longeren om moe te maken????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annemieb

longeren om moe te maken????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:16

ik heb een minishet van net 1jaar!! nu ze is supper hevig en ik kan er niet meebzeig zijn omdat ze nit gwn even kan stappen of kan stilstaan! nu hebben ze mij verteld eerst gwn even 5min longeren dat ze kan crossen en ze wat moe is! zou ik dit risceren???

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:31

nee, een jaarling niet gaan longeren
Staat ze niet op de wei? Anders heel rap op de wei zetten, met een soortgenootje erbij uiteraard.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:32

Wat Urielle zegt, laat haar lekker jong zijn!! Over een jaartje (of wat) is het vroeg zat om mee te beginnen hoor!

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:33

Neee, niet gaan longeren! of je moet graag botvergroeiingen willen krijgen... Volgens mij moet je gewoon beginnen de rangorde te gaan bepalen, want volgens mij ziet zij/hij jou niet als leider...

annemieb

Re: longeren om moe te maken????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 11:08

ok dan ge ik het niet doen!
ze heeft een hele grote weide die ze zeker neit voledig krijgt afgegeten! ze staat bij geitjes en dat vind ze fijn want ze kan niet met andere paardjes om! ik had ene vrineidn haar paardje hier ff bijgezet maar dat ging niet goed! dit heeft ze al sinds ze veulen is hebebn ze gezegd!
in de wei loopt ze nooit altijd sloom op haar gemakje en als je dan wilt wandelen en draven (voor op keuring te gaan over een maand!!!!) begint ze heel hevig en stout te doen!!!!
groetjes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:53

En toch zou het juist voor zo'n paardje goed zijn om met soortgenootjes te staan, een paard leert een ander paard veel beter manieren dan wij dat ooit zouden kunnen doen
Maar goed, onveilig moet het ook weer niet worden natuurlijk.

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:32

Een jaarling moet je echt niet gaan longeren, dat is nog veel te belastend voor zo'n jong beestje. De botten etc zijn nog vol op aan het groeien.
Als ze sammen met leeftijd genoten kan staan kan ze daar vol op mee spelen en dan word ze vanzelf ook wel moe. Maar ja als dat echt niet gaat en als het te gevaarlijk word is dat natuurlijk ook geen optie.
Echt verder kan ik je dus ook niet helpen...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:25

Ik ga zeker met urielle en de rest mee, mooi de wei op en over 2 jaar pas eens gaan denken aan longeer werk

AramisJames

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:33

Het is al gezegd dat je een jaarling zeker niet mag longeren, en daar ben ik het volledig mee eens. Ik heb een tijd geleden in de Bit gelezen dat je maar mag beginnen met longeren als ze 2.5 jaar oud zijn (en dat is het minimum).

Laurine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:15

Ik zouhaar ook lekker de wei in gooien maar longeren kan wel hoor hij galloppeerd en beweegd toch ook in de wei waarom niet aan de longeerlijn :S als je het 1 keer per weel doed kan het geen kwaat

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:19

nou aan de longeerlijk vraag je hem rondjes te lopen en jij dwingt hem!! in de wei kan hij zelf bepalen en gaat meer rechte stukken.

Rinskee

Re: longeren om moe te maken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:23

ik zou het niet doen
een soortgenootje zou wel een oplossing zijn maar hij acepteerd helemaal geen ander paardje, als het te veel risico mee brengt zou ik het niet doen maar voor veulens is het wel beter om met soortgenoten op te groeien.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 02:54

Ik sluit me ook bij de rest aan

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:49

Laurine schreef:
Ik zouhaar ook lekker de wei in gooien maar longeren kan wel hoor hij galloppeerd en beweegd toch ook in de wei waarom niet aan de longeerlijn :S als je het 1 keer per weel doed kan het geen kwaat

Het is al lang bewezen dat het WEL kwaad kan
Een keer in de week is al heel erg veel voor zo'n ukkie en die rondjes zijn niet goed voor zijn pezen.
Als je dan zo'n ukkie aan de lijn wil pakken, ga er dan maar mee hardlopen op de rechte lijn, en dan nog zo kort dat het beestje fris in zijn kop blijft. Maar waarom zo vroeg in het werk zetten, een baby stuur je toch ook nog niet op turnen?

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:54

Dat hyper actief zijn hoort gewoon bij het jong zijn, dat gaat zich in de loop der tijd ook wat minder worden hoor

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:57

Dat hyperactief hoord bij een jong dier vertel mijn merrie van 16 jaar dat maar eens

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:02

ik heb dan zelf een shet van 3 naja in bruikleen. Ik dacht ook wat moet ik mee maar met mijn knol in de wei gezet en laat ze maar vechten. Ik kan der nog steeds na een half jaar niet rustig mee wandelen. Een paar weken gelden ben ik der voor de gein eens op gaan zitten en deed in 1 keer nettjes alleen de rem zat er niet op. Maar gewoon de wei in en bij 3 jaar der rustig mee beginnen. Maar leer het nu alvast de rem. Daar heb je later dan profeit van.

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:05

ben het met de rest eens. Een jaarling moet je echt nog niet gaan longeren. Wat gebeurt er dan als je er een ander paardje bijzet? want een beetje stoeien en rangorde bepalen is natuurlijk normaal
Verder is over een jaar (of twee) met hem beginnen echt vroeg genoeg!

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:12

en bovendien, let ook goed op, want de botten zijn ook nog niet helemaal vol groeit, als je nu al te vaak gaat longeren,,
Kan het misgaan met de vol groeing..
Wat soms zo erg kan worden, dat je je paardje moet laten in slapen..

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:56

Longeren om een paard moe te krijgen helpt niet. Ook niet bij een volwassen paard. Het effect van longeren tot een paard moe wordt is nl dat je er conditie mee opbouwt. Dus de eerste dag is hij moe na 20 minuten, de tweede dag houdt-ie het al 30 minuten vol, en binnen 2 weken sta je 2 uur te longeren om je paard 'moe' te maken. Dat houdt je paard langer vol dan jij

Dus nee, longeren om je paard 'gezeglijk' te maken is niet de manier. Grondwerk à la Pat Parelli kun je - mits je het kort houdt, 10 minuten max, en niet te vaak per week - misschien wél proberen met een jaarling.

madelief88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:25

Ik sluit me aan bij de rest, niet longeren hoor!

Djoena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:42

ik sluit me ook bij de rest aan niet longeren dus

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:46

Longeren moet je nu meteen vergeten. Dat hoort niet bij een jaarling. Ik zou er toch andere paardjes bijstoppen, desnoods wat groteren die hem wel mores kunnen leren. Uiteraard wel goed opletten de eerste paar dagen maar nu maak je een anti-sociaal verwend nest wat alles kan flikken. Dat wil je toch niet?

mellenoska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:14

Ibbel schreef:
Longeren om een paard moe te krijgen helpt niet. Ook niet bij een volwassen paard. Het effect van longeren tot een paard moe wordt is nl dat je er conditie mee opbouwt. Dus de eerste dag is hij moe na 20 minuten, de tweede dag houdt-ie het al 30 minuten vol, en binnen 2 weken sta je 2 uur te longeren om je paard 'moe' te maken. Dat houdt je paard langer vol dan jij

Dus nee, longeren om je paard 'gezeglijk' te maken is niet de manier. Grondwerk à la Pat Parelli kun je - mits je het kort houdt, 10 minuten max, en niet te vaak per week - misschien wél proberen met een jaarling.

Hier ga ik helemaal in mee!
Vind bovendien een jaarling te jong om te longeren.
een jaarling en zeker een kleine shet moet toch nog wel op te voeden zijn. Consequent blijven en zelf goed weten wat ie wel en niet mag.

Jeaninee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:57

krumel schreef:
ben het met de rest eens. Een jaarling moet je echt nog niet gaan longeren. Wat gebeurt er dan als je er een ander paardje bijzet? want een beetje stoeien en rangorde bepalen is natuurlijk normaal
Verder is over een jaar (of twee) met hem beginnen echt vroeg genoeg!

Idd dacht ik ook al,, laat ze het eerst maar ff uitvechten. Daarna denk ik dattie het veel fijner heeft met een maatje
Wat logeren betreft ga ik ook met de rest mee.