[LO] Paard soms ´tegen-de-hand´effect met bijzet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

[LO] Paard soms ´tegen-de-hand´effect met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 10:43

Vraag me af of jullie me tips kunnen geven wat de oorzaak is en verder nog, hoe hiermee goed om te gaan.

Ik longeer haar met longeersingel en bijzetteugels, waarmee ik haar netjes en stil nageven wil leren zonder elke keer ingrijpen van mijn eigen helaas af en toe wat strenge hand tijdens het rijden.

Ik rijd haar al enkele jaren. Een haflinger en ze is erg voorwaarts en soepel, maar niet rechtgericht. Beetje pony karakter. Onder het zadel ben ik al op de goede weg, maar moet nog beter Dat wil ik mbv longeren doen.

Nu waar het omgaat. Ook aan de longe zie ik de trekjes van het rijden terug. Iedere keer uit het niets aandraven etc. Dat krijg ik steeds beter onder controle. Maar ook als ik haar voorwaarts laat draven zie ik haar met zichzelf en de bijzet ruzie-en. Helemaal in stap lekker lang en laag maar als ik haar laat draven komt ze nog wel eens ´tegen-de-hand´ zoals men dat onder het zadel noemt. Stelling naar buiten, tempo terug en de hoofdhouding op maximale hoogte waardoor de bijzet begrensd. En na een half rondje spanning/ opkroppen en scheef lopen is dat ook zo weer weg waarna ze weer even ontspannen verder loopt.

Het is zeker weten geen rugprobleem o.i.d. maar lijkt wel alsof ze de druk op de teugels op die momenten niet accepteerd.. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn of de reen is? En hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:38

Niet alleen maar bijgezet longeren maar met Pessoa. Activeerd de achterhand. Knokken met zichzelf mag best, op een gegeven moment gaan ze leren dat het niets uithaalt: mits de druk meteen wegvalt als ook zij stopt met knokken. En dat zie ik eerder met een Pessoa dan met een gewone bijzet of touwtjes.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 19:27

Dankjewel voor je antwoord! Moet ook zeggen dat ik liever met de bijzet redelijk los longeer.Net even een beetje begrenzing, want hoe korter hoe meer 'strijd'.. Heb zelf ok al nagedacht over passoa, maar heb daar zelf dus echt helemaal geen ervaring mee, helas..

DianneM

Re: [LO] Paard soms ´tegen-de-hand´effect met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:41

Ik zou de bijzet-teugels even laten voor wat het is en gaan bijzetten met touwtjes, die je op dezelfde wijze vastmaakt als de voorkant van een pessoa teugel. Dit kan resulteren in een lang gevecht, maar ik weet uit ervaring dat ze het wel leren. Mijn paardje drukte steeds haar rug weg in draf en galop en gooide haar neus hoog in de lucht, zelfs met bijzetters.. Nu ik op deze wijze longeer, zoekt ze eindelijk haar ontspanning lager