Paard springt in tölt tijdens longeren met bijzet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandlove

Paard springt in tölt tijdens longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 14:19

Mijn paard springt in tölt als ik hem longeer met bijzet o.i.d. (dit kan zijn bijzet, touwtjes, elastieken) Als ze los zitten gaat het nog wel, maar heeft de bijzet of wat dan ook geen effect. Miracle heeft nog niet zo'n sterke achterhand, dus erg lang longeer ik niet met hulpteugels, maar ik wil wel graag dat hij met zijn hoofd beneden blijft als ik de bijzets eraan heb. Als ik ze strakker zet stapt hij al heel netjes, maar meestal heeft hij in de draf nog zoveel ruimte dat hij zijn hals naar voren kan strekken.
Ik moet de hulpteugels dan zo strak zetten dat hij met zijn hals echt in de krul getrokken loopt, want anders gaat ie lopen tölten. Dit wil ik dus niet, hier doe ik mijn paard geen plezier mee en mezelf al helemaal niet.

Wie heeft er tips voor mij?Waarmee kan ik hem beter longeren? Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat mijn hulpen begrepen worden? Hij reageert heel goed op stemhulpen, maar op 1 of andree manier snapt hij het verschil nog niet tussen tölt en draf, tewijl ik er voor onder het zadel wel een duidelijke (stem)hulp voor heb.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:41

Ik heb je topic even naar het goede forum verplaatst.

Kennelijk is draf bijgezet nog te moeilijk en is tolt makkelijker voor je paard. Waarom bouw je dan niet eerst meer sterkte in de achterhand op in tolt, als hij dat wel kan, en probeer je later de draf weer aan de longe?

(Het is wel verrassend trouwens, de meeste tolters kunnen juist in het begin slecht tolten aan de longe vanwege de benodigde buiging en draven liever aan de longe)

shetlandlove

Re: Paard springt in tölt tijdens longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 15:50

Is het dan niet zo dat ze in de draf (in aanleuning) andere spieren aanspreken dan in de tölt?

het is ook best vaag, maar hij draaft zonder bijzets wel gewoon aan de longeerlijn. Hij zal dan niet op het idee komen om te tölten, maar zodra ik de bijzets wat strakker heeft (in stap loopt hij heel netjes) en ik laat hem draven dan trekt hij zijn hoofd en nek in een onmogelijke kronkel en gaat ie lopen tölten.

Miracle is trouwens een draver, hij kan nu 2 jaar al behoorlijk tölten, maar ik merk niet dat zijn achterhand de benodigde spieren opbouwt, zodat ie een sterkere achterhand krijgt. Dit wilde ik dus proberen met bijzets of een ander hulpmiddel, maar dan loopt ie dus heel mooi in tölt

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:09

Ta, moeilijk. Dan gebruikt-ie dus de strakke bijzet om op te gaan hangen, en z'n rug weg te drukken als ik het zo lees. Is een gogue of een pessoa dan geen idee, om die achterhand eronder te 'dwingen'? En dan met dubbele longe werken ipv bijzetten, zodat je zelf de aanleuding kunt verminderen als hij gaat tolten?

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:12

Lysbeth, over het algemeen, gebruikt mir de t"olt om ergens onder uit te komen..

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 17:41

je verwart het met de telgang
Als Miracle iets niet wil gaat is stuiteren of telgangen
Dit is duidelijke tölt, ik wil het er niet uittrainen, maar hij hoeft het van mij niet te doen als ik aan het longeren ben.

Ik denk dat het voor mijn paard ook verwarrend is, misschien denkt hij wel dat strakke aanleuning o.i.d. tölt is zou dat kunnen

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:43

En tegen mij zeggen, dat dat ook tolt is.. nahjah, ik zal me er niet meer mee bemoeien

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 17:49

Heb ik dat gezegd? Nu dat was dus niet waar, maar soms weet ik het zelf ook niet meer hoor, met al die gangenhussels

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:59

Telgang (en dan wel de schweinepass) en tolt zijn wel duidelijk te onderscheiden. Stepping pace (4-takt telgang) zou ik zo gauw ook niet op het gezicht kunnen onderscheiden van een tolt. Ik zou op grond van snelheid denk ik zeggen dat een paard in stepping pace loopt, eerder dan in tolt als het heel snel gaat.

Maar goed, dat is redelijk off topic.

On topic: meer aanleuning is voor veel paarden wel makkelijker voor een tolt. Dus dat kan wel een reden zijn voor je paard om te gaan tolten.