de spaanse pas?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:43

Ik probeer plut een tijdje de spaanse pas te leren. Maar hij snap er niks van.

hoe probeer ik hem het te leren. Ik ga naast hem staan en tilt zijn been op en en maar de beweging van de pas. En zegt pas, En beloon hem dan. En als ik zo gezegt weer vraag maar dan alleen een kriebel bijn zijn sok, dan zet hij 1 klein pasje. Ik belloon hem dan maar veder kom ik niet. Is er ook een ander e manier of doe ik het juist goed?

RooszZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:45

www.pink-horizon.nl kan je het vinden. Er zijn nog veel meer sites maar deze kwam in mijn hoofd op

Ik heb er geen ervaring mee dus ik ga ook geen tips geven

Roosjelief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:30

touw io de koot doen en dan druk op het touw zetten. tot hij het zat is en zijn been optilt. (wijken voor druk) dan rijkelijk belonen! zo een paar keer en op een gegeven moment moet ze het wel doorkrijgen want nu doet zij het zelf. en niet jij. snap je?

rider

Re: de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:32

TS,

Je gebruikt wel een hele gevaarlijke manier om de Pas aan te leren.

Op het moment dat jij de voet van je paard iedere keer optilt in de 'Pas' gaat het paard het aanraken van het been en het bukken van jou associeren met dit kunstje.

Wat er toe kan leiden dat je bij het hoeven uitkrabben ineens een hoef in je gezicht hebt.

Een beter methode is die waarbij je, op ruime afstand van je paard, je paard leert om een zweep aan te tikken met zijn voet (gebruik een lange zweep van minimaal een meter zodat je op veilige afstand kunt staan).

Veel paarden zullen hun voet al optillen als je zachtjes met de punt van de zweep over het been strijkt. Je geeft een duidelijk commando, en *aait* met de zweep over het been tot het paard beweegt (ook al is het maar een minieme optilling van de voet).
Dit beloon je uitgebreid.
Je bouwt dit kunstje verder op door de zweep steeds iets hoger te houden zodat je paard zijn been steeds verder gaat strekken.
Als je paard niet automatisch de voet optilt tik je (zachtjes) met de zweep tegen het been en geef je een duidelijke commando, waarna je beloont. Na verloop van tijd associeert het paard het tikje en het commando met een snoepje. Dan kun je beginnen met de zweep verder weg houden tot je hetzelfde effect bereikt als bij methode 1.
De meeste paarden hebben dit binnen een paar keer goed door.

Qua positie kun je het beste naast je paard blijven staan. Paarden interpreteren een commando meestal als een mengeling van lichaamstaal en stem, dus als je voor je paard gaat staan zal je paard dat in verband gaan brengen met Pas en dit kan ook gevaarlijk zijn.

Sowieso is Pas geen goed kunstje om mee te beginnen, omdat het vrij gevaarlijk kan zijn voor de trainer.

Je kunt beter beginnen emt een voetje naar achteren optillen of de voorbenen kruisen op commando.

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 00:12

Tsja met mijn pony heeft het ook ontzettend lang geduurd en dat ging ongeveer hetzelfde uiteindelijk snapte ze het ineens en gaf ze een flinke pas nu is het haar lievelingskunstje

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 01:14

wel doordat ik hier op bokt afgeblaft wordt ivm het leren van kunstjes VD aan mijn paard en paarden moet ik opletten wat ik zeg maar ik zal het toch maar vertellen hoe ik het aan mijn paard Haflinger heb geleerd de spaanse pas te doen.

Eerst en vooral zijn we VD gaan doen omdat hij een hoefbeenbreuk had in zijn linkerachterbeen en doordat hij houdt van aandacht en niet meer kon bereden worden voor enkele maanden zijn we met VD begonnen nl de spaanse pas eerst omdat we er voordien al mee waren begonnen maar zat nog in de kinderschoenen. Hij mocht dus niet bereden worden maar wel stappen en in de weide lopen op zachte ondergrond. Kheb dus niet mijn paard mishandeld hé voor alle duidelijkheid.

Het aanleren vanuit stilstand:

begon tijdens het poetsen(niet opzitten), hoefjes krabben zeiden we "op" en hij doet dat. Toen hadden we zijn hoefjes en been vast en zeiden we "op en voor" dit heeft langer geduurd eer hij dit door had. Maar deed het opheffen en voorwaarts neerzetten. Steeds belonen met koekjes veel koekjes later afbouwen.

Dan ander beentje en zo verder.

Al heel snel kon hij de passen zetten en wisselend van voet. Ik geruikte daarmee de zweep( voor alle duidelijkheid, niet om hem te slaan) om te tikken op het been die hij moest opheffen.

En zo begonnen we dan te stappen "voorwaarts Stap" en "op".
Ik stond wel voor hem wat niet goed is, je moet naast hem staan als ge voorwaarts stapt en het paard zijn benen moet optillen anders is de kans groot dat hij je betrapt met zijn hoeven. Maar door de één of andere reden ging dit niet zo goed en ging de pas beter als ik ervoor stond.
Toen hij dit aan de hand helemaal snapte en goed kon en genezen was van zijn hoefbeenbreuk zijn we begonnen met rijden onder het zadel en gestart ook met de spaanse pas onder het zadel.
Dit was ook wel moeilijk eer hij het eruit kwam hij snapte het maar kon het er niet uitkrijgen, hij verzamelde wel maar het beentje kwam niet. Zo ben ik er terug afgestapt en nog eens aan de hand gedaan en erweer op dit vele keren en sessies moeten doen en plots deed hij het. Eens het linkerbeentje en dan eens het rechterbeentje en na een hele tijden een paar maanden doet hij de spaanse pas erg goed en met volle kracht voorwaarts maar niet altijd even hoog. Dit moet ook gepaard gaan met diagonale hulpen. Als u wilt hebben dat hij zijn linkerbeen wil voorzetten dan geef je de diagonale hulp met uw zit aan dus de rechterzitbeenknobbel plus gepaard gaan met kneden aan linkerteugel een zweepje kan soms ook nog handig zijn voor het aantikken van het been als het niet lukt en zo moet je regelmaat vinden. Echt waar ik voelde mijn paarden gewoon denken en hij was erg aandachtig. Nu resultaat dat hij de spaanse pas snel doet, iets te snel eigenlijk maar heel krachtig maar van de snelheid van de passen weet ik niet of het goed of slecht is maar ik heb in Apassionata een paardje gezien die het net op dezelfde manier deed als de mijne, niet kunnen wachten om het volgende beentje te zetten. Ik moet echt zelf zien dat ik het ritme kan volgen. Hij begint traag als hij pas moet zetten maar als hij ze na elkaar moet zetten dan gaat het snel.

voila zo heb ik gedaan bij mij paard.(Benieuwd of ik nu onder mijn voeten ga krijgen)

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 01:16

ooh ja nog iets....nu doordat hij de spaanse pas helemaal snapt onder het zadel kan ik ook aan de hand naast hem staan en met mijn benen ook mee optillen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 18:07

rider schreef:
TS,

Op het moment dat jij de voet van je paard iedere keer optilt in de 'Pas' gaat het paard het aanraken van het been en het bukken van jou associeren met dit kunstje.

Wat er toe kan leiden dat je bij het hoeven uitkrabben ineens een hoef in je gezicht hebt.

Een beter methode is die waarbij je, op ruime afstand van je paard, je paard leert om een zweep aan te tikken met zijn voet (gebruik een lange zweep van minimaal een meter zodat je op veilige afstand kunt staan).

Veel paarden zullen hun voet al optillen als je zachtjes met de punt van de zweep over het been strijkt. Je geeft een duidelijk commando, en *aait* met de zweep over het been tot het paard beweegt (ook al is het maar een minieme optilling van de voet).
Je bouwt dit kunstje verder op door de zweep steeds iets hoger te houden zodat je paard zijn been steeds verder gaat strekken.
Als je paard niet automatisch de voet optilt tik je (zachtjes) met de zweep tegen het been en geef je een duidelijke commando, waarna je beloont. Na verloop van tijd associeert het paard het tikje en het commando met een snoepje. Dan kun je beginnen met de zweep verder weg houden tot je hetzelfde effect bereikt als bij methode 1.

Qua positie kun je het beste naast je paard blijven staan. Paarden interpreteren een commando meestal als een mengeling van lichaamstaal en stem, dus als je voor je paard gaat staan zal je paard dat in verband gaan brengen met Pas en dit kan ook gevaarlijk zijn.

Sowieso is Pas geen goed kunstje om mee te beginnen, omdat het vrij gevaarlijk kan zijn voor de trainer.

Je kunt beter beginnen emt een voetje naar achteren optillen of de voorbenen kruisen op commando.

dat heb heb ik ook al geprobeert met een zweep ook zachtjes tikken maar dat werk gewoon niet hij zit je echt aan te kijken wat ben jij nou aan het doen?

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:39

ik ben met desteny inmiddels een jaar bezig geweest met pas. ik dacht vorige week laat ik het weer eens vragen aan haar ( ze deed echt niet ) en op eens deed ze het blijf het gewoon proberen nu doet ze op eens

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:50

willeke16 schreef:
rider schreef:
TS,

dat heb heb ik ook al geprobeert met een zweep ook zachtjes tikken maar dat werk gewoon niet hij zit je echt aan te kijken wat ben jij nou aan het doen?

Het is dan ook niet iets wat je in 1 dag aanleert.

We hebben het hier over een proces wat weken zo niet maanden in beslag kan nemen.

Sowieso zou ik niet beginnen met Pas als kunstje. Er zijn eenvoudigere, minder gevaarlijke trucjes voor beginnende VD'ers, zoals kusje, voorbenen kruisen, apporteren, stilstaan en komen op commando, voetjes optillen enzovoort.

Lichamelijk contact bij VD is nooit aan te raden omdat je paard jouw lichaamshouding gaat koppelen aan een oefening wat in sommige gevallen gevaar kan opleveren.