CT vraagje...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

CT vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:52

Ik ben net begonnen met clicker-training. Op het begin kon het klikje haar niks schelen en nu is ze er ineens heel bang voor.
Ik heb ergens gelezen dat je een paard eerst moet leren dat een klik betekend dat ze iets lekkers krijgt. Dus dat probeer ik nu dus. ik klik en zij krijgt iets lekkers. Maar tussen door schrikt ze dus, dus het gaat zo: klik - schrik - beloning. Kan het niet zijn dat ze nu denkt dat ze beloond word voor het schrikken?
Ben er nog maar 2 dagen mee bezig (dus ong. 15 min p.d) Soms gooit ze haar hoofd omhoog (schrik reactie) zonder dat ik klik. En als we even bezig zijn word ze ook een beetje geiriteerd en gaat lopen schrapen.

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:51

ik denk dat je dan gewoon niet de clickertraining moet gebruiken als ze er bang voor is.
Maar ik denk gewoon dat je gewoon met je stem zegt dat ze het goed doet en dan een beloning, dat snapt een paard ook wel denk ik

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:15

Idd, als ze echt bang is voor de klik zou ik gewoon met mijn stem gaan clickeren. Dus bijv 'Braaf' zeggen ipv te klikken

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 19:59

Bedankt .
Reageert een paard net zo goed op de stem als op een klicker dan? Ik las ergens dat je stem niet altijd het zelfde klinkt of zal ze dan gewoon op het woordje gaan letten (ipv de klank)?

Sanco

Re: CT vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:13

ik gebruik geen clicker en het gaat harstikke goed... zolang je paard het woord maar als beloning kent!:P dus als jij altijd braaf zegt als ze wat goed doet met rijden ofzo dan zou ik dat gewoon gebruiken.. dat doe ik ook... (en gewoon onwijs blij belonen.. dan komt t wel goed hoor)

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:03

Ik zou juist niet kiezen voor een woord wat je heel veel gebruikt, omdat het dan voor je paard niet meer duidelijk is wanneer er wel en wanneer er niet een beloning na dat woord volgt. En dat kan bedelgedrag in de hand werken. Jij zegt bij voetje uitkrabben goed, net als bij op commando schudden. Grote kans dat je paard een beloning verwacht en dan dus vervelend wordt.

Bij de clickertraining maak je gebruik van een beloningssignaal. Hier wordt in veel gevallen een clicker voor gebruikt, maar dat hoeft niet. Ieder woord of geluidje kan het beloningssignaal worden. Hier moet je alleen dus wel heel consequent in zijn. Bedenk dus goed van te voren welk woord/geluid je wilt gaan gebruiken.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:53

Mja op zich klinkt die theorie heel logisch maar ik moet zeggen dat ik daar bij Mirei en Lent totaal geen last van heb (zelfs niet bij Lent die op zich denk ik toch wel aanleg zou kunnen hebben om te gaan schooien en lomp te gaan lopen doen)
Ik roep de hele dag door braaf maar ze weten precies wanneer ze er wel of geen snoepje voor krijgen hoor

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:11

Eh mensen; dus als een paard/pony ergens bang voor is, dan gebruiken we het maar niet meer? betekent dat als 't beestje angst heeft voor bijv. de zweep, dan moeten we maar niet meer met zweepje rijden? Ik train zelf al jaren met de clicker, en in het begin is het nogal logisch dat zo'n beestje het een beetje 'eng' vind; zo'n click geeft dicht in de buurt best een hard geluidje...

wat ik vooral bij jaarlingen doe, die het geluid toch soms wel eng vinden, is gewoon een keer van een afstand de clicker laten klinken... dan is het niet zo hard, en dat doe je even een aantal keer per dag, gewoon even langslopen, op een grote afstand, click en weer door lopen. de afstand verklein je geleidelijk aan, en dan eens een paar keer clicken in de buurt van het paard..
Reageerd hij zonder angst? ---> dan kun je gerust beginnen om de clicker 'op te laden'....

wupke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:28

Als ze der echt te bang voor is gebruik je gewoon geen klikker!

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:35

Gewoon zo veel mogelijk laten wennen, op een gegeven moment went ze er wel aan denk ik..

En met je stem is het woordje niet altijd hetzelfde, ze snappen wel dat het woordje goedzo ( bijv. ) braaf betekent maar als jij een keer boos bent ofzo en dan zeg je het op een andere toon goedzo. En dan gaan ze twijfelen of ze het wel goed doen, ze horen het woordje goedzo wel, maar je zegt het dan een beetje op een boze manier. Dus de clicker is beter, dat is altijd hetzelfde!

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:32

JoyCiej007 schreef:
Eh mensen; dus als een paard/pony ergens bang voor is, dan gebruiken we het maar niet meer?

Ach ja ik ben er persoonlijk niet zo'n voorstander van om mijn paard onnodig bang te maken Ik vind VD iets dat leuk moet blijven voor mens en paard, en daarnaast is een clicker helemaal niet noodzakelijk voor VD dus waarom zou je dan nog moeilijk doen als je paard er bang voor is

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:02

@ dagami: oké; dat ben ik met je eens; maar je paardje hóeft er niet bang voor te zijn, als je het geleidelijk introduceert; kijk ik kan me voorstellen dat (helemaal als ie nog jong is) als je dat beestje bij je roept en dan heftig 'lawaai' (in hun beleving) begint te maken met die clicker en dan ook nog eens gaat voeren, ja dat is inderdaad vreemd. ik ben er dan ook voor om geleidelijk aan te wennen aan het geluid; zo komt er helemaal geen angst bij kijken Maarja, ieders heeft natuurlijk zo zijn eigen trainingsmanieren he

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 12:39

Bedankt voor de reacties
Ik ga het eerst maar eens zonder klikker proberen. En als ze dan te veel gaat schooien kan ik haar nog altijd aan de klikker laten wennen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:29

Ik roep altijd YES, werkt goed, das echt een woord dat je normaal niet gebruikt.

ollysgat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 01:37

gewoon lief praten en belonen zonder click lijkt mij eigelijk ook een irritant geluid

Diannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:04

Bokkiej schreef:
ik denk dat je dan gewoon niet de clickertraining moet gebruiken als ze er bang voor is.
Maar ik denk gewoon dat je gewoon met je stem zegt dat ze het goed doet en dan een beloning, dat snapt een paard ook wel denk ik Knipoog

Nee, in je stem heb je emoties, bijv. als je blij bent praat je anders dan dat je boos bent... een clicker heeft altijd hetzelfde geluid

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:24

Diannee > En het voordeel van die emotie kan zijn dat je een extra mooie uitvoering extra goed kan belonen. Ik beloon mijn paard sowieso niet met enkel een click + beloning. Ik moedig hem ook aan met mijn stem. En als ik dan boos of teneergeslagen ben zal ik dus ook minder enthousiast aan moedigen en ik weet wel zeker dat dat nog veel duidelijk voelbaar is voor je paardje als dat ene beloningssignaal woordje. Als jij boos of teneergeslagen bent dan heeft je paard dat toch wel door, emotie zit niet alleen in je stem. Dus, en dat geldt altijd bij paarden, kan je beter niet met je paard gaan werken als je down bent. Ga dan lekker knuffelen en in de wei zitten, maar niet trainen.