ik zou niet weten waarom niet. Gaat misschien wat minder snel dan bij een jonger paard. Maar zolang ze het leuk vinden? Kijk gewoon hoe die het oppakt, dan weet je wat meer.
Tuurlijk, gewoon doen! Vrijheidsdressuur is geschikt voor elk paard ouder dan 2,5 Zolang er geen sprake is van lichamelijke gebreken is een paard nooit te oud voor VD.
natuurlijk, als je paard er plezier in heeft zou ik niet weten waarom dat niet zou lukken. Oudere paarden zijn naar mijn gevoel ook minder snel afgeleid, dus dat kan zelf al beter zijn
Mijn pony is met 20 ook begonnen met vrijheidsdressuur, op het blok, steigeren op commando, buiging, spaanse pas en over vuur springen. Ze vind het super leuk en het gewone rijden vind ze ook nog steeds leuk.
Mijn ouwe sufferd van 26 heeft er nog héél veel lol in. Je moet een beetje opletten met dingen als buigen en compliment, omdat ze toch vaak wat minder soepel zijn is dat best een zware belasting vaan de spieren/pezen/gewrichten. Beetje opletten wanneer ze aangeven dat het gewoon te moelijk is. Kunstjes als Spaanse pas, flemen, doek pakken ect. zijn wat meer geschikt als je paardje vrij stram is. Maar als dat nog meevalt kunnen ze echt wel behóórlijk wat leren!