[LO]Tips voor moeilijk longeerbare Haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stanleytje
Berichten: 659
Geregistreerd: 30-03-05

[LO]Tips voor moeilijk longeerbare Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 20:52

Ik had een vraag mijn haflinger is heel moeilijk te longeren.
Omdraaien op de rechterhand }> , steeds kleinere volte maken }> , door lint heen gaan }> enz, enz.
Ik zet altijd een stuk van de bak af doormiddel van witte paaltjes en rood/wit lint. Hier springt hij vaak gewoon over heen of loopt hij doorheen .
Ook als hij in een hoek komt kruipt hij in de hoek en loopt hij niet meer verder . Ik heb longeerles en het gaat al wat beter maar hebben jullie nog tips?

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: [LO]Tips voor moeilijk longeerbare Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:07

rijd je al op je haflinger?
ik heb er ook een, ik heb haar in oktober vorig jaar beleerd.
longeren ging goed er zat alleen geen hoooo op!!!

Stanleytje
Berichten: 659
Geregistreerd: 30-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 14:52

Ja hij word al gereden

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: [LO]Tips voor moeilijk longeerbare Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:51

hoe oud is je haflinger?
en als je longeert, zet je hem dan ook bij?

Stanleytje
Berichten: 659
Geregistreerd: 30-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 15:52

Hij is nu 4 jaar word 9 juni 5
Hij heeft altijd longeersingel om met bijzetteugels eraan

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:54

dan kan het dat hij te strak staat ofzo,,probeer het eens gewoon ''naturel''

Stanleytje
Berichten: 659
Geregistreerd: 30-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 15:56

Niine schreef:
dan kan het dat hij te strak staat ofzo,,probeer het eens gewoon ''naturel''

Hij staat niet te strak prcies goed
Zonder is alleen maar erger

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: [LO]Tips voor moeilijk longeerbare Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:03

Stanleytje schreef:

Omdraaien op de rechterhand }> ,


Telkens het paard terug blijven draaien, stapje achteruit, zweep achter de billen en het paard van je af laten lopen... draait ie weer om? Weer terug zetten en weer opnieuw beginnen. Probeer je paard voor te zijn! Met stemhulp of zweep!



steeds kleinere volte maken }> ,

Zorg dat je je zweep altijd naar het spronggewricht van het paard wijst, valt je paard naar binnen? Maak dan een kronkelende beweging richting de schouder met de zweep, dan gaat je paardje 9 van de 10 keer wel weer naar buiten...

door lint heen gaan }> enz, enz.
dit is een kwestie van je paard goed bij je houden, en op je plekje blijven staan! Loop zo min mogelijk mee in de cirkel! Trekt je paard naar buiten? Doe dan de longeerlijn door de binnenbitring, over het hoofd en maak de longeerlijn weer vast aan de buitenbitring, dit verwijst wel een rustige hand, omdat dit sterk inwerkt op de paardenmond!

Ik zet altijd een stuk van de bak af doormiddel van witte paaltjes en rood/wit lint.
Doe je hardstikke goed! Prima dat doet lang niet iedereen

Hier springt hij vaak gewoon over heen of loopt hij doorheen .
Ook weer een kwestie van je paard bij je houden, en de baas blijven!!! Paard moet naar jou luisteren, jij niet naar het paard!

Ook als hij in een hoek komt kruipt hij in de hoek en loopt hij niet meer verder .

(zit ondertussen te bibberen want ik is bang voor onweer )

Uit die hoek halen, op de longeercirkel zetten, stapje naar achter... Zweep achter de billen en naar buiten drijven, langzaam... blijven volhouden en laten zien dat je de baas bent! En goed aanpakken!



Nog veel sterkte der mee! hoop dat je der wat aan hebt

Stanleytje
Berichten: 659
Geregistreerd: 30-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 20:47

@ Cyntje
Hardstikke bedankt heb zeer eker wat aan je tips!!
Maar het grote probleem is toch dat hij door het lint heen gaat lint licht dan helemaal op de grond en moet ik dus helemaal opnieuw recht opzetten en ja wat moet paard dan???

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:51

Niet laten gebeuren, ik denk dat je wel merkt wanneer die door het lint wil, maak je longe dan een slag korter en haal hem naar binnen, spoor hem desnoods aan en laat weten dat dit niet de bedoeling is! Dan laat je hem weer iets langer....enz enz... telkens opnieuw!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:45

Longeer je los of aan de lijn? Indien los: zet hem aan de lijn. Probeer schuin achter hem te blijven, probeer het desnoods met twee lijnen.
Het in de hoek kruipen kun je ook voorkomen door de hoeken af te zetten met wat lint, of een paar staanders met een balk.

roxyolly

Berichten: 980
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:19

mijn pony doet het ook,maar ik zet en niet af ik blijf gewoon vasthouden(en ik ben 36 kilo met een fjord aan me logeerlijn)en mischien vind hij de zweep niet erg leuk daar heeft die van mijn ook erg last van !!of zet het zo hoog af met spring palen als hij daar door heen gaat voelt hij teminste wat! en hoofstel en je longeerlijn door sijn bit ringen heen!Een laat aan je stel merken dat je boos bent en als hij uit breekt dan gewoon terug zetten en weer proberen en neem voor dat hij het 5 of 10 minuten goed moet dan heel goed belonen!! en voor hij stout is stoppen! x x x Roxanne

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:36

Ik zou gewoon het stukj waar je longeert hoog afzetten zodat hij er NIET meer overheen kan springen!!! en als die dan nog uitbreekt ga je net zolang door ook al is hij/zij moe totdat hij/zij het niet meer doet en als die het niet doet heel erg goed belonen!!!