Ervaren VD-ers, training omgegooit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Ervaren VD-ers, training omgegooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 10:56

Beetje vage titel, maar ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel:
Er zijn een aantal mensen op bokt die zich intensief bezig houden met VD, en waarvan het paard/de pony behoorlijk wat oefelingen beheerst (2 danielles, evy, ciska, die van Dandy (sorry, weet niet hoe je heet), Marieke, etc
Ik hou me met Hon natuurlijk ook redelijk hiermee bezig, en toen ik jamaica nog niet zo lang had ook met haar. Ik heb haar toen de spaanse pas geleerd, buigen en steigeren. het compliment wil nog steeds niet, en ik weet ook heel goed waarom het niet wil. Ik doe er gewoon te weinig aan. Door de weeks ben ik 2 avonden er, dan moet ik 2 paarden mesten en ze hun beweging geven (aangezien er bij ons in de winter weinig tot geen weidegang is).
Nouja, dan ga je mesten, Ik rij jamaica en longeer Hon, of ik gooi dr los. met Hon neem ik even wat oefeningetjes door, en dan is het alweer tijd om naar huis te gaan. Ik kom er dus gewoon niet aan toe.
Door o.a. het meeting topic heb ik weer wat inspiratie op gedaan, alleen de tijd he...

Hebben jullie nu toen je VD bent gaan doen je trainingsschema om gegooit? En wat is belangrijker? Dat je hem onder het zadel goed voor elkaar hebt (of voor de wagen) of dat ie zijn oefeningen goed uitvoert?
m.a.w. op welk nivo staat VD voor jullie zelf? Hoofdmoot of iets voor erbij?

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:20

"Die van Dandy"..... Dat is Katie (Katie1989)

Voor mij is VD gewoon iets voor erbij. Voor momenten dat ik geen tijd heb om te rijden, of als het rotweer is ofzo Of als ik al gereden heb en nog zin heb om nog iets met de paarden te doen. Maar voor mij scheelt het ook best veel dat mijn paarden thuis staan, ik kan altijd even heen en weer lopen om even 10 minuutjes te gaan VDen

Evy

Re: Ervaren VD-ers, training omgegooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:25

Aangezien ik wedstrijden rijd, zal ik er eerder voor kiezen om Odin onder het zadel te trainen als ik niet zoveel tijd heb. Het is zeker geen hoofdmoot, maar meer iets voor erbij...

Wel is de zondag meestal een 'rustdag' (naja, meer een rustdag voor mij aangezien ik op zaterdagavond altijd uitga )
En dan ga ik soms wel even VD-en en dan neem ik daar lekker de tijd voor...

Maar het scheelt wel al dat Odin al veel kan, en ik hoef niet zoveel kunstjes meer bij te leren. En dan is het meestal voor de 'herhaling' of voor verfijning van de hulpen.
(maar ik heb op de VDmeeting weer inspiratie opgedaan, dus misschien zal ik weer wat bij gaan leren)
Als je echt iets nieuws wilt gaan leren (zoals in jouw geval het compliment) dan zal je daar wel de tijd voor moeten nemen, en gewoon een keertje denken van: 'Nu even niet rijden, maar alleen VD-en'. En dan kan je haar daarna altijd nog even losgooien oid

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:31

ach, compliment iets nieuws? ben er denk ik al 3 jaar mee bezig, maar gewoon veel en veel te weinig. Ze vind het moeilijk, ze maakt de juiste beweging, maar zodra de knie op de grond komt gaat ze staan stuntelen en komt ze gelijk weer omhoog. Ik weet dat ik dit op kan lossen door er tijd in te steken en te herhalen, herhalen en herhalen. Maarja, ik wil eigenlijk ook eens een wedstrijdje rijden waar we nog heel veel voor moeten leren enzo.
Soms denk ik weleens dat ik mezelf teveel in een hoekje stop, ik wil western rijden maar beschik niet over de mogelijkheden om regelmatig bij een goede trainer te lessen. Ga dan gewoon rijden zoals je het kan, en zie waar je komt. Gewoon lol met je knol zeg maar....

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:52

Kan je niet eens af en toe voor of na het rijden even 5 minuutjes VDen? Dan kan je toch verder met het compliment Met Mirei heeft het ook ontzettend lang geduurd (een aantal maanden terwijl ik wél regelmatig oefende )

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:19

ik heb hetzelfde "probleem" als jij Stef... in de winter ook geen weidegang... als ik dan weinig tijd heb, dan kies ik toch voor beweging onder het zadel/aan de longe... Banjer moet tenslotte wel haar energie kwijt kunnen.

De VD is voor Banjer en mij een belangrijke "bijzaak"... we trainen het niet bijzonder veel, maar als we trainen, dan doen we dat erg serieus. Ik doe ook regelmatig VD met Banjer op een vrije dag... dan heeft ze toch het idee dat ze niet "vergeten" wordt, en ik heb het idee dat ze toch een dagje vrij heeft (vrij = in dit geval niet rijden en niet longeren)

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:39

Ik heb nog geen tijdgebrek gehad Ik krijg over een paar weken mn nieuwe sulky ( ) en dan zal helemaal het mennen op nummer 1 staan. Maar bij mij is er niets 'het belangrijkst', maarja nu doe ik ook geen belangrijke dingen zoals jullie wedstrijden rijden.
VD staat aan de ene kant voor mij als een bij ding, terwijl ik er toch vaak mee bezig ben, maar ik vind het totaal niet belangrijk.
Ik heb liever dat hij lief voor de kar loopt dan dat hij er weer een kunstje bij kan

@Stef; Ik weet niet hoelang je dan op jamaica rijd? Maar als je bijv een half uur rij dan kan je ook een keer 20 min wat minder intensief gaan rijden en dat je dan nog wat tijd over hebt voor VD, of af en toe een dag niet rijden en alleen lekker VDen.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:05

Voor mij is vd op dit moment iets waar ik veel tijd aan besteed. Maar ook dat heeft zijn oorzaak, Jauke wordt eind mei pas 4, dus ik wil hem niet te vaak rijden. Ik rij ong 2 x per week. Ik men af en toe met hem maar zijn achterhoeven slijten nogal hard en ik heb momenteel geen geld voor hoefschoenen. Dus dan maar wat minder op het hard en dus minder mennen. Longeren vind ik niet leuk En Jauke ook niet Ik voel me altijd weer rot als ik hem bij me weg stuur en zie hoe sjagerijnig hij probeert om met zijn hoeven de bijzetjes van z'n bit te trappen... En ik heb veeeeel vrije tijd. Ik werk momenteel alleen 's ochtends dus heb de hele middag voor Jauke. Daar komt ook nog eens bij dat hij het onwijs leuk vindt dus ik denk dat ik gemiddeld 3 keer in de week serieus vd. Oefeningen verbeteren en nieuwe dingen aan (probereren te) leren. Als Jauke wat ouder en beter ontwikkeld is (ik vind het nu nog zo'n puppie ) dan ga ik ook meer rijden. Ik wil namelijk ook wedstrijden gaan rijden met hem. Maar ik denk dat we altijd veel zullen blijven vden, puur omdat hij er veel plezier aan beleeft en ik ook! En lol met m'n knol vindt ik idd nog altijd het allerbelangrijkste!

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:50

Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde. In het begin was VD (en daarbij ook los longeren) een van de belangrijkste dingen die ik met mijn pony's deed.
Nu ik een goede wagen heb en Eli netjes voor de wagen loopt en Roger ook op weg is heb ik er al wat minder tijd voor. De laatste tijd raak ik er ook steeds meer geinteresseert in om mijn pony's ook dressuurmatig te trainen vooral aan de lange teugel. Nu blijft er dus nog maar weinig tijd over voor de VD. Daarbij is mijn 'bakje' te hard (grove houtsnippers) om oefeningen als knielen en liggen te doen dus komt er helemaal niet veel meer van.

Ik wil de VD wel weer snel wat meer oppakken. Nu het wat mooier weer begint te worden ben ik met Roger al weer een beetje begonnen omdat die toch even niet meer voor de wagen loopt. Maar wil met Eli toch ook weer wat meer gaan doen.

wupke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:17

Ik doe VD altijd gewoon na het rijden of als ik geen zin heb om te rijden!

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:35

Ik ben ook ooit erg serieus geweest met VD maar vind er de laatste tijd (jaren?) te weinig aan om er veel mee bezig te zijn.
Als je pony eenmaal een boel beheerst, dan is de grootste lol ervanaf.
Voor mijn gaan dus het (wedstrijd gericht) dressuren, springen, mennen enz ver voor het VD. Soms, in een gekke bui, ga ik weer eens VDén...

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:14

Toen ik nog actief VD'de met Maroush ging het vaak wel voor andere dingen. Ze was toen 3/4 jaar, dus zeker als je dan met z'n 2-en bent, rijdt je dan hooguit 2x per week.
Nu doe ik het er gewoon bij, 2x per week een kwartiertje ofzo. Veel meer vindt Maroush toch niet leuk

Amytjuuuh

Re: Ervaren VD-ers, training omgegooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:10

Voor mij is het ook iets erbij, als Sem niet goed beweegt
blijft het zo'n scharminkel (hij had last van bloedwormen hij is 6 maar heeft 3 jaar achterstand door de bloedwormen) ik vind VD gewoon heel leuk om te doen en Sem ook. En spirit is met pensioen maar vind het ook nog heel leuk, Spirit had ik vroeger ook gewoon om op te rijden enzo, toen ik iemand had ontmoed die spaans reed ben ik er mee begonnen omdat ik het zo mooi vond, ik was toen nog nmaar 7 jaar.

Nu ben ik met Spirit meer bezig met VD en ik neem dr vaak mee naast de fiets.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:13

Ik, fanatiek VD? NEE, helemaal niet meer.
De laatste keer dat ik serieus geVDt had was met de 1e meeting(ruim 2 jaar geleden). De week voor de meeting heb ik maar ff(binnen 10 minuutjes) alle oefeningen weer een keer door genomen, gekeken of hij zo gek was of hij nu wel op het blok wou en dat was het.

Ik deed het vaak na het rijden of tijdens het longeren haalde ik hem ff naar me toe, deed ik een paar oefeningetjes en dan ging ik weer verder. En 's winters deed ik meer dan zomers. Zomers kon ik rijden omdat de bak droog was en het lang licht was. 's Winters kon ik nauwelijks rijden dus dan ging ik VDen.
Het voordeel van Dennis is dat hij gewoon doet wat je van hem vraag. Gister weer een sprongetje gemaakt(heb er al een jaar niet serieus op gezeten, hij word wel gereden in de lessen dus heeft wel een basis conditie) en dat doet hij gewoon. Ff pasje wijken, beetje schoudervoor vragen en hij doet het. Bij Dennis hoeft er dus ook niets 'onderhouden' te worden kwa oefeningen. Met VD is dat ook zo, hij doet het gewoon.

Maar nu kom ik er echt niet meer aan toe. Ik heb inmiddels 4 pony's, pony's te beleren, een eigen stalletje, werk, stage, school. Mijn hoofd doel is nu vooral ze onder het zadel en voor de wagen(in enkelspan en tandem) voor elkaar te hebben en straks ook wedstrijden te gaan starten.
Ik wil gebruikspony's fokken en wil daarvoor graag mijn pony's een prestatie predicaat mee geven. En daar zal voor getraind moeten worden.

Wie weet dat ik het ooit weer fanatiek(er) op pak, maar nu even niet.

Elke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:33

Pff, dat is voor ons ook al lang geleden zeg! Zeker een jaar geleden ( als het niet meer is) dat we fanatiek bezig waren. Ik heb toevallig 2 weken terug alles eens doorgenomen voor de gein, en hij deed het super en was geweldig enthousiast

pff, ofdat ik het ooit nog fanatiek ga doen, weet ik niet. maar zeg nooit nooit, ik zie het allemaal wel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:03

Ik heb het niet echt op mennen (al dat inspannen kost zoveel tijd!), maar soms ben ik wel meer bezig met dressuur aan de lange teugel (als ik weer eens een zijgangen-tick heb ) dan aan vrijheidsdressuur. Over het algemeen is het ook echt een inspiratie-iets of ik meer naar het een trek of meer naar het ander... Op het moment zijn we vooral bezig met het werken aan een cordeo/halstouw volgens de methode van Alexander Nevzorov. Gelukkig combineert die hogeschooldressuur ook weer met vrijheidsdressuur en circustraining, dus nu hebben we een soort mixje gemaakt.

Als ik kijk naar de afgelopen maanden, dan heeft [***] de berggeit met vier benen op het plateau geleerd, zijn we nu bezig met steigeren en het omzetten van de diepe naar de klassieke buiging. En voor Nevzorov ben ik met Black nu bezig met de pirouette met gekruisde voorbenen. Met [***] ben ik voor de Nevzorov-training bezig met apporteren en pirouette op drie benen met een voorbeen in de jambette.

Echt kunstjes trainen om het kunstjes trainen heb ik sowieso niet echt vaak gedaan, het is meestal eerder dat ik 'iets' met de pony's ga doen (grondwerk, lang teugelen, nh) en daartussendoor ook wat kunstjes doe, dan dat ik echt voor de kunstjestraining naar de pony's ga. Ik denk dat dat voor hen ook leuker is, om wat meer afwisseling in het leven te houden.

By the way, Stef, is het anders niet een idee voor jou om af en toe tijdens het rijden af te stappen en gewoon even vijf minuutjes te vd-en? Op die manier ben je niet alleen toch met de kunstjes bezig, maar heb je bovendien Jamaica ook perfect opgewarmd voor alle vd-stretch-oefeningen. Een vriendin van mij belde me een paard maanden geleden op met de mededeling dat haar paard na het rijden echt gigantisch hoge Spaanse passen deed, veel hoger dan normaal. Die had ook eerst 20 minuten gereden waardoor hij lekker opgeward was, en toen ging het vd-en nog veel beter. En dat was dan een Andalusier, die toch al zo flexibel in de schouders zijn, kun je nagaan.

Het zou ook best kunnen dat het compliment ook beter/soepeler gaat als je Jamaica eerst lekker warm hebt gelopen, en dat ze daardoor soepeler omlaag gaat, zich minder spant en daardoor langer blijft staan?