steigeren aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

steigeren aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:20

ons vz shetje steigert aan de longe.
als wij aan het longeren zijn gaat het in het begin goed, dan is ze een beetje druk en trekt ze ook heel erg ( iemand ook tip voor? )
dan gaat ze alleen vooruit in super harde draf of galop. en luistert ze niet naar de stem. nou vind ik dat nog niet zo´n probleem omdat ze de energie toch er een beetje uit moet hebben .
maar als ze een beetje energie kwijt is gaat ze heel traag lopen pak ik de zweep. Dan draait ze zich om, en blijft ze zo staan als je haar dan vooruit probeert te laten gaan dan begint ze te steigeren. Dan kan ik haar wel een `tik` verkopen, maar ze doet het zo weer . ze doet dit al heel lang. Het werd eerst wat minder maar nu doet ze het weer de hele tijd .
heeft iemand misschien iemand tips om haar dit af te leren ?
alvast bedankt

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:30

Kannet, die gaat soms ook stilstaan.. (steigert alleen neit) maar dit doet hij omdat hij er niks van snapt.. ik loop dan alsware naar hem toe.. doe dan mijn ene hand waar ik de longe in vast heb naar de richting waar die naar toe moet, ga met me lichaam achter de schouder van hem staan en ga er met de zweep naar zijn achterhand toe..gewoon achteraan.. alsware beetje "opjagen" (geen tik geven nog).

helpt dat ook neit?? (of is tie totaal niet "bang" voor de zweep??)

Shetjes zijn harde pony's en je mag ze als ze echt omhoog komen etc. best een tik geven hoor.. Hoeft niet te aaien, maar gewoon een goede tik.

Mag ik vragen wat voor zweep je gebruikt??
En misschien kun je er iemand naast laten lopen? (maar dit doen jullie al of niet?) *of een stukje afzetten *

Blesa

Re: steigeren aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:44

Heeft ze geen slechte ervaringen met de zweep? Dat ze daar bang voor is?

Misschien moet je vooral met je stem haar longeren.

En misschien is het handig dat je er even iemand naast laat lopen zodra ze dit doet?

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 22:21

ik weet het niet maar ze is wel een beetje bang voor de zweep, ( zo dat ze ervoor wegloopt etc. ) maar als ik het alleen met de stem doet loopt ze bij mij niet echt door

Blesa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:14

_Maggy_ schreef:
ik weet het niet maar ze is wel een beetje bang voor de zweep, ( zo dat ze ervoor wegloopt etc. ) maar als ik het alleen met de stem doet loopt ze bij mij niet echt door

Shetje van mijn zus had dit ook, we hebben er toen even iemand naast gezet, maar mijn zus hield wel de zweep vast, niks mee gedaan enzo maar ze had hem wel.
Vooral veel met je stem en als ze niet luistert alleen je zweep ietsje naar voren doen, wij hebben dit zo een tijdje geoefent en toen snapte ze dat de zweep niet eng was

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:19

Hoe sta jij in verhouding met je shet op het moment dat die slomer wordt en je de zweep erbij pakt?

Sommige mensen willen het dier naar voren hebben en stappen zelf ook "naar voren" zodat als je een lijn trekt je in vergelijking voorbij de schouder staat.
Voor een paard is dit lichaamstaal en zal hij/zij stoppen en/of omdraaien.
Jouw stem en zweep zeggen dat ze moet lopen, maar met ouw lichaamstaal geef je aan dat ze dus eigenlijk niet meer naar voren moet.

Zorg ervoor dat als je bezig bent je als je een lijn trekt van je armen naar het paard dat de zweepkant richting de billen wijst en je touwhand naar het bit, zodat jij in vergelijking (trek weer een lijn) ter hoogte van deschouder staat en je je paard dus zeg maar vastzet tussen je twee armen.

Als hij/zij dan nog omwil draaien draai je een stukje mee, ben je hier iets te laat mee sta je dus al in de "verkeerde" verhouding, krijg je haar nooit meer normaal naar voren en kan je dus geen kant meer op.

Moeilijk uit te leggen, hoop dat je er iets van snapt.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 20:19

ja ik snap er iets van ik zal het eens proberen

demixloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:42

_Maggy_ schreef:
ja ik snap er iets van :9 ik zal het eens proberen ;)

hey is het gelukt? want mijn verzorgpaard doet echt PRECIES hetzelfde als jouw shetje.
ik ga het snel ook eens proberen. X

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:14

Je moet inderdaad erg duidelijk zijn, ook duidelijk met je lichaamstaal.
Het is moeilijk, maar soms moet je ze echt even een goede tik geven voor ze goed willen gaan luisteren.
Meestal hoeft dat maar een keer...

Sucsses!

princess13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:01

Ik zou haar al meteen afstraffen in het begin als ze te hard loopt want het is wel de bedoeling dat haar energie een beetje verspreid word anders snap ik ook dat ze daarna zo moe heeft en geen zin geeft om meer te lopen ! en Daardoor misschien gaat stijgeren ! Succes

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:31

Voor het trekken aan de longeerlijn, is het misschien handig om een longeerlijn te kopen die vrij lang is met een handvat. Zo kan je pony heerlijke grote rondjes lopen; vinden mijn shetjes ook altijd fijn, en trekken ze helemaal niet meer.

Voor het steigeren aan de longe gewoon hard straffen, een tik hoeft niet genoeg te zijn. Denk vooral aan je stem; zeg je doodnormaal Hee, dat is niet goed hea. dan zal je pony denken; agjoh, moet ik jouw geloven?!? terwijl je anders een tik geeft, brult NEEEE en verder streng, duidelijk en hard toespreekt. Duidelijk laten weten dat het niet goed is, zal je pony eerder denken,'Oke dat mag ik niet doen' .. En wat doe je als het goed gaat? Zelf heb ik altijd met een pony van mij, beloon altijd wanneer dat goed gaat. Doet ze iets verkeerd, volgt er straf. Loopt ze daarna meteen goed, beloon ik haar met zachte en lieve woordjes, en doet ze het dan voorlopig eventjes weer niet, beloon ik haar met wat lekkers. Helemaal niet overdreven, maar zo heb ik het voor elkaar gekregen om een duidelijk verschil te maken tussen 'goed en fout' en tussen 'beloning en straf'. Ik hoop dat je er wat aan heb; heb de reactie's verder niet gelezen..

Misschien is www.thenaturalway.tk ook nog een handigheid.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:35

Je reageert te langzaam. Als je snel genoeg reageert kunnen ze niet recht tegen over je gaan staan. Dan krijg je ook hele gevaarlijke situaties.
Altijd zorgen dat je tussen de voorhand en achterhand in staat.
Welke hulpteugel gebruik je voor longeren? En jij bepaalt het tempo ten alle tijden wil je een gehoorzaam paard hebben.