achteruit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 17:12

Hoi,

Ik ben sinds kort begonnen met VD en ik loop op het moment ergens op vast...
Ik probeer haar achteruit te laten lopen. Ik wil dat ze dit op de ontspannen manier doet als ik het commando "achter" geef. Ik heb haar, zoals beschreven staat in http://www.vrijheidsdressuur.info in een soort van gangetje gezet. Wanneer ze uit zichzelf een stap achteruit zette heb ik haar ruimschoots beloond.
Alleen nu het probleem;
Ze snapt wel de bedoeling van "achteren", maar ik kan roepen tot ik een ons weeg en nog gaat ze niet op eigen initiatief naar achteren. Ik moet eerst een pasje in haar riching zetten wil ze achteruit gaan.
Hoe moet ik het haar aanleren om zelf eerst een pasje achteruit te gaan bij het gegeven commando?

Ik heb het al geprobeerd door zo'n 100x achter te zeggen (vriendelijk, wat bozer etc.) en gewacht totdat ze zelf een pasje achteruit zette. Maar dit doet ze dus niet.

Iemand dus tips voor mij?

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:33

Eerst heel vaak oefenen door een pas in haar richting te zetten gecombineerd met het commando. Dan, na veel oefenen kan je de stap steeds kleiner maken. tzt kan je met je hand wijzen en na nog een poosje hoef je misschien alleen nog maar het stemcommando te geven. Realiseer je dat ze nu totaal nog niet begrijpt wat jij aan het roepen bent en wat dat betekent. Stemcommando's is niet natuurlijk voor paarden, lichaamstaal des te meer. Ze kunnen het wel leren, maar daar moet je veel geduld voor hebben en je moet het vooral in begrijpelijke taal aan ze uitleggen.

ollysgat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:37

mijn paard wil ook niet luisteren nu weet ik meer ik ga het proberen

dierenlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:12

ik heb net hetzelfde probleem, alles gaat pefect zolang ik mùaar lichaamstaal gebruik..
ik ga ook maar eens doen wat amable zegt

Kims

Re: achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:48

@ amable:

Bedankt! Ik ben er nu zo'n 4 weken intensief mee bezig dus ik dacht dat ze het commando al wel begreep.
Ik ga ondertussen dan wel door met de oefening

Nog een andere vraag: Kan ik nu doorgaan met een andere oefening? targetten bijvoorbeeld? of moet dat achteruit lopen eerst 100% goed gaan?

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:13

Kipje schreef:
@Nog een andere vraag: Kan ik nu doorgaan met een andere oefening? targetten bijvoorbeeld? of moet dat achteruit lopen eerst 100% goed gaan?

ik ben zelf ook vaak bezig met 2 trukjes tegelijk, want als ik steeds hetzelfde trukje blijf doen de hele tijd word het op de duur saai voor mij en mijn paard een beetje afwisseling kan geen kwaad denk ik

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:38

Ik begin juist altijd met meerdere kleine(!) dingen tegelijk. Dan kan je namelijk langer trainen omdat je het afwisselend kan houden. Wel heel verschillende dingen natuurlijk. Dus achterwaarts gaan en targetten kan prima. Je kan haar ook nog leren om te wachten met eten en bijv haar hoofd laag te houden. Kan je allemaal "door elkaar heen vragen" Natuurlijk wel altijd een paar keer herhalen, dus 5 x achterwaarts, 10 keer targetten, 4 x wachten met eten, 3 x achterwaarts, 6 x targetten enz.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:44

Ik heb het probleem niet zo zeer, maar mijn paard gaat heel raar achteruit, ze gaat ontzettend slepen. met haar voor bene, heel iritant.

maar ik zou gewoon voor elk pasje belonen. en het woordje achteruit, of back zeggen op moment dat ze ene stap zet. op een goed moment luisterd ze er naar.