Ik longeer haar met longeersingel en bijzetteugels, waarmee ik haar netjes en stil nageven wil leren zonder elke keer ingrijpen van mijn eigen helaas af en toe wat strenge hand tijdens het rijden.
Ik rijd haar al enkele jaren. Een haflinger en ze is erg voorwaarts en soepel, maar niet rechtgericht. Beetje pony karakter. Onder het zadel ben ik al op de goede weg, maar moet nog beter

Nu waar het omgaat. Ook aan de longe zie ik de trekjes van het rijden terug. Iedere keer uit het niets aandraven etc. Dat krijg ik steeds beter onder controle. Maar ook als ik haar voorwaarts laat draven zie ik haar met zichzelf en de bijzet ruzie-en. Helemaal in stap lekker lang en laag maar als ik haar laat draven komt ze nog wel eens ´tegen-de-hand´ zoals men dat onder het zadel noemt. Stelling naar buiten, tempo terug en de hoofdhouding op maximale hoogte waardoor de bijzet begrensd. En na een half rondje spanning/ opkroppen en scheef lopen is dat ook zo weer weg waarna ze weer even ontspannen verder loopt.
Het is zeker weten geen rugprobleem o.i.d. maar lijkt wel alsof ze de druk op de teugels op die momenten niet accepteerd.. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn of de reen is? En hoe kan ik hier het beste mee omgaan?