[LO]Paard loopt liefst kleine rondjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lein_

[LO]Paard loopt liefst kleine rondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 10:43

Titel zegt het al. Hij staakt niet, loopt geweldig en reageert ontzettend goed op mijn stem. Ook onder het zadel. 't Enige wat hij wél doet, is het liest zo klein mogelijk om mij heen draaien. Nou heeft hij het eerste kwartier nog ontzag voor de zweep, en kan ik hem nog redelijk naar buiten drijven.

Ik longeer hem ook niet zo heel vaak, maar misschien hebben jullie tips om hem wat grotere rondjes te laten lopen?!

A10

Re: [LO]Paard loopt liefst kleine rondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:18

Een tik tegen zijn schouder geven en je zweep paralel aan de longeerlijn wijzend in de richting van zijn schouder.
Beter is nog met een dubbellonge te longeren, dan bepaal je met de buitenleidsel dat hij naar buiten moet.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:43

het longeertouw een zwieper geven, dat hij een trilling voelt, vaak gaan de paarden dan automatisch naar buiten.
gewoon de hand waar je het longeerlijn in houdt, verticaal op en neer bewegen, snel achter elkaar

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:19

en weg aanleuning

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 13:52

sorro1 schreef:
het longeertouw een zwieper geven, dat hij een trilling voelt, vaak gaan de paarden dan automatisch naar buiten.
gewoon de hand waar je het longeerlijn in houdt, verticaal op en neer bewegen, snel achter elkaar

Trilling.. is dit niet gewoonweg zeer onvriendelijk omdat het paard dan gewoon een ruk in zijn mond krijgt..?!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:14

Mijn pony deed dit vroeger ook.Ik zei dan altijd naar buiten toe en klein tikje met de zweep erbij geven.Op een gegeven moment hoefde ik alleen nog maar naar buiten toe te zeggen.Ik ben ook iemand die niet in het midden gaat staan maar mee loopt met het rondje.Zo kan ik het rondje groter maken door wat voor hem uit te lopen en mijn binnenhand iets meer omhoog te brengen.Nu doet hij het niet meer.

Je zegt ook dat je niet vaak longeert kan ook een reden zijn.Van herhaling leren ze en als je niet veel herhaalt gaat het leren heel langzaam.Mss kun je een tijdje elke week 1/2 keer longeren tot het kwartje valt.Ik longeer zelf minimaal 1 keer per week vind ik een mooie aanvullende training voor mijn pony's.

Nooit een zwieper aan de longeerlijn geven om een trilling naar je paard te laten gaan dat is echt wel meer als een trilling en niet fijn voor je paard.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 17:00

monsera schreef:
Mijn pony deed dit vroeger ook.Ik zei dan altijd naar buiten toe en klein tikje met de zweep erbij geven.Op een gegeven moment hoefde ik alleen nog maar naar buiten toe te zeggen.Ik ben ook iemand die niet in het midden gaat staan maar mee loopt met het rondje.Zo kan ik het rondje groter maken door wat voor hem uit te lopen en mijn binnenhand iets meer omhoog te brengen.Nu doet hij het niet meer.

Je zegt ook dat je niet vaak longeert kan ook een reden zijn.Van herhaling leren ze en als je niet veel herhaalt gaat het leren heel langzaam.Mss kun je een tijdje elke week 1/2 keer longeren tot het kwartje valt.Ik longeer zelf minimaal 1 keer per week vind ik een mooie aanvullende training voor mijn pony's.

Nooit een zwieper aan de longeerlijn geven om een trilling naar je paard te laten gaan dat is echt wel meer als een trilling en niet fijn voor je paard.

Oke, ik zal het allemaal eens gaan proberen van de week.
Wou het eigenlijk vandaag al maar 't weer was zo lekker om te rijden .
Bedankt!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:57

nou maken jullie het wel heel dramatisch, hoor die trilling, dit is absoluut niet paardonvriendelijk. Hij zie gewoon ff die longeerlijn bewegen en denk he ff een stappie naar buiten.
niet aan de hand. je staat niet de hele tijd met je longeerlijn te slingeren.
en het gaat gewoon om een grote slinger dat die longeerlijn ff op en neer gaat heel losjes.
Als je je longeerlijn strak hebt staan dan werkt het niet nee.