help, longeren lukt niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

susanne12

help, longeren lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 19:39

hoi ik heb een paard luna met logeren is het een ramp zo loopt op je over slurt je mee en bokt en steigert
ze is nog maar wel 4 met rijden gaat het beter maar wie weet een paar goede tips om van die streken af te komen
Laatst bijgewerkt door Karin op 30-05-06 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

x__beauty

Re: help wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:08

vraag aan je lesgever.. of lesgeefster.. !;)..

als je die niet.. hebt..

je moet gewoon goed consequent zijn.. als je denkt.. dat hij trug valt.. en naar jou komt.. harde stem opzetten of.. tik met zweep..

mijn pony deed het ook .. maar naar flink aanpakken niet meer !

=xxx;).. femke

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:06

Als het paard al onder het zadel is, vraag ik me af hoe ze zadelmak gemaakt is.

Ik zou beginnen met longeren in een longeerkraal, en desnoods los longeren (dus zonder longeerlijn) , zodat ze niet kan trekken. Is er geen longeerkraal aanwezig, kun je ook een gedeelte van de rijbak afzetten met wat lint en hindernisstaanders. Een tip: als ze gaat trekken niet blijvend terugtrekken, maar hoofdje naar binnen vragen en weer loslaten.
Longeer je aan het halster of aan het bit of aan een kaptoom?

diola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:38

Zou er iemand bij zoeken die heel goed met de dubbele longe kan werken met een paard ......want aan 2 lijnen kan ze niet op je afkomen en moet ze goed te handelen zijn zeker als jet het in het begin met zijn 2tjes doet ...........een voor het sturen en de ander voor het voorwaartse gedeelte.

En diegene die gelijk gaan praten over een pak slaag geven de zouden er eerst een rekening mee moeten houden dat je er A : iets er wel inslaat en niet uit. B : dat degene die de lijn in zijn handen heeft wel eens de verkeerde signalen zou kunnen geven. C : het paard het wel moet kunnen ( lichamelijk)

j0rinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:48

ik zou inderdaad eens 2 lijnen proberen mijn zusje verzorgt een pony die niet kon longeren komt naar je toe stijgert en lelt naar je of gaat heel hard rennen heb eerast met 2 lijnen gedaan als hij ging stijgeren naar me toe trok ik aan de buitenste en met bokken aan de binnenste doe het alleen wel met zijn 2tjes later zijn we het zo gaan doen : 1 persoon staat in het midden de ander loopt naast de pony gewoon een paar rondjes niet vast houden alleen ernaast.
dan gewoon alle stemhulpen geven enz. steeds ietsje verder naar de plek terug gaan zodat de pony uiteindelijk alleen loopt maar hou er wel een zweep bij mocht hij/zij naar je toen komen ren dan naar zijn achterhand of maak schrikbarende bewegingen zo dat je boven het paard staat eigenlijk moet je dus in paardentaal werken dat werkt het best .
als je paardje wel braaf is stop er dan mee en ga steeds iets langer door . longeer ook niet te lang misschien gaat tie zich wel vervelen nou in ieder geval heel veel succes ermee en mocht je nog vragen hebben pm me dan even ik heb nog wel meer dingen die je eventyeel nog wel kunt proberen

AnitaJoeri

Re: help, longeren lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:22

Sowieso een tweede persoon met ervaring erbij vragen.
Die aan de buitenkant mee latenlopen zodat ze een idee krijgt van wat jij wil en dit steeds verder uitbouwen (bij gebrek aan een longeercirkel)

newie

Re: help, longeren lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:22

ik zou er zelf ook inderdaad even niet aan gaan beginnen zonder een ervaren hulp er bij, het is duidelijk dat topicstartster zelf nog niet kundig genoeg is om met dit jonge paard om te gaan..

Is er niemand bij je op stal die veel ervaring heet met longeren en die je een aantal keer zou kunnen helpen?

verder de tip, ga veel lezen hier op bokt over lichaamstaal, grondwerk enz..

Succes

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:26

dubbele lijnen zou ik iig NIET doen.
Zorg eerst maar dat je paard aan 1 longeerlijn normaal en braaf loopt, voordat je aan 2 lijnen begint.
Voor 2 lijnen heb je wel enige ervaring nodig en daarbij moet je paard wel normaal rondjes aan de longe kunnen lopen, zowel bij 2 lijnen als bij 1.

Verder sluit ik mij geheel aan bij Cassidy.
Sluit je paard op in een longeercircel en begin desnoods zonder lijn.