweep, tik dan maar eens even wat harder. Maar zodra er reactie is: belonen! Veel mensen drijven en drijven maar, maar belonen niet als er een goede reactie komt.
Daarmee werk je in de hand dat je paard niet meer weet wat je wilt en er niets meer aan vind. Afsluiting is dan het gevolg.

Succes ermee!

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:02

jjs; Bedankt voor de tips, het ging gisteren al veel beter. Heb gemerkt dat de afwisseling met balkjes hem goed doet, anders is ie snel verveeld.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:57

Ik wil ook niet te zeggen dat ie bang moet worden, maar hij weet gewoon precies wanneer je er wel en niet bij kan. Dat heb ik nou ook met rijden.. ik hoef em niet te gebruiken, maar hij weet het.. dat wil ik ermee zeggen.. Bovendien bedoel ik het helemaal niet rot, maar op een of andere manier kan ik dingen op het forum niet goed uit leggen, in tegenstelling tot in de praktijk..

Maar goed, tuurlijk moet je em belonen als ie het wel goed doet, maar als ie niet reageerd, mag je ook gerust strenger zijn...