[LO] Longeren met bijzet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blewlish

[LO] Longeren met bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:23

Ik longeer mijn paard met bijzet en zet dan de binnenhand een paar gaatjes strakker zodat ik hem iets al in die buiging zet. Uiteraard bouw ik dit wel eerst op door eerst lekker warm te lopen. Toch krijg ik mijn twijfels elke keer als ik met bijzet longeer. Ik heb een bijzet met elastiek (niet met zo`n rubberen ring) en die bevestig ik aan mijn longeersingel. Ik heb het idee dat mijn paard geen houvast heeft omdat er niet de hele tijd contact met de mond is. Hij zoekt als het ware naar een houding en zodra hij zijn hoofd wat hoger/lager zet zie ik die bijzet in een klein boogje hangen. Hij hangt soms wel strak, maar niet altijd. Ik kan hem wel strakker doen, maar dan krijg ik het gevoel dat die bijzet alleen maar in zijn mond trekt. Vaak zie ik het bit ook flink trekken, maar het kan zijn dat hij dan veel druk geeft. Zodra hij nageeflijk gaat lopen, dus gaat zakken met zijn hoofd/hals houd ik hem wel actief van achteren, zodat hij geen kans krijgt om te sloffen. Ik wil hier zeker wel mee doorgaan, dus heb niets aan antwoorden van: " Ga eens longeren met pessoa of met touwtjes." Die bijzetteugels heb ik niet voor niks gekocht, dus ik wil ze zeker nuttig gebruiken!
Tips zijn welkom!

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:29

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar ik heb wel eens bijzetteugels gezien die niet van elastiek waren volgens mij van leer ofzoiets en dan idd met zo'n ring erin. Misschien kun je die eens proberen?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:31

Het lijkt me juist positief als er geen constante spanning op de bijzet staat, lijkt me dat het paard dan zeker op eigen benen loopt. Als hij maar wel een goed rug gebruik heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:55

misschien iemand die er verstand van heeft er bij halen?
ik ken ook alleen maar van die bijzets met die rubbere ringen erin. Zou dus ook niet weten wat je bedoelt.

Maar de opmerking van ik wil ze blijven gebruiken want ik heb ze niet voor niets gekocht vind ik erg oppervlakkig. Als je een zadel koopt dat niet pas blijf je er dan ook mee doorijden omdat je het niet voor niets hebt gekocht?

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:53

als je bijzets in een boogje gaan hangen is dit idd een goed teken, hij hangt er niet in, je wil ook niet als je op je paard gaat rijden dattie in je handen hangt. dat "zoeken" naar een houding is niet erg, als ie er maar niet de hele tijd mee bezig is! je moet niet de bijzets steeds strakker zetten, zie het als een soort straf, maar hij doet wel z'n om de houding te vinden en alstie m heeft gevonden moet je m gewoon even zijn gang laten gaan (wel overgangen laten lopen)
Dit is wat ik ervan vind, zo ga ik met mn eigen paard een beetje om ikben geen deskundige op longeer gebied maar in myn oren klinkt dit het meest logisch, kijk maar of je er iets mee kan en succes!

Blewlish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:34

vampiregirl schreef:
als je bijzets in een boogje gaan hangen is dit idd een goed teken, hij hangt er niet in, je wil ook niet als je op je paard gaat rijden dattie in je handen hangt. dat "zoeken" naar een houding is niet erg, als ie er maar niet de hele tijd mee bezig is! je moet niet de bijzets steeds strakker zetten, zie het als een soort straf, maar hij doet wel z'n om de houding te vinden en alstie m heeft gevonden moet je m gewoon even zijn gang laten gaan (wel overgangen laten lopen)
Dit is wat ik ervan vind, zo ga ik met mn eigen paard een beetje om ikben geen deskundige op longeer gebied maar in myn oren klinkt dit het meest logisch, kijk maar of je er iets mee kan en succes!

Bedankt voor je reactie! Ben ik wat meer gerustgesteld en hoef ik me dus niet druk te maken dat de bijzet af en toe in een boogje hangt.

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:45

Op welk niveau van africhting is je paard? En op welk niveau stel je de bijzet in?

Als je nog een b-paard heb heeft het dus geen nut de bijzet in de oprichting te zetten, paard wordt in een positie gezet waar hij nog niet aan toe is en zal dus zich afvragen waarom hij in die onmogelijke positie moet lopen terwijl dat onder het zadel dan niet hoeft?

Wij trainen Grace met bijzet, die zetten we laag bij, dus op die singel net onder de shabrakrand. De longeerlijn doen we door de binnenste bitring en maken we vast tussen de benen. Met als gevolg dat als ze tegen de bijzet in komt, we een ophouding maken en als ze braaf lang en laag loopt we haar ontspanning geven. Dit werkt ontzettend goed, inmiddels weet ze heel goed wat ze met de bijzet moet en zodra hij vastzit loopt ze in de goede positie. Nu half jaar verder, verschuiven we de bijzet wat hoger zodat ze iets opgerichter moet aan lopen, dit weer met longeerlijn door bitring tussen de benen om haar te helpen waar ze correct in aanleuning loopt..

Heel veel succes!

Daantje

Re: [LO] Longeren met bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:51

ja ik heb zelf ook bijzetteugels maar wil ze verkopen en een pessoa tuig er voor kopen. ik vind dat veel makkelijker want die geeft mee als ze bv goed nageven enzzzz. en bijzet werkt bij mijn in ieder geval niet zo. maar ik heb ergens een site en zal hem ff opzoeken over longeren met bijzet.

brammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:53

ik longeer nu ook met bijzets om de dag (kan niet rijden op haar).
maar het is eigelijk puur om haar helpen dr rug te ondtspannen

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:21

Als er geen spanning op staat is dat wel positief, dan ontspant hij zelf.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:53

Ik ga deze week beginnen met longeren met bijzet. Ik kreeg het advies om de bijzet kruislings aan het bit vast te maken en hem heel los in te stellen, zodat het in een boogjes hangt als hij zijn hoofd in de goede houding heeft. Boogjes is dus ok

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:31

Kruislings

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:37

ja, dan voelt het voor een paard bijna hetzelfde alsof iemand echt de teugels vasthoudt (qua ophoudingen) Op het moment dat hij druk op de bijzet uitoefent.

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:42

Zou iet weten hoe ik dat voor me moet zien Kun je eens een foto maken? Volgens mij heb ik een totaal verkeerd plaatje in mijn hoofd!

IngridM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:11

ik ben het er niet mee eens dat als de bijzet in een boogje hangt dat het dan per definitie goed is; misschien onttrekt het paard zich er wel aan en dan heb je er ook niets aan.........

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:43

Ja precies, dat idee heb ik ook.. een paard onttrekt zich dan aan de druk en gaat als het ware "achter de teugel" lopen.

Je moet echt goed kunnen zien of je paard over zn rug loopt of niet, anders hebben ze niet zoveel positiefs.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:25

Ik ga straks even uitproberen hoe het werkt en zal dan gelijk een fototoestel meenemen

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:29

@ Megantjuh: Twee maal vergeten het fototoestel mee te nemen, maar ik denk dat ik het ook wel gewoon kan uitleggen. Ik maak de bijzetteugels tussen de voorbenen vast, als een soort stootteugel. Alleen maak ik nu de linkerbijzet aan de rechter bitring vast en visa versa.

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:49

Wat is dan precies het nut daarvan?? Wat verschilt het van een gewone stoot?

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:55

Doordat het er 2 zijn kunnen ze onafhankelijk van elkaar druk op het bit uitoefen (denk ik)en doordat je het kruist komt het meer overeen met de ophoudingen die je met je hand maakt.

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:21

Hmm ik kan me er beetje moeilijk in vinden, maar goed heb het nog niet in de praktijk gezien!!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:16

probeer het eens zou ik zeggen Die van mij reageerde er geweldig goed op.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:18

Ik zou eerder gaan longeren met de pessoa. Dan pak je de hele achterhand er ook nog eens bij, waardoor je pas echte nagefelijkheid kan bereiken. Bovendien train je op die manier ookd e rugspieren van jouw paard.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:31

Tja, maar TS heeft nu eenmaal een bijzet en geen pessoa. (en paardenspul is al niet goedkoop)