Pony kan niet gelongeerd worden...onzin of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marsi

Pony kan niet gelongeerd worden...onzin of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 11:10

Een vriendin van mij heeft een pony van 26 jaar. Zelf heeft ze behoorlijk last van haar heupen waardoor ze weinig kan rijden. Omdat het al een ouder beestje is, had ik gezegd dat ze m misschien wat vaker moest longeren om m toch in conditie te houden, waarop ze antwoordt dat dat niet kan.
Ik snapte er niets van 'hoezo kan dat niet?'. Ze zegt dat ie je aanvalt tijdens het longeren. Ook de eigenaresse zegt dit en dat geloof ik ook wel, maar mijn punt is dat ik vind dat je dan niet op moet geven. Zodra je toegeeft, heeft ie zn zin, toch? Ik moet er wel bij vertellen dat het beide niet zo'n helden zijn en liever hard wegrennen als het niet gaat zoals het moet, dan dat ze het paard een keer flink aanpakken.
Vanmiddag ga ik naar haar toe en eens kijken of ik kan helpen. Ik had al bedacht dat het misschien een idee is als ze er eerst op gaat en dan de longeerlijn eraan. Ze kan m dan sturen, terwijl hij wel aan de longe loopt. (probleem is blijkbaar dat ie helemaal flipt als ie een longeerlijn ziet?!)
Vervolgens kun je dit toch opbouwen? Ook lijkt het me verstandig om m daarna, zonder ruiter erop, aan de dubbele longe te zetten, zodat je meer controle hebt.

Wat vinden jullie? Is het onzin dat een paard niet gelongeerd kan worden? Of zou jij je er gewoon bij neerleggen als dit jouw paard/ pony was? Ikke in ieder geval niet!

Appel321

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:30

hallo,
ik vind wel dat je gelijk hebt maar het heeft niet zoveel nut om je vriendin te gaan pushen want als zij het niet durft en het dan toch probeert zal het er niet beter op worden. die pony moet inderdaad waarschijnlijk gewoon even weten wie de baas is maar als je vriendin al zo onzeker is gaat hij daar alleen maar gebruik van maken!!
succes

Echwel

Re: Pony kan niet gelongeerd worden...onzin of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:19

Die pony is 26 jaar oud, daar ga je je toch niet meer druk om maken?

laat het beest lekker niets doen, je oma van 90 hoeft toch ook niet meer te gaan hardlopen?

Een oud paard hoef je geen kunstjes te leren.

stoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:35

Sorry, maar een oud paard heeft wel zijn beweging nodig..
Dat hij geen kunstjes meer hoeft te leren oke, maar als je een oud paard eens een kwartiertje longeerd dan heeft hij net een beetje extra beweging..

Ik denk dat je met dit paard, als hij echt zo gaat flippen als er beweerd word, dat je gewoon eens moet beginnen door met een longeerlijn te gaan wandelen, dit kun je bijvoorbeeld in de bak uitbreiden tot hij een steeds grotere afstand van je kan nemen, neem om te beginnen wel een klein zweepje mee, zodat je hem eventueel iets van je af kan duwen met de zweep..

succes, een paard is nooit te oud om te leren, pas wel op dat je niet teveel gaat vragen van dit oudje, want hij is dit natuurlijk niet gewend

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:38

Zoals stoer zegt, beetje met de longeerlijn wandelen etc.
Daarna "gewoon" longeren, met iemand die hem vasthoudt, zodat hij weet waar hij moet lopen.
Succes!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:40

Waarom zou een oudje gedwongen kleine rondjes moeten lopen? Ik zou dan eerder stukken met het dier gaan wandelen, lekker rechtuit lopen, beter voor het lijf en niet zo ontzettend geestdodend als longeren.

Wat betreft het aanvallen, ik zou dan eerst eens laten onderzoeken of er lichamelijk niet iets mis is voordat ik zou gaan roepen dat je hem "zijn zin" niet moet geven (ik vind sowieso als je spreekt in termen van het paard "zijn zin" wel of niet geven dat je niet lekker bezig bent maar dat is mijn kijk op paarden en het werken met paarden)
Ik heb zelf een paard staan hier wat het ook doet, die mankeerd van alles.
Waarom zou je een oudje dat aandoen, nee, ik zie dat echt heel anders hoor.

stoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:43

wandelen en fietsen met het paard is ook inderdaad een prima optie om beweging te geven.. maar als de eigenaresse last heeft van haar heupen zal dat toch moeilijk worden..

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:44

Ja, lijkt mij ook.
Maar ze kan ook andere vragen of ze dat willen doen voor der..

stoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:49

kijk zo heb je meerdere wegen naar rome inderdaad.
Ik denk niet dat het kwaad kan om af en toe je paard lekker te longeren, hoe oud hij ook is.. Ik heb een paard van 27, en die longeer ik nog regelmatig met dubbele lijnen, hij loopt dan beter dan met rijden, want ik kan met mijn soepele oudje nog uren rijden hoor..
Een oud paard betekend niet meteen dat hij altijd maar stijf is.. was t maar waar soms :p

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:11

stalechwel schreef:
Die pony is 26 jaar oud, daar ga je je toch niet meer druk om maken?

laat het beest lekker niets doen, je oma van 90 hoeft toch ook niet meer te gaan hardlopen?

Een oud paard hoef je geen kunstjes te leren.

Dit vind ik echt nergens op slaan.
Als ene paard geen beweging krijgt, wordt het alleen maar sneller oud.
Er zijn nog zat paarden van die leeftijd waar gewoon op gereden wordt hoor!

Longeren is daarbij geen kunstje leren, maar een vorm van beweging.
En ja mijn oma van 80 die gaat naar de senioren gym, en ja daar zitten ook mensen van in de 90 (zij is een van de jongsten) en die mensen doen het ook alleen maar om in beweging te blijven. Want ook voor mensen gelt RUST ROEST!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:14

Idd niet opgeven chris valt ook aan wat helpt is gewoon los longeren in een longeer iets of kleine bak.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:01

You can't teach an old dog new tricks, gaat ook op voor pony's helemaal niet als je te maken hebt met twee helden op sokken. Ik denk dat je vriendin eerst met een braaf paard moet leren longeren, voordat ze dit portretje aanpakt.
De pony van mijn nichtje heeft er ook een handje van....bij mijn nichtje welteverstaan, bij mij zal ze het niet flikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:03

Het paard is 26 jaar en blijkbaar word er verder niks niet meer mee gedaan.dan heeft het geen zin het beest nog te dwingen.

Als het mijn paard was zou ze moeten luisteren maar mijn paarden zijn jong.Waarschijnlijk heeft het paard van haar nooit geluisterd en als hij het nu pas doet, het aanvallen is er lichamelijk iets.

Longeren is belastend voor zijn gewrichten en voor het zelfde geld heeft het beest gewoon pijn.
Als jou pony altijd gereden word en soepel is kan ze dat longeren best hebben.daarin tegen als het een paardje is waar nooit veel meegedaan is zal ze waarschijnlijk pijn hebben.

Ik vind de uitspraken ,en hij moet en zal luisteren een beetje Penny klinken hoor.(in dit geval toch)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:38

Ben het absoluut met silvana eens, ik ben sowieso al van mening dat je verkeerd bezig bent als je moet gaan roepen "hij moet en zal naar mij luisteren" ik denk dat je dan niet echt op 1 lijn zit met je pony.
Zoals ik ook al eerder zei, wees er eerst eens zeker van dat het dier nergens pijn heeft en daarom aanvalt tijdens het longeren, dat lijkt mij echt veel belangrijker dan dat het dier luistert ja of nee. Waarom hoor ik daar niemand over? (behalve silvana dan )

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:40

Omdat een paard dat uitvalt niet een typisch geval van een pijnlijdend paard is.
Dat zou zich meer vertonen in kreupelen, lusteloos, of verzet in de vorm van niet meer naar voren willen. Naar je uitvallen omdat het paard pijn heeft is geen logische reactie.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:48

Kom mijn paard maar even longeren dan

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:38

Citaat:
Longeren is daarbij geen kunstje leren, maar een vorm van beweging.
En ja mijn oma van 80 die gaat naar de senioren gym, en ja daar zitten ook mensen van in de 90 (zij is een van de jongsten) en die mensen doen het ook alleen maar om in beweging te blijven. Want ook voor mensen gelt RUST ROEST!
Juist ja Senioren gymmaar niet iets wat voor een oud paard zeer belastend is.

Gun dat beest zijn oude dag en doe er rustig mee.

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:43

Elk paard kan gelongeerd worden. Ik heb dr ook een mee gemaakt die zo reageerde, maar denk aan je veiligheid en denk ook aan het paard. Als deze als 26 is is het misschien niet zo verstandig om hem te gaan longeren. Als hij jonger was geweest had ik dr meer mee geprobeerd dan met deze leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:43

Albertine_N schreef:
Omdat een paard dat uitvalt niet een typisch geval van een pijnlijdend paard is.
Dat zou zich meer vertonen in kreupelen, lusteloos, of verzet in de vorm van niet meer naar voren willen. Naar je uitvallen omdat het paard pijn heeft is geen logische reactie.

Niet ieder mens reageert op de zelfde manier,zo is dat met paarden ook.
het zal niet het eerste paard zijn wat met(vals)gedrag ,pijn aan duidt.

het dier is 26 wat wil je dan nog?
Ik ga mijn moeder (74 jaar) ook geen marathon meer laten lopen.
En geloof mij heus,longeren is belastend ,zeker als je pijn in je botten hebt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:51

Het is maar net hoe je gewend bent met paarden om te gaan, als een paard vals gedrag toont, uitvalt e.d. is het eerste waar ik aan denk een lichamelijk probleem. Ik ben namelijk van mening dat een paard zo iets niet voor de lol doet. Denken dat een paard kán bedenken dat hij dat mens in het midden wel eens even mores zal leren o.i.d. dat is het paard wat te hoog inschatten naar mijn idee

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:03

het ene paard is het andere niet.Het ene paard van 26 is echt oud en bejaard het andere paard van 26 is nog heel kwiek en kan de halve wereld aan.
Het ligt er een beetje aan wat de voorgeschiedenis is van dit paard.Heeft hij al bijna 26 jaar niks gedaan,zou ik er ook niks meer mee doen aleen een beetje wandelen wat zij aankan met haar heup en voor de rest veel weidegang.
Is hij nog kwiek dan kan je hem best longeren.
Het kan best zijn dat hij het alleen naar haar eigenaresse zo gedraagd.Laat iemand die echt verstand heeft van longeren het proberen.Als hij het gedrag dan nog vertoond vraag een DA om raad.Het kan best een pijnkwestie zijn.

Wat ik bedoel is dat wij nooit zo kunnen oordelen zonder het paard gezien te hebben.Maar ik denk dat bewegen met mate op de leeftijd wel nog heel belangrijk is.Rust roest inderdaad.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:21

T@nj@ schreef:

Het is maar net
hoe je gewend bent met paarden om te gaan
, als een paard vals gedrag toont, uitvalt e.d. is het eerste waar ik aan denk een lichamelijk probleem
. Ik ben namelijk van mening dat een paard zo iets niet voor de lol doet. Denken dat een paard kán bedenken dat hij dat mens in het midden wel eens even mores zal leren o.i.d. dat is het paard wat te hoog inschatten naar mijn idee

Nu klink je echt of je jezelf iets beter vind dat de ander posters
ik zou daar bijvoorbeeld niet aan denken? Sorry, maar als er iets niet gaat zoals het moet, dan denk ik ook eerst aan een lichamelijk probleem. Alleen klinkt het bovengenoemde probleem van TS mij niet als iets lichamelijks maar meer een paard dat altijd haar zin heeft gekregen, ook gezien de verzorgers die het heeft.

Maar vanaf een bureaustoel is het zowel voor jou als mij moeilijk oordelen

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:11

Volgens mij is longeren nog veel slechter voor die heupen dan ieder ander ding wat je met een paard kan doen.

Maar buiten dat, hoor je ieder paard te kunnen longeren, wat GEEN lichamelijke problemen heeft. En die heeft dit paard duidelijk wel, niet vreemd dus dat hij in verzet komt.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:25

Haj,

Ik ken ook een pony die je aanvalt tijdens het longeren. Ze is vroeger mishandelt geweest en reageerd daarom heel agressief naar de zweep.

Ik weet niet hoe lang je vriendin haar al heeft maar miss is dat het geval.

Ik bedoel, als iemand met een zweep zit te zwaaien en jij hebt zo'n verleden dan kan ik me voorstellen dat hij zou aanvallen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:29

T@nj@ schreef:
Het is maar net hoe je gewend bent met paarden om te gaan, als een paard vals gedrag toont, uitvalt e.d. is het eerste waar ik aan denk een lichamelijk probleem. Ik ben namelijk van mening dat een paard zo iets niet voor de lol doet. Denken dat een paard kán bedenken dat hij dat mens in het midden wel eens even mores zal leren o.i.d. dat is het paard wat te hoog inschatten naar mijn idee

Ik heb helaas wel een valse gehad, kwam op zijn achterbenen, klauwend met zijn voorbenen op je af.

Ook in de stal probeerde hij je aan te vallen.

En zelfs met rijden probeerde hij je nog op een gemene manier eraf te werken.