Hoe doen jullie vrijheidsdressuur??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hallohoi

Hoe doen jullie vrijheidsdressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 15:08

Hoi allemaal,

Als ik zo rond kijk bij bokt.nl, en op sites van mensen. Dan zie ik dat -bijna iedereen- een zweepje gebruikt bij het freestylen (vrijheidsdressuur).
MIjn vraag aan jullie is:

Waarom gebruiken jullie een zweepje? Ik hoef bij mijn paard geen zweep te gebruiken bij zijn kunstjes.

En kunnen jullie ook je paard gewoon helemaal loslaten (zonder halster) of hebben jullie altijd een hoofdstel ofzo om?

Groetjes!

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:33

Ik gebruik eigenlijk bijna nooit een zweep meer bij het VDen. Eerst wel bij het aanleren van de spaanse pas en de buiging op afstand En nu soms ook weer omdat ik de berggeit aan het aanleren ben.

Verder VD ik altijd zonder halster/hoofdstel, tenzij ik bezig ben op een vreemde locatie oid

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:37

ik gebruik meestal een zweepje als verlengde van mijn hand.. maar dat zit ik nu ook af te bouwen.. bij nieuwe kunstjes pak ik em er weer wel bij.. en als ik alleen ergens ben gaat alles eraf, maar als er andere mensen ook bezig zijn met rijden o.i.d dan gaat er een halster om..

hallohoi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 15:38

Ik gebruik ook nooit een zweepje. En ik doe ook altijd los freestylen. ...

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:15

Ik gebruik meestal wel een zweep maar dus idd als verlengde van mijn hand. Ik kan ook zonder zweep vden, maar bij bijv de berggeit is dat erg lastig. Meestal heb ik ook een halster om, bij bepaalde oefeningen is lichte druk op het halster namelijk een extra hulp. Maar ik kan ook zonder halster vden en dat doe ik ook vaak.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:52

Ik heb er ook vaak een zweep bij. Eigenlijk meestal omdat ik die toch in mijn handen had van bijvoorbeeld longeren oid wat ik daarvoor een het doen was en dan doe ik op het laatst nog wat vd erachteraan. Om diezelfde reden hebben mijn pony's ook vaak een hoofdstel of halster aan omdat ik dat dan niet eerst helemaal ga afdoen. Maar ook zonder dit alles gaat het vden prima.

Ik gebruik de zweep dan idd ook als verlengde van mijn armen. Het nou eenmaal erg makkelijk bij het oefenen van VD als je je paard overal kan aanraken terwijl je zelf gewoon rechtop kan blijven staan of op een afstand kan blijven.

Elke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:05

ja, ik gebruik zweep soms bij het aanwijzen bij spaanse pas. niet eens het aantikken, maar echt aanwijzen. en ook gewoon zonder halster/hoofdstel.

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:25

Ik gebruik bij Timon bij de spaanse pas, trappen en berggeit een zweepje, bij de rest niks. En waarom? Omdat ik anders zo ver moet bukken om aan te geven wat ik wil (lui) Ik raak hem trouwens bij deze kunstjes niet eens aan met de zweep, maar ik wijs naar bijv. de voorbenen bij de spaanse pas.
(Ik VD ook altijd zonder halster/hoofdstel, omdat je anders ook nog ns een touw in je handen hebt die overbodig is )

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:04

Ik gebruik bij de meeste oefeningen een zweep als aanwijsstok zeg maar. Zo betekend de zweep tegen haar pijp dat ze in het compliment moet.
Oefeningen die ze kent doe ik los, in het trainen van nieuwe dingen gebruik ik weleens een halster en touw om haar te kunnen begleiden/sturen/helpen

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:59

m'n zweep is het verlengde van m'n hand ... gebruik hem niet voor alle oefeningen.
en veder soms heeft ze wat om maar meestal niet.

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:53

ik gebruik nooit de zweep met de hand gaat het bij ons prima

wupke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:28

Ik gebruik soms wel en soms weer niet een zweep. Het is als het ware gewoon een verlening van je arm bij VD.

wheezie

Re: Hoe doen jullie vrijheidsdressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:06

ik gebruik ook nooit zweep

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:21

Ik gebruik zweep om aanwijzingen te geven en als verlengde van me hand

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:37

Ik gebruikte nooit t zweepje maar wel het halster.. Lachen Is altijd handig.. Lachen Nu Vd ik niet meer... Maar ga er snel aan beginnen als ik me eigen paardje heb! Haha!

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:30

Ik gebruik geen zweep, omdat die overbodig is.
Als er later moeilijkere tructjes komen kan hij vanpas komen op vb het been aan te tikken.
Maar zo ver ben ik nog niet met mijn shet.
En het halster gebruik ik liever niet. Als hij moet buigen zit dat hem nog wel een in de weg. Zijn beentjes zitten vanwege zijn grote (kleinte) hem nog wel eens in de weg. Dan is zijn hoofdje te breed. Maar als ik van de wei af ga krijgt hij wel een halster om ookal loopt hij los mee. Het blijft een shet.

Zadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:37

Ik gebruik wel een zweepje.
Niet om hem te straffen maar om bijv. bij de oefening van het blok hem duidelijk te maken dat hij er op moet gaan staan en dan tergelijkertijd het commando geven.

Verders VD ik bijna altijd zonder halster/hoofdstel, hele enkele keer met halster omdat ik dan in het voetbal weitje van mijn broertje ben en als hij er daar van door gaat kan hij de grote weg op rennen, dat vind ik toch een beetje gevaarlijk Bloos

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:39

Ik ben nog niet zover, maar ik gebruik geen zweep.
Ik ben nu bij de basis los (chek topic in onderschrift maar) en daar heb ik geen zweep voor nodig. Bij verdere kunstjes wil ik het ook niet gaan proberen.