help, snap niks van de basis gangen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardemeisje

help, snap niks van de basis gangen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 23:50

hoi,

weet niet waar ik dit kon vinden dus vraag het nu maar, Hoe leer je een paard de basis gangen. Er wordt verteld over stap, draf, galop, halt en achterwaarts op commando. Nou is het punt moet je meelopen moet je het paard los doen, aan de longe?? Wat is precies de bedoeling.

Ik verzorg sinds kort een nrps paardje en deze kan niet worden losgelaten in de bak, omdat deze er dan over heen springt. Wat moet je dan doen. Ik vind het aan de longe nou niet echt een manier van vrijheidsdressuur... je zet ze toch aan het werk en dan gebruik je toch ook al een deel van de basis gangen... ik wel in ieder geval.

Kan iemand mij advies geven?? Wil graag kijken of dit lieve paardje het ook kan...

groetjes Inger

rider

Re: help, snap niks van de basis gangen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:53

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld...

Kan je paard al aan de longe lopen in stap, draf en galop?

Omdat je deze vraag stelt in het kader van vrijheidsdresuur heb ik het idee dat je doelt op de trainingsmethode waarbij de trainer het paard een soort 'follow the leader' spelletje laat doen in alle gangen, plus halthouden en achterwaarts.

Ik heb mijn paard dit gewoon los aangeleerd, maar ik begrijp uit je post dat jou paard over de hekken springt?

In dat geval zal het waarschijnlijk lastig worden...

Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe goed de band tussen jou en de pony is. Je kunt een paard ook leren om je in alle gangen te volgen aan een leadrope o.i.d, maar met een heet paard kan dat wat gevaarlijk zijn.

Misschien dat je iets duidelijker kunt uit leggen wat je precies wil bereiken?

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:25

je zet ze toch aan het werk zeg je... VD kan ook werken zijn, vooral mentaal!
Ik denk niet dat je je vast moet pinnen op die "basis" Een paard dat normaal opgevoedt is heeft al een hele grote basis.
Wat belangrijk is is dat het paard de aandacht bij jou kan houden, en het is ontzettend handig als hij kan blijven staan (stilstaan dus) op commando.
De rest tja, er zijn mensen die het doen, maar ik zie er de toegevoegde waarde niet van

paardemeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 22:58

Ooh nou ik wilde graag gaan beginnen met vrijheidsdressuur en las dat je eerst de basis gangen onder de knie moest hebben.

De band met het paard moet nog groter worden, maar dat is omdat ik haar nog maar pas verzorg.

tessatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:42

je kan ook op www.pink-horizon.nl kijken daar staan allemaal tips enzo over vrijheidsdressuur;)

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:02

Het is voor vrijheidsdressuur natuurlijk wel handig dat je haar los in de bak kan hebben staan. De basis is feitelijk alleen maar een beleefdheid naar jou toe. Je niet ondersteboven lopen, mee trekken, omver duwen en negeren. Als ze dus gewoon aandacht voor je heeft en netjes met je mee loopt, stil staat en evt een stapje achterwaarts zet (al dan niet aan een touwtje) dan heb je voldoende basis om te beginnen met VD. En ook VD kan je in het begin aan een touwtje doen, maar je zal al snel merken dat dat touwtje meer in de weg zit dan nut heeft

Inno1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:28

Hey Inger,

Leuk wil je met inno vrijheidsdressuur gaan doen, ik zat er zelf tijdje terug ook nog aan te denken om zoiets te gaan doen.

En over dat los in de bak. Het kan opzich wel als je haar maar niet opjaagt, want dan wil ze vluchten zeg maar, als ze je moet volgen zal ze er niet zo snel uitspringen.

Turbootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:36

Gewoon op commando in stap laten gaan en zelf weg lopen, komt ie vanzelf achter je aan, doet ie dat niet, geef je een rukje aan het touw, gaat ie stappen, geef je 'em en beloning, en ook in draf enz.

ollysgat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 01:52

in een bak los is het handigst

ollysgat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 02:14

maar verder weet ik er ook nix van;)