longeer vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

longeer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 17:44

heey

ik heb een jong paard van 3 jaar,die ik nu 3x in de week een kwartier longeer.hij is alles al aardig gewend, de comandos kent hij en longeersingel heeft hij al opgehad....nu longeer ik hem dus met zadel eerst nog zonder stijgbeugels maar zins kort met stijgbeugels(nu 4x met stijgbeugels gelongeert)
maar hij wil dan niet meer rustig draven en stappen enzo.....hij wil alleen maar geloperen.als ik met hem aan de hand loop en dan de stijgbeugels los heb dan is er niks aan de hand maar met het longeren gaat hij echt heel snel galoperen.
af en toe gaat hij ook wel draven maar niet vaak.
maar mijn vraag is:
wat moet je dan doen als hij zo hard galopeerd???hem door laten rennen of hem weer bij je halen.ik heb hem vandaag ff door laten rennen maar dan gaat hij vet zweten.....

weten jullie wat ik moet doen???

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:59

Ik vind terughalen, proberen weer onder controle te krijgen. Ik laat sowieso niet knoerhard galopperen, galopperen mag alleen op een normaal tempo gebeuren. De eerste keer mogen ze best eens wat bokken en springen natuurlijk als de beugels de flanken eens raken, maar op een gegeven moment moeten ze wel onder appel komen weer. Misschien kun je eerst de beugels eens met een riempje vastzetten zodat ze wel lang hangen maar niet tegen zijn flanken aankletteren, als overgang? Verder veel overgangen vragen en niet te lang achtereen laten galopperen (sommige fokken zich op door het galopperen zelf)
Met het zadel zelf is hij wel rustig?

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 18:15

hij galopperd niet kei hard maar wel snel.
en het gekke is ook(vind ik dan)de eerste x was hij heel rustig met stijgbeugels dat ging heel goed de 2/3de x wat drukker,en vandaag ging hij bokken en stijgeren....ik zal de volgende x de stijgbeugels ff vast doen mischien help dat jah(wel goed idee van je )als ik hem met zadel alleen longeer is hij wel heel rustig luisterd hij perfeckt.

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 21:34

nog iemand die het weeet???

SunnyLoverke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:39

heey zou iemand me wille helpe?

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 22:29

SunnyLoverke schreef:
heey zou iemand me wille helpe?

waarmee

Moll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:55

het probleem heb je zelf gecreerd, als je nou de beugels onder de buik door met een riempje vast zet is het hoogswaarschijnlijk over, je paard reageerd namelijk op het stoten van de beugels op zijn lichaam, ga zelf nou maar met ists lopen wat constand tegen je aan beukt als je je beweegt is geen pretje

mol

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 13:55

Moll schreef:

het probleem heb je zelf gecreerd

, als je nou de beugels onder de buik door met een riempje vast zet is het hoogswaarschijnlijk over, je paard reageerd namelijk op het stoten van de beugels op zijn lichaam, ga zelf nou maar met ists lopen wat constand tegen je aan beukt als je je beweegt is geen pretje

mol

jah ik snap ook wel dat hij daar op reageert dat de stijgbeugels tegen hem aankomen,maar in het algemeen is het dat ze naar een tijdje wel ophouden met hard rennen of bokken.
hoezo heb ik dat probleem zelf gecreerd???je doet ze meestal los he met het beleren van een paard en je gaat ze niet meteen hellemaal vast binden....tenminsten zo heb ik het geleerd(met de stijgbeugels los)
h

maargoed ik zal de stijgbeugels aan de singel vast maken zodat de stijbeugels niet meters omhoog vliegen.hoop dat hij het dan wat beter vind

Moll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:22

je moet gewoon een losse riem nemen en de buiget zo onder de buik door aan elkaar verbinden op die manier blijf er beweging in de beugel zonder dat ze gaan klapperen.

mol

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:28

owke bedankt voor de tip.zal het bij hem proberen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:07

Moll schreef:
het probleem heb je zelf gecreerd

Juist bij het beleren moeten ze leren braaf te blijven lopen met klapperende loshangende beugels. Het vastbinden van de beugels is alleen een overgang.

Yaavie

Re: longeer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:58

Jonge paarden leren zich gemakkelijk dingen aan maar gelukkig is het ook makkelijker om het ze weer af te leren. Vaak helpt het om gewoon een stapje terug te nemen. Je begint als het ware weer een beetje opnieuw. Je haalt de beugels er af en als dat goed gaat doe je ze er weer aan maar indd vastgebonden en als dat goed gaat maak je ze steeds losser totdat het goed gaat. Het is heel normaal dat je paard daarop reageerd, juist fijn want het is later toch ook de bedoeling dat hij op je been gaat reageren. Als jij naast hem loopt geeft dat vertrouwen en is het makkelijker te begrijpen dat hij gewoon rustig moet blijven omdat jij ook rustig loopt.

YvonneAa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:59

het feit dat je paard steeds 'heftiger' reageerd op de beugels komt mij bekent voor. De eerste keer zijn ze helemaal overdonderd van wat er gebeurt en zijn ze braaf. Na verloop van tijd is de 'schrik' er een beetje af en willen ze zo snel mogelijk van de beugels af. gevolg: vervelend doen. Ik zou hem hetzelfde benaderen zoals yaavie hierboven zegt. Heel rustig opbouwen (dus weer gedeeltelijk opnieuw beginnen) en steed verder uitbouwen. Succes

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:02

bedankt allemaal voor de tips,
de man die hem gaat beleren is van het weekend ff met hem bezig geweest.want meneer sleurde me nu al telkens door de helle bak heen,en het lukte me dus niet dat hij normaal ging lopen dus die man die hem gaat beleren is van het weekend ff met hem bezig geweest,we hebben de bak afgezet en dat ging heel goed.eerst was hij nog heel erg aan het uittesten maar later liep hij normaal,met de stijgbeugels los hij wil ook weer gewoon stappen en draven met de stijgbeugels los hij loopt nog niet hellemaal goed,maar hij loopt tenminsten weer normaal enzo.