[LO] Trekken met longeren en omdraaien, wat doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

[LO] Trekken met longeren en omdraaien, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 16:04

Hoi,

Ik longeer een onbeleerde jonge pony van bijna 5 jaar. Maar met longeren trekt ze nogal. Ik houdt d'r goed voorwaarts, maar dat helpt niet. Wat kan ik hier aan doen?

En rechtsom heeft ze in het begin nogal de neiging om om te draaien, naar binnen toe. Dat is erg irritant omdat je dan bijna niets kan doen. Moet ik eerst weer de lijn korter maken en naar d'r toe lopen, en d'r omdraaien en verder gaan. Soms als ik heeeeell snel ben kan ik d'r voordat ze omgedraaid is nog terug krijgen, door heel boos te worden en d'r heel snel voorwaarts te laten gaan. maar vaak als ik d'r langerzamer laat lopen, (stappen) dan draait ze snel om... Heel irritant. Misschien iemand nog tips?

En is het een goed idee om d'r met touwtjes te longeren of pessoa? Zodat ze wat lager met d'r hoofd gaat lopen, en meer ontspant.

Ze loopt nu namelijk niet echt ontspannen, en met d'r hoofd in de lucht...

Bedankt alvast!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-06 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel.

Anoniem

Re: trekken met longeren en omdraaien, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:47

Het trekken kun je voorkomen door te beginnen in een longeercirkel of door een stuk van de rijbaan af te zetten. Waarschijnlijk moet de pony nog leren om goed op eigen benen te lopen en gaat ze daarom als het ware in je hand hangen (zoekt steun). Zodra de pony meer balans krijgt, zal dit zeker beter gaan.

Wat het omdraaien betreft, moet je eigenlijk wat sneller zijn met de longeerzweep. Zodra ze bijna wil gaan omdraaien moet je die zweep al naar de schouder hebben wijzen en op het moment dat ze om wil gaan draaien 'jaag' je haar met de zweep weer de goede kant uit (niet op haar hoofd slaan, hoor . Is echt een kwestie van heel snel reageren.

Edit: Ik tem hem even, hoort bij Uit het Zadel.

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 19:01

Ja, bedacht me dat ook na het plaatsen, dat het waarschijnlijk verkeerd stond.
Oja, dat zou inderdaad kunnen dat ze nog niet d'r eigen balans kan vinden... had ik helemaal niet aangedacht. Ik zal eens een stuk van de bak afzetten, kijken of dat helpt. Ja en met dat omdraaien moet ik inderdaad heel snel reageren, soms lukt dat. Soms niet... maar dat is wel irritant als ze naar binnen toe omdraaien, naar buiten kan je eht makkelijker corrigeren vind ik... Nee en tuurlijk sla ik niet op d'r hoofd Als ze het blijft doen, alleen een keertje op d'r kont...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:06

Longeercircel uitzetten zodat trekken geen zin heeft voor 'm en heel goed op je eigen positie ten opzichte van het paard letten. Sta je zelf niet te veel op het hoofd of de schouder gericht?

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 19:09

Ja dat merk ik inderdaad weleens, als ik teveel naar d'r hoofd sta dan gaat ze weleens stilstaan. En dan denk ik oliebol... Ze reageert daar inderdaad best wel op. Maar dat omdraaien doet ze wel alleen rechtsom. Linksom niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:10

Een paard legt geen verbanden, dus wat hij links normaal vindt, kan rechts totaal vreemd zijn.
Goed opsluiten dus in je 'driehoek'.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:41

Je moet het paard goed opsluiten en jouw plek tov het paard is belangrijk. Het trekken of hangen is uitgelegd. Het omkeren is een longeerfout, die je uitlokt omdat je plek tov het paard niet goed is. Je moet achter de schouder blijven. Als een paard dit kunstje door heeft, wordt het snel een probleem. Je moet het dus zien te voorkomen, of laat het paard even door iemand anders longeren, die het direct kan oplossen en je bij het longeren even helpt.

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:33

Ik zal er goed op letten dat ik achter de schouder blijft, en kijken of het dan verbeterd.

Anoniem

Re: [LO] Trekken met longeren en omdraaien, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:36

RT --> UZ.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:47

Je kan het allebei gewoon voorkomen. Ik zou trouwens als je zelf niet zo'n handigheid hebt met longeren, iemand de pony laten longeren die wel al alle 'trucjes' kent, en weet hoe die het op moet lossen. Doordat het een jonge pony is die nog nauwelijks iets kent kan je hem erg snel gaan verpesten.
Om te voorkomen dat hij trekt, maak je een longeercirkeltje, dat kan makkelijk met een paard steekpaaltjes en touw. Hierdoor heeft de pony steun en kan ie ook niet meer trekken.
Om te voorkomen dat ie zich omdraait houdt je hem goed actief. Je geeft naar buitenhoudende hulpen met je zweep en je pony kan zich niet omdraaien. Als ie het nog een keer probeert, geef je hem een harde tik tegen zijn achterhand aan.

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 11:06

Ja dat deed ik ook hoor, goed voorwaarts houden, maar wil ook weleens een overgang maken naar stap En dan doet ze het juist, dan gaat ze niet stappen maar stilstaan en dan direct omdraaien. Ja als het blijft doen geef ik een tik op d'r kont. Maar op het laatst gaat het wel beter hoor. En ik zal inderdaad de bak afzetten.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:43

Dan maak je geen overgang naar stap, en als je dat echt wil, loop naar dr toe en ga met haar meelopen.

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 18:09

Ja maar ze moet toch ook leren een overgang naar de stap te maken of niet? ze moet toch leren op de stemhulpen te reageren?

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:24

Om dit soort probleempjes op te lossen, vind ik persoonlijk het longeren met 2 lijnen érrug ideaal. met het binnenleidsel zorg je voor stelling en buiging, en de buitenste gebruik je om te begrenzen, zodat 'ie niet zomaar ineens naar binnen valt of de kans kan krijgen om zich om te draaien.... eigenlijk te vergelijken met het gewone onder 't zadel rijden, alleen dan vanaf de grond

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:46

Longeren met een dubbele lijn is inderdaad een oplossing, al ben ik bang dat je dan misschien iets teveel in de mond van het paard KAN doen. Vooral bij zo'n jong paard moet je niks forceren...
Wil je een overgang naar stap maken en draait ie dan om? Zorg dat je je hulpen eraan hebt en laat m meteen actief op de hand die JIJ wil wegdraven! Laat m maar flink draven en galopperen, tot jij merkt dat is écht graag in stap wil. Pas dán ga je stappen...dan maar een keer flink moe, maar deze smoesjes hoeft niet, óók niet als ze nog jong zijn!

Succes ermee!

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:06

het omdraaien kan je makkelijk afleren, op het moment dat je in de gaten hebt dat ze wil omdraaien geef je 1 goede tik met de longeerzweep en gebruik je stem erbij. waar ik heb stagegelopen daar heb ik allemaal jonge paarden gelongeerd die proberen dat ook als je niet oplet en deze jonge paarden waren bijna niks gewend.

evabokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:04

ej patries:)
ja eef trok eerst ook heeel erg aan de longeerlijn...k ben gaan door oefenen met haar en zo is ze denk ik wat losser en zelfverzekerder gworden en daardoor trekt ze denk ik nie meer volgens mij is he dus een kwestie van oefenen!
kus karijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:10

Als je een afgesloten longeerkraal hebt kun je ook zonder lijn longeren. Dan merk je pas goed wat lichaamspositie met een paard doet. Omdraaien resulteerd dan niet in een probleem met de longeerlijn.

Als een paard trekt, kun je ook proberen wat hij doet als je met touwhalster longeerd. Waak er op dat moment wel op dat je niet teveel druk op de lijn houdt op het moment dat het paard niet trekt. Een touwhalster werkt toch wat scherper in dan een gewoon halster.