Vrijheidsdressuur zonder hulp van zweep?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Vrijheidsdressuur zonder hulp van zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:44

Is dit mogelijk? Mijn pony is namelijk vrij benauwd voor alles wat op een zweep lijkt, en ik wil de VD wel leuk houden voor hem. Nu vraag ik me af hoe ik hem dan bijvoorbeeld de Spaanse Pas kan leren, want ik kan hem dus niet aantikken of uitnodigen het zweepje te "pakken" met zn voet..

Iemand ervaringen/tips?

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:33

Er is denk ik best een heleboel mogelijk zonder zweep. Spaanse Pas is wel iets lastiger denk ik, maar als je veel met je handen werkt en het daarna zo snel mogelijk op een stemcommando en/of 'lichaamshoudingshulp' zet, zijn imo de meeste dingen wel de doen.
Kleine kunstjes zijn sowieso goed te doen, maar misschien kun je ook (evt. met behulp van clickertraining) toch proberen je pony aan de zweep te laten wennen. Hem bijvoorbeeld ergens los zetten en met zweep in je hand, maar zonder interesse ervoor en voor je paard, ook in dezelfe ruimte gaan staan of zitten. Als hij uit nieuwsgierigheid wat dichterbij komt de rustig zweep wegleggen en belonen en zo steeds verder uitbreiden.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 17:50

Ik doe al wel VD met hem. Maar de "grotere kunstjes" worden nu een nieuwe uitdaging. Vandaar dat ik het vraag, ben benieuwd of dat zonder zweep kan.

Het punt is dat hij niet echt bang is voor de zweep, totdat deze hem aanraakt. Dan flipt ie.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:04

Ik zou het juist als een uitdaging zien om hem hier aan te laten wennen! Ik denk dat alles met voeten optillen lastig wordt zonder zweep, rest kan mi goed zonder.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:30

Ik denk dat ook dingen met voeten optillen wel zonder zweep kunnen, al is het dan met een heleboel fantasie, tijd en moeite.
Maar is het idd geen grotere uitdaging om 'm aan de zweep te laten wennen? Probeer hem aan te moedigen om zelf vrijwillig de zweep aan te raken ...

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:33

Daarom wordt het ook lastig Zeker niet onmogelijk

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:26

Ik hou wel van lastige dingen, daar niet van, ga het ook zeker proberen, maar ik wil niet ergens mee bezig zijn wat echt niet schijnt te kunnen.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:20

Ik ben zelf nog maar net begonnen en ik heb het zelfde probleem. Ik ben bezig met dat ze haar voet optilt, ze doet het vrij goed als ik mn hand gebruik maar als ik het met de zweep haar been aanraak tilt ze haar been niet op. Dus ik probeer nu tegelijk met mn hand en de zweep haar been aant te raken en dan mn had steeds minder te gebruiken. Dit is de eerste oefening die ik met haar doe dus ik hoop dat het lukt

Suus___

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:29

Ik heb Kalim de SP wel aangeleert met zweep maar nu gebruik ik hem niet meer..
Je bent misschien wat langer bezig maar denk dat het ook moet kunnen zonder vind hij een stok ook eng want dat is toch geen zweep;)

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:40

Bij Dennis kan ik prima een zweepje gebruiken, maar gebruik hem eigenlijk nooit.
Hij doet bijna alles op een kriebeltje of een aanwijzing. Alleen bij de spaanse pas en dergelijke is het in het begin lastig. Nu doet Dennis het al als ik naar z'n been wijs.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 10:41

Suzan_kalim schreef:
Ik heb Kalim de SP wel aangeleert met zweep maar nu gebruik ik hem niet meer..
Je bent misschien wat langer bezig maar denk dat het ook moet kunnen zonder vind hij een stok ook eng want dat is toch geen zweep;)

Stokken, bezems, scheppen, takken e.d. vindt hij ook eng.

Maar ik zie aan jullie reacties dat het dus niet onmogelijk is. We gaan dus gewoon verder met oefenen, en ik hoop dat ik jullie over een poos kan vertellen dat het lukt!

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:33

ik ben ook met de zweep begonnen maar mijn paardje doet nu spaanse pas als ik naar de voorbenen wijs (en spontaan als ze merkt dat er snoepjes in mijn zak zitten). maar ik denk dat het me ook gelukt was het haar aan te leren zonder zweep maar met aanraking van mijn hand, een vlieg voelen ze immers ook!

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:45

Bij mijn paard gebruik ik ook geen zweepje maar gewoon mn handen, het gaat prima zo dus het kan ook heel goed zonder! denk alleen wel dat het bij sommige dingen wat lastiger kan zijn als je geen zweepje hebt

wupke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:19

Je kan ook gewoon emt je vinger het been aanraken en later hoef je dan alleen maar te wijzen!

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:05

Dan moet je wel uitkijken dat het paard je lichaamshouding als hulp gaat zien. Tenzij je daar juist gebruik van wilt maken, maar dan zou ik niet met Spaanse Pas helemaal gaan bukken om het been (in het begin) aan te raken

plutolover

Re: Vrijheidsdressuur zonder hulp van zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:22

tuurlijk is het mogelijk. Ik leer mijn paard ook alles zonder zweep. Hij kan nog niet zo veel maar goed.
Pluut is absoluut niet bang voor een zweep alleen ik vind het ondingen. Als ik me them bezig bent. En hij geeft er gewoon niks om. hhaha

als ik een tikje geefop zijn been zit hij me echt aan te kijken ben jij gesoortd ofzo?

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:52

in het begin had ik daar ook last van... ik ben toen begonnen met het laten wenne aan een zweep..

dus over haar rug strijken heeeeeel zachtjes op haar kont tikken (heel zachtjes...) en rustig langs haar hoofd zwaaien allemaal van dat soort dingen... als ze dan rustig is krijgt ze natuurlijk een beloning...

op die manier heeft ze haar angst voor zwepen afgeleerd... ik ben r erg blij mee omdat ze gewoon handelbaarder is... met longeren bijvoorbeeld is ze helemaaaal niet angstig meer voor de zweep terwijl ze er eerst voor wegrende...

dat zou ik ook doen bij jouw pony,. t is alleen maar gunstig.. ook met rijden enzo...

natuurlijk moet je t zelf weten!! xx sanne

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:37

ik doe regelmatig vd en ik doe het nooit met de zweep.
bijv als me paard op het blok moet laten staan. dan zet ik hem er voor en klik ik met mijn tong en klaar hij gaat er opstaan dus het is zeker mogelijk.

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:21

Kan harstikke goed zonder zweep, soms moet je misschien wat duidelijker zijn, omdat je paard niet direct doorheeft waar je naar wijst of wat je bedoelt, maar ik denk niet dat je met een zweep meer kan bereiken dan zonder.

Mijne kent zelfs het verschil tussen pas en voet, puur op stemhulp (en ik wijs daarbij ook wel, alleen is dat natuurlijk bij pas en voet hetzelfde) Ik werk niet met de zweep omdat het zo goed als onmogelijk is met een zweep de wei in te komen, en verder omdat ik het onnodig vind om er een zweep voor te gebruiken als het ook zonder kan.

ollysgat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 01:41

ben het met sanne_shelly eens maar je moet het zelf wete

paarden_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:59

Sommige mensen zeggen dat zoiets als voetje optillen (het idee van de spaanse pas) lastig wordt zonder zweep. Dat hoor ik vaker. Maar mijn pony kan de spaanse pas, en dat is helemaal zonder zweep.... Volgens mij is het echt niet nodig, maar dat is mijn mening..

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:00

Er is ook niemand die zegt dat het niet kan!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:02

ik zou hem ook eerst laten wennen aan een zweep, stok enz. Komt je alleen maar met meer dingen van pas! Is toch ook een leuke uitdaging!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:16

ik doe alles zonder zweep; spaanse pas, passage, liggen, knielen, compliment, buigen, wijken etc... alleen de piaff is me nog niet gelukt.
ik vraag gewoon met mn handen. Moet je wel vaak bukken en voorzichtig zijn (ofwel het paard moet opletten en je niet omver willen lopen) .