longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 11:36

Ik longeer m'n paard wel eens met een pessoateugel. Soms gaat het heel goed, maar meestal bokt ze tussen door een paar keer.
Ze weet dat het bontje dan over haar staart vliegt en ze dan niet meer zo hard hoeft te werken. Nu heb ik hem iets straker gedaan en gebeurd het niet meer zo snel. Ik heb de pessoa meestal aan de onderste ring vast maar als ze dan een keer gek doet en stil gaat staan (wil ze niet meer werken...) loopt ze achteruit. Meestal doet ze hierbij haar hoofd omhoog maar dat lukt dan niet goed door de pessoa dus raakt ze in paniek en gaat ze erin hangen. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen? moet ik de pessoa dan gewoon hoger vast maken?

elmiran

Re: longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 19:57

niemand?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 00:03

Mijn advies is: voorwaarts houden, schuin achter haar gaan staan zodat ze niet meer achteruit kan.
Longeer haar los in een afgesloten longeerkraal, stuur tempo en richting mbv lichaamspositie. Pessoa hoger vastmaken is niet de oplossing.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:20

Cassidy schreef:
Mijn advies is: voorwaarts houden, schuin achter haar gaan staan zodat ze niet meer achteruit kan.
Longeer haar los in een afgesloten longeerkraal, stuur tempo en richting mbv lichaamspositie. Pessoa hoger vastmaken is niet de oplossing.

Precies! Knipoog

lizz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:40

ik zou de pessoa gewoon wat losser doen. Mijn pony's longeer ik nooit met bijzetteugel, ik vind dat ze lekker aan het halster mogen onstpannen.

lizz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:41

Mijn pony's hebben 2 keer in de week vrij. 1 keer gaan ze in de paddock en 1 keer longeer ik aan het halster

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:58

lizz93 schreef:
ik zou de pessoa gewoon wat losser doen. Mijn pony's longeer ik nooit met bijzetteugel, ik vind dat ze lekker aan het halster mogen onstpannen.
Ik wil niet zeggen dat ik een voorstander ben van álle hulpteugels, maar naar mijn mening heeft deze hulpteugel qua opbouw v/d spieren en het activeren van de achterhand een véél betere werking dan 'los' longeren, 'los' hoeft in dit geval niet per see beter te zijn. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:12

Maar vergis je niet, Pessoa is heavy hoor! Niet langer doen dan 20 minuten, en niet galopperen als je paard het niet gewend is.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:40

Cassidy schreef:
Maar vergis je niet, Pessoa is heavy hoor! Niet langer doen dan 20 minuten, en niet galopperen als je paard het niet gewend is.

Die laatste zin van jou snap ik niet helemaal? Mag je je paard niet laten galopperen met pessoa om? Want de enige manier om er aan te wennen is door het te doen, lijkt mij.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:54

Ik denk dat Cassidy bedoelt, dat je beter de eerste keer (/de eerste paar keren) dat je met pessoa longeert, niet kunt gaan galopperen. Knipoog