Berggeit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Berggeit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 14:44

Hooii..
Ik ben bezig met mijn met de berggeit..
Dan zet ik haar voeten op de juiste plaats zeg het commando en beloon haar..
Eerst wilde ze dr voeten niet neerzetten nu doet ze dat wel
Alleen ik vraag me af hoe ik haar dan ooit zover zou kunnen krijgen dat ze dr voeten dr ook neerzet als ik alleen het commando want ik kan namelijk geen pas bij de achterbenen leren dan trekt ze namelijk haar been op als trap
Moet ik dan gewoon door blijven gaan en dan wachten tot ze het uit zichzelf een keertje doet?

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:17

Mirei kon vroeger ook trappen op commando (vond ik een "gevaarlijk" kunstje dus daar ben ik vrij snel na het aanleren weer mee gestopt) dus ik had hetzelfde probleem als jij.

Ik heb gewoon eerst steeds de voetjes opgepakt en verplaatst + commando. Later: Alleen knijpen in het been en laat je paard het dan zelf verplaatsen + commando. Nog later: Alleen even aanraken (of omzetten naar zweepcommando, vind ik zelf handiger ) + commando.
Als je dat heel rustig opbouwt zou je paardje toch wel moeten gaan begrijpen dat je met dit kunstje niet wil dat hij trapt, maar dat hij zijn benen vooruit zet.

Zorg er ook voor dat jouw houding bij het vragen van de berggeit en trappen zo veel mogelijk verschilt, dat maakt het onderscheid voor je paard nog een stuk duidelijker

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 19:53

Oke bedankt
Ik doe geen zweepcommando want dat word een ramp, mn paard is doodsbang voor zwepen, vraag me niet waarom dat wete ik zelf ook niet

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:25

Je kan ook het "trappen" vragen en dan eerst gaan belonen voor het "zo laag mogelijk" optillen. Of voor het bijna neerzetten. Dus dat als ze d'r voet dicht bij de grond houdt dat dat beloont wordt. Dat heb ik Jauke namelijk ook eerst geleerd. Heel veel paarden gaan meteen naar de zweep trappen, zo ook Jauke, en dat was dus absoluut niet wat ik wilde dus ben ik heel bewust voor een kleine reactie gaan belonen. Vandaaruit ging ik belonen voor het voorwaarts plaatsen van de achtervoeten. De oefening heeft bij mij zeker een half jaar geduurd voor het op een berggeit lijken ging, maar het is dan nu ook wel een echte

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 16:20

Oke haha bedankt
Dat kan ik zeker ook een keertje proberen!