Jonge pony loopt niet door met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Jonge pony loopt niet door met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 12:58

en ik ben dus doodop na 10 minuten en hij niet

ik ben nog niet lang geleden begonnen met longeren, maar moet ook wel zeggen dat ik er op deze manier ook geen lol in heb...
hij loopt gewoon echt niet door, om hem van stap naar draf te krijgen, moet ik hem gewoon echt een paar keer en flinke tik geven en dat wil ik eigelijk niet...

commando's erbij, ben ik hem ook al aan het leren, en volgens mij weet hij ondertussen al dondersgoed wat drrrraf is maar hij reageert niet.

hij is sowiezo behoorlijk bijdehand aan het worden dus ik wil er zo snel mogelijk iets aan doen voor het te laat is.

Maastricht17
Berichten: 118
Geregistreerd: 12-07-05
Woonplaats: Maastricht

Re: Jonge pony loopt niet door met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:55

Probeer erop te letten of je werkelijk ter hoogte van de buik of de achterhand staat zodat je hem niet afremt.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 20:01

daar let ik goed op en sta achter op hoogte van de achterhand

paardemeisje

Berichten: 43
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:27

Tja het is soms erg moeilijk om een paard goed door te laten lopen tijdens het longeren. Ik weet dat ik tijdens mijn stage's ook wel eens paarden tegen kwam die niet wilde lopen.

Ik zorgde er dan voor dat ze in een afgezet stuk bak liepen en anders het liefst in een ronde cirkel. Vaak vinden paarden het moeilijk de eerste keer en weten ze niet goed wat de bedoeling is. Nou denk ik dat jouw pony de ronde wel snapt alleen nog niet goed snapt wat doorlopen is . Ik heb een paard gehad die ging idd stil staan en niet willen lopen. zodra ik naar de achterhand ging vloog ze vaak al naar voren en kon je der weer niet houden. Dat is ook niet handig longeren. Wat je kan doen is iemand erbij vragen die voor jou de zweep begeleidt of anders om. de persoon die dan het paard vast heeft blijft neutraal van het paard lopen de persoon met de zweep gaat in de achterhand lopen om te drijven. Zo wordt je zelf ook minder moe en kan je het paard voor goed onder controle houden en wordt die vooruit gedreven. Probeer zelf wel kalm te blijven. Ga je veel lopen schreeuwen en wordt je helemaal gek van je pony omdat die niet doet wat je zegt, gaat die alleen maar meer tegen stribbelen. Blijf consecent... als hij in galop moet moet die dat ook. Want geef jij het op dan zal je pony dat niet snel vergeten en vertikt die het de volgende keer weer.

Als je zo gaat beginnen kun je dit langzaam af bouwen. zodat je zelf je pony kan longeren zonder hulp. Vraag de eerste paar keren niet te veel van je pony begin met een kwartier en stop dan. Reageert je pony heel goed ga dan niet te lang door beloon hem door te stoppen met de training. Laat hem goed weten wanneer die het goed doet. Met GOED ZO of BRAAf. Echt waar na een tijdje werkt het heus wel.

Heel veel succes en als je nog vragen hebt stel ze gerust.

Groetjes Inger

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 13:18

bedankt voor je reactie! ik heb het ook al eens geprobeerd op die manier, iemand anders met de zweep maar hij reageert niet erg op de zweep, wel als ik hem losgooi en opjaag, maar zodra hij in een iets kleiner rondje moet, aan een touw en 1 kant op, reageert hij er niet meer op...