hoe leer je een paard steigeren op comando

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kayleighhh
Berichten: 521
Geregistreerd: 17-02-06

hoe leer je een paard steigeren op comando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:02

hoe leer een paard steigeren op comando??

mijn shet kan al heel goed buigen all1 nu wil ik hem nog leren steigeren op een blok staan en been geven en zitten leren. all1 hoe dat moet weet ik niet??

wie kan mij vertellen hoe ik hem dat moet leren

Xx_Marleen
Berichten: 357
Geregistreerd: 07-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:03


Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:03

Ik denk dat dit bij het kopje vrijheidsdressuur moet, verder ben ik niet zo voor het aanleren van het steigeren, wat als je paard het tegen je gebruikt?!

Ik TEM even voor een verplaatsing.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:05

Mag je een advies geven? Doe het niet! Helemaal niet als er ook nog op de shet gereden wordt. Je kunt er nooit zeker van zijn dat je het paard voor de rest van je leven bij je hebt, en een paard dat door steigeren uit gaat vinden dat hij onder dingen kan uitkomen is levensgevaarlijk, en kandidaat voor een enkeltje slager.

kayleighhh
Berichten: 521
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:07

hij wordt niet bereden en ik raak hem nooit kwijt hij blijft bij me tot dat ie dood gata zeg maar. dus weg gata ie nooit

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:08

Hoe zeker ben je ervan dat je hem altijd zal houden? Je kunt altijd in een vervelende situatie terecht komen waarbij het noodzakelijk is om je paardje weg te doen..

kayleighhh
Berichten: 521
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:09

omdat wara ie stata gratis voor mij is dus dan weet ik zeker dat ie bij mij blijft

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:09

En jij kunt dus nu al voorspellen dat die plek waar hij gratis staat nooit weg gaat vallen?

kayleighhh
Berichten: 521
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:10

nou omdat het bij mun tante is

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:11

En je tante gaat waarschijnlijk nooit verhuizen? Er kan niets gebeuren waardoor je tante misschien wegvalt? Beetje kortzichtig gedacht hoor!

En behalve de kosten voor stalling, ga je toch ook te maken hebben met kosten voor smid, voor inentingen, wormenkuren, als hij ziek wordt dierenarts enz....en dat kan heel hoog oplopen, ook voor een shet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-04-06 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kayleighhh
Berichten: 521
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:13

nou ze woont daar goed dus ze wilt dara jniet meer weg en jullie gaan een beetje oftopic want dit topic gaat niet over waar ie staat en of ie ooit weg gaat als ik zeg hij gaat niet weg gaat ie niet weg klaar

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:17


kayleighhh
Berichten: 521
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:19

Cassidy schreef:
Voorbeeld hoe het niet moet (en hoe je beslist niet moet reageren op advies om het steigeren NIET mee te nemen)

viewtopic.php?f=21&t=514461&st=0&sk=t&sd=a

viewtopic.php?f=53&t=519470

Voor de rest: succes ermee.


dit ging niet meer over advies over steigeren maar over dat ik zeker weet dat ie nooit weg gaat en waar mun tante woont is van de familie dus hij kan daar zowiezo altijd blijven staan

Dooortje
Berichten: 3366
Geregistreerd: 14-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:20

ik zie in je profiel dat het je verzorg shet is
vind de eigenaar het wel goed dat je hem leert steigeren?
ik zou het iig niet doen ga andere dingen doen met je shet maar niet steigeren ajb

kayleighhh
Berichten: 521
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:21

ik heb hem oiver gekocht dus moet het even veranderen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:22

LovE_IrA schreef:
dit ging niet meer over advies over steigeren maar over dat ik zeker weet dat ie nooit weg gaat en waar mun tante woont is van de familie dus hij kan daar zowiezo altijd blijven staan


En ik ging weer ontopic met de waarschuwing om het steigeren NIET mee te nemen.
Heb je de topics allemaal doorgelezen? Heb je alle filmpjes in het tweede topic bekeken? Dan heb je dat heel snel gedaan!

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:23

Ik heb het zo aangeleerd:
Ik pakte zijn voetje op, (niet zoals bij hoeven krabben, maar naar voor) ging naast hem staan, en 'trok' (lees: gaf druk op het halstertouw) naar boven. Als hij dan iets omhoog kwam, erg uitbundig reageren, en wat lekkers geven. Vervolgens alleen nog belonen bij betere prestaties. Vervolgens, als hij dat echt heel goed kan, ga je het met alleen het touw doen. Ga voor hem staan (of ernaast ligt eraan hoe jouw pony steigert) en zeg Up, terwijl je druk geeft op het halstertouw (omhoog) elke keer als hij hoger steigert, of het beter doet, goed belonen en heel blij reageren! Zo is je pony blij, omdat jij trots op hem bent!

Doet je pony het zonder dat je commando heb gegeven, gewoon een keer hard en boos: NEE! zeggen, en rukje aan het halstertouw geven.
Mijn shetlander doet het nooit buiten commando!
Succes!

kayleighhh
Berichten: 521
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:24

dus jullie zeggem niet steigeren maar kunnen de andere dingen die er staan wel of ook niet

kayleighhh
Berichten: 521
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:25

rudi schreef:
Ik heb het zo aangeleerd:
Ik pakte zijn voetje op, (niet zoals bij hoeven krabben, maar naar voor) ging naast hem staan, en 'trok' (lees: gaf druk op het halstertouw) naar boven. Als hij dan iets omhoog kwam, erg uitbundig reageren, en wat lekkers geven. Vervolgens alleen nog belonen bij betere prestaties. Vervolgens, als hij dat echt heel goed kan, ga je het met alleen het touw doen. Ga voor hem staan (of ernaast ligt eraan hoe jouw pony steigert) en zeg Up, terwijl je druk geeft op het halstertouw (omhoog) elke keer als hij hoger steigert, of het beter doet, goed belonen en heel blij reageren! Zo is je pony blij, omdat jij trots op hem bent!

Doet je pony het zonder dat je commando heb gegeven, gewoon een keer hard en boos: NEE! zeggen, en rukje aan het halstertouw geven.
Mijn shetlander doet het nooit buiten commando!
Succes!


jij bent de enigste die niet zegt dat ik het niet moet doen en bedankt dat je zget hoe ik het hem kan leren

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:55

LovE_IrA schreef:
dus jullie zeggem niet steigeren maar kunnen de andere dingen die er staan wel of ook niet


Andere kunstjes kun je gerust aanleren vind ik, maar steigeren vind ik zelf te gevaarlijk.

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:56

Zoals al in heel veel topics aan de orde is gekomen, is steigeren iets wat je moet doen, als jezelf al genoeg ervaring ermee hebt.
Er is ongeveer uitgelegd hoe je steigeren moet aanleren, maar zo te zien aan je msn-taal (zie->al1), ben je nog niet zo heel oud, volwassen. Ik zou eens goed bij jezelf nagaan of je dit wel echt wil, want het kan zéker verkeerd gaan!
't Hoeft niet alleen te zijn dat jij erop zit, maar hij kan ook omhoog komen, in de wei, als jij wat hooi aan het opschudden bent, gebogen, verkeerd op je ruggengraad terecht komen, en dat je ruggenmerg zodanig aangetast is dat jij nooit meer bij een pony in de buurt mag komen.
't is wel heel ver gezocht, maar zo kan het gaan, hou dat eerst góed in je achterhoofd!!

kayleighhh
Berichten: 521
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:57

Flew schreef:
LovE_IrA schreef:
dus jullie zeggem niet steigeren maar kunnen de andere dingen die er staan wel of ook niet


Andere kunstjes kun je gerust aanleren vind ik, maar steigeren vind ik zelf te gevaarlijk.


oke dan weet ik dat

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:49

ook mijn advies doe het niet. ALs paarden het eenmaal weten kunnen ze het ook tegen je gaan gebruiken. Ik vind het te gevaarlijk. Zeker als je hem als dekhengst wilt gaan gebruiken en ook omdat het een hengst is. Dit zijn geen spelletjes voor een kind . Sorry maar met 13 ben je dat nog echt.

Mjin advies leer hem dingen als voetje geven en zich te gedragen en weet dat als je hem laat dekken dat hij in zijn karakter gaat veranderen. Hij wordt veel temperament voller en ook een shethengst trekt je van je sokken als hij daar zin in heeft.

korte samenvatting:

DOE HET NIET!!!!!!!!!!!!!!!

Ik kan me alleen aansluiten bij de andere die zeiden dat het geen goed idee is. Een ongeluk zit in een miniscuul klein hoekje. Ook als hij er geen misbruik van gaat maken.


kan me dus alleen maar aansluiten bij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:18

OMG --> VD

kayleighhh
Berichten: 521
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 14:29

ijsklontje schreef:
ook mijn advies doe het niet. ALs paarden het eenmaal weten kunnen ze het ook tegen je gaan gebruiken. Ik vind het te gevaarlijk. Zeker als je hem als dekhengst wilt gaan gebruiken en ook omdat het een hengst is. Dit zijn geen spelletjes voor een kind . Sorry maar met 13 ben je dat nog echt.

Mjin advies leer hem dingen als voetje geven en zich te gedragen en weet dat als je hem laat dekken dat hij in zijn karakter gaat veranderen. Hij wordt veel temperament voller en ook een shethengst trekt je van je sokken als hij daar zin in heeft.

korte samenvatting:

DOE HET NIET!!!!!!!!!!!!!!!

Ik kan me alleen aansluiten bij de andere die zeiden dat het geen goed idee is. Een ongeluk zit in een miniscuul klein hoekje. Ook als hij er geen misbruik van gaat maken.


kan me dus alleen maar aansluiten bij


het schijnt dat een jonger meisje de kleindochter van de oude eigenaar het al heeft gedaan hoor dat steigeren en hij heeft nog nooit tegen iemand gebruikt dus. hij kan het wel al zeggen ze