Haflinger van net 3, nog niks mee gedaan, hoe vaak longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Haflinger van net 3, nog niks mee gedaan, hoe vaak longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:37

Ik heb net een haf gekocht van 3 jaar, er is verder nog niks mee gedaan,ze kan wel braaf meelopen enz,heb haar nu 3 keer gelongeerd en het gaat harstikke goed. maar hoevaak en lang kan ik dit nou doen,wil haar niet overbelasten en goed de tijd nemen. Wacht ook zeker nog een half jaar voor ik er eens een zadel op leg. gr eline
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-06 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

MelanieS

Re: Haflinger van net njog niks mee gedaan hoe vaak longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:57

Gefeliciteerd met je Haf. Hopelijk heb je met haar meer geluk! Ik zou haar niet te vaak longeren. Niet alleen omdat ze nog jong is en alles goed moet verwerken, maar ook om het leuk te houden. Ik zou haar om te beginnen misschien 1 x in de twee weken 20 minuutjes tot een half uurtje longeren en later kan je dat uitbouwen tot 1 x keer per week, maar meer ook niet hoor. Kieran wordt dit jaar 6 en ik longeer hem 1x per week, waarvan 1 x in de twee weken met bijzets en ik wissel het ook af met loswerken.

verginia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:52

bij mij verzorgpony doen we gewoon alles rustig aan... beetje wandelen en soms longeren we.. maar dat doen we dan niet te lang.. misschien minder als 10 min haha.. maar daarna lopen we er nog even lekker naast..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:56

Misschien eerste paar maanden lekker nog tijd besteden aan poetsen/ wandelen en beetje werken aan jullie verstandhouding. Waarbij je rustig aan het longeren opbouwt. Begin bv met max 2x in de week en dan gewoon kort. Alleen af en toe stap is soms al voldoende. En verder vooral veel herhalen, de dingen die je doet met een jong paard hoeven niet lang te zijn, maar gewoon veelal herhalend.. Succes en veel pelzier met je haflingertje!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:17

Ik zou er toch nu al een basis inbrengen voor het zadelmak maken, beter gezegd dat zou ik laten doen. En zadelmak maken kan pas als het paard gelongeerd kan worden, en de stemcommando's voor de verschillende gangen kent. Dus drie tot vier keer in de week voor 20 minuten met veel stapwerk....
Wat zijn je plannen voor het inrijden? Geef je het uit handen of ga je het zelf doen?

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:25

Bedankt voor reacties.Plan is wel om het zelf te doen,met mijn instructrice erbij. Ik principe wil ik pas over een half jaar gaan inrijden,wil het echt rustig aan doen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 00:23

Hou er rekening mee dat een paard zich heel erg snel kan gaan vervelen. Dus als je nu met longeren gaat beginnen, moet je dat geen half jaar gaan doen. Ook kan het sterk maken van een paard met behulp van longeren misschien uiteindelijk tegen je gaan werken, helemaal als je het inrijden zelf wilt gaan doen.
Ik ken het character van dit paard niet, maar soms is het wel handig om ze te overbluffen. Naarmate ze langer onder het zadel zijn en gaan puberen loop je sowieso vaak genoeg tegen problemen aan.

lytse2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:58

Je kan best wel regelmatig longeren als je maar elke keer wisselt van wat je doet. Veel stappen is ook goed wij hebben ook een paard van bijna 3 en die longeren we hoogstens 2 keer per week maar dan echt maar 5 minuten. De ene keer met zadel en de andere keer zonder zadel. we leren haar ook al comando's. Since kort hangen we ook al een beetje en went ze aan gewicht van de ruiter dit 1 keer per 2 weken. Maar wij zijn dan ook al vanaf januari met haar bezig. Ik weet niet hoelang je haar al hebt maar ik zou beginnen met veel wandelen tot ze jou helemaal kent en je vertrouwd wat ze ook leuk vinden is als je ze af en te opjaagd en je een beetje met ze speelt met je stem en handgebaren. Heel veel succes met je paard.

Laurine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:21

Als je haar nu al 2 keer per week longeerd moet je het gewoon steeds ietsjes meer doen!! en ik denk dat je best al wel het zadel op kan leggen met longeren als ze 3 is kan het!!