Paard wordt gek van de zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee__

Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-05-05

Paard wordt gek van de zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 10:58

Als ik Bidy ga longeren, en ze is irritant aan het doen en uitproberen, ze reageert niet op mijn stem enzo, dan pak ik de zweep erbij, want dan reageert ze beter op me. Maar een keer werd ze HELEMAAL gek, vandoor keihard, met dr hoofd naar mij zegmaar..

Nu heb ik 2wkn niet gelongeerd *Was al helemaal vol* maar hoe kan ik er het beste mee omgaan? Ik blijf zo consequent mogelijk.

Sommige mensen denken dat je het paard door moet laten gaan *ohz dan* maar ik vind dat je op zo'n moment je paard best mag straffen en terug nemen als ze weten dat ze verkeerd bezig zijn.

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:39

Ik ga dit topic volgen.
Bij mij zit het probleem vooral bij de galop, dan wil ze niet aanspringen, en gebruik ik de zweep er wat flinker bij.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Paard wordt gek van de zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:00

Je begint al met een foutieve basis. Als je paard al niet luisterd naar je stem is een zweep pakken geen oplossing. Ik weet niet of hij zo op de zweep reageerd omdat hij:

a) niet begrijpt wat je van hem wilt en echt bang is voor de zweep
of
b) hij gewoon de gek met je heeft en zowel geen respect heeft voor de zweep als voor je stem.

Begin met de basis, dit kun je al mooi aan de hand oefenen. Als je hem bijv. buiten zet stap eens een rondje op het erf. Laat hem op stem geluid halthouden en beloon hem daar uitbundig voor. Laat hem ook op je stem weer voorwaarts stappen. Ze hebben snel genoeg door dat goed gedrag = een fijne beloning. Probeer dit ook met longeren. Dus werken aan je basis. De zweep heb je bij het longeren altijd bij je, je moet je paard immers kunnen "opsluiten". Ik leer mijn paarden van begin af aan dat de zweep niks engs is. Ik "aai" ze met de zweep over hun hals, rug, lendenen, billen en benen...elke keer beloon ik ze met lieve woorden en vol enthousiasme in mijn stem. Klaar is klaar, het hoeft geen 10min te duren. Geef hem als extra beloning een snoepje. En herhaal dit een aantal keren...vervolgens ga je aan je commando`s werken. Begin met een simpele stap en maak overgangen naar het halthouden, weer voorwaarts in stap etc. Elke keer dezelfde commando`s gebruiken en als hij goed op de commando`s reageerd uitbundig met je stem belonen. Als het in stap lukt, probeer je het in draf etc. Zie de zweep als verlening en hulpmiddel, niet als strafmiddel. Want kennelijk associeerd je paard het wel zo. Jullie probleem lijkt zoals jij het om schrijft puur op miscommunicatie. Een gehoorzaam paard heeft met het longeren een goede basis en luisterd naar jou. Het zal in het begin zeker niet makkelijk zijn en misschien dribbelt ze wel een rondje of wat door voor ze stilstaat...maar iets wat verkeerd aangeleerd is heb je er niet 123 weer uit

Succes!

pykarla
Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:21

Mijn paard reageerd ook echt super goed op de zweep ik gebruik em nog wel eens om dr iets van me af te laten lopen maar dan draaft ze direct aan terwijl dat soms niet eens de bedoeling is

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:56

Als mijn paard niet reageerd op mijn stem hoef ik maar met mijn hand naar beneden te gaan en ze weet dat ik dan de zweep pak en nee ik heb haar er nooit een keer hart mee geslagen dat zal ik nooit doen ze vind met longeren alleen de zweep ook best wel eng wil ik het niet noemen maar raar