[L0] Buikspieren trainen aan de longe, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

[L0] Buikspieren trainen aan de longe, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 18:19

Ik longeer mijn haflingermerrie altijd met pessoa of dubbele longe. Op zich zit ze goed in de bespiering, behalve haar buik. Ze is nu net 15 en heeft in haar eerste 9 levensjaren 6 veulens gehad. Haar buik is dus behoorlijk uitgezakt, en omdat ze bijna de hele winter heeft stilgestaan ivm blubberbak, is het nu nog erger. Dus... rijden gaat nog niet in die bak, longeren in de longeercircel wel, vandaar mijn vraag. Hoe longeer ik haar, om haar buikspieren te sterken? ( Welke bijzet, welke stand en welke gang heeft het meeste effect?)

SofieBeau

Re: [L0] Buikspieren trainen aan de longe, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:31

dit lijkt me een heel nuttige vraag ik volg dit topic even

eventsdocw

Re: [L0] Buikspieren trainen aan de longe, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:16

ikke ben ook benieuwd, zit zelf ook met dit soort vragen over trainen van bepaalde spieren. Ga ik juli een longeercursus volgen in Winschoten, hoop dan meer te weten. Ik hou je wel op de hoogte

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 14:20

Jammer dat er op deze manier weinig te volgen valt.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:22

sorry hier heb je waarschijnlijk ook niks aan maar..
ik volg t topic ook ff, interresante vraag

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:06

Buikspieren train je door het paard verzameld met aanleuning te rijden, of bijgezet te longeren. Als het paard in de wintermaanden weinig heeft gedaan, en al een aantal veulens heeft gehad, moet je niet verwachten dat het ooit een slanke den gaat worden...

Over de stand van de Pessoa: ik zou zo laag mogelijk beginnen, helemaal omdat het paard de winter over niets heeft gedaan. Ik ken ook de graad van africhting niet. Maar doorgaans geldt, hoe hoger je ze instelt, hoe meer het gewicht op de achterhand komt, hoe meer ook de buikspieren aan het werk moeten.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:08

Met dubbele longe train je ook de buikspieren van paard. Het heeft ook te maken met de drang naar voren. Als er geen drang is, kun je van voren niets opvangen en zal paard dus ook niet de buikspieren gebruiken.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:33

Als je al met dubbele lijnen longeert, kun je haar mooi rechtrichten door sturen en haar daardoor de hals lang te laten maken vanuit de schoft, dan kunnen de buikspieren aanspannen en de rug ontspannen en daarmee de achterhand eronder. Dus zeker niet in een houding dwingen maar eerst de juiste voorwaarden creeren, in balans en rechtgericht, dan komt ze als vanzelf in die houding, zie voor meer info paardenbegrijpen.nl.