[LO] hoe laag broekstuk van pessoa-teugel???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

[LO] hoe laag broekstuk van pessoa-teugel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 00:41

Sinds kort een pessoatuigje in bezit. Nu vraag ik me af hoe laag het broekstuk moet zitten? Ik heb al verschillende plaatjes bekeken maar echt duidelijk wordt het me niet. De een hangt echt op de benen de ander zit weer meer op de kont.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:15

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Hij hoort op deze hoogte te zitten.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:17

Hmm ikw as ook benieuwd, maar op het laatste plaatje hangt ie weer behoorlijk laag! Maar als ik het goed begrijp moet ioe dus een beetje in de hoek hangen die een paard maakt als ie het achterbeen optilt zegmaar.

Hmmm ik had hem wat hoger hangen, zal het eens aanpassen. Weet iemand of/wat het verschil in werking is als het bontje verkeerd hangt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:50

Dan werkt hij niet zoals hij moet werken.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:08

Ok, maar wat is nou eigenlijk de precieze uitwerking van dat bontje?
Ik snap dat het de achterhand activeert, maar hoe gebeurt dat eigenlijk? (waarom is de plaatsing eigenlijk zo belangrijk)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:31

Het touwtje achter de billen zorgt bij het paard voor een reflex dat hij zijn been naar voren gaat zetten. Daar maak je bijv. ook gebruik van bij een paard dat niet de trailer inwil, als je een longeerlijn achter zijn billen doet, en precies op die hoek in het achterbeen druk zet, zal hij zijn been ook naar voren plaatsen.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:56

Ok, dus als het bontje verkeerd hangt is die reflex minder als ik het wel heb. Ik moet hem lager gaan hangen! Merk trouwens wel dat het toch pittige arbeid is voor mijn paard, ze was van de week echt stijf nadat ik de vorige dag met pessoa gelongeerd had.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:37

Met Pessoa longeren is hard werken en niet domweg rondjes lopen om beweging te krijgen.
Waar denk je dat de bespiering vandaan komt als je het vaker en vooral goed doet?

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:43

Het nadeel van een pessoa is dat paarden vanzelf aan dat bontje wennen. Hiermee is ook gelijk het effect van de hulpteugel weg.
Ik heb zelf menpaarden, die lopen altijd met een broek achter hun achterbenen langs, je kunt je voorstellen dat deze dieren totaal niet onder de indruk zijn van een bontje en de druk van een pessoa .

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:46

Ja dat klopt Manie! Maar menpaarden moeten ook altijd eerst aan de broek wennen...

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:48

Cyntje schreef:
Ja dat klopt Manie! Maar menpaarden moeten ook altijd eerst aan de broek wennen...


Daarom is het effect van een pessoa maar van korte duur. Paarden wennen er snel aan

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:50

Hoe kan een paard nu wennen aan druk op een plek waar een reflexbeweging uit voortkomt? Een broek bij het mennen zit toch hoger dan het bontje bij de Pessoa? Als jij een tik met een reflexhamer krijgt op een plek bij je knie waar een reflex uit voorkomt, kun je wel proberen het tegen te houden maar de beweging krijg je toch. Hoe vaak je die tik daar ook gaat zetten.

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: [LO] hoe laag broekstuk van pessoa-teugel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:01

Ik heb m'n bontje hoger hangen. Op de plek waar normaal de broek van een mentuig ligt. Ik had hem eerst op de manier zitten zoals het op de foto's staat, maar dat werkte niet echt. als hij z'n been iets te ver naar achteren bracht dan kreeg hij meteen een rukje in z;n mond. ik heb het tuig op verschillende lengtes gehad, maar bij alles kreeg hij rukjes in z'n mond. nu het bontje hoger zit loopt hij perfect voorwaarts/neerwaarts. lijnen toch mooi in contact met de mond maar geen geruk.

ik dacht ook een tijdje terug hier op bokt of ergens anders gelezen te hebben dat de pessoa officieel niet zo hoort te zitten als op bijv. de foto's op de site van divoza.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:25

Toch erg apart dat je ook op tekeningen voor de verschillende instellingen van de Pessoa het bontje toch ook iedere keer in de hoek van het been ziet zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens werk ik met druk en weer ontspanning, en als je de teugels kneed, heb je dezelfde uitwerking in het zadel. Druk en weer los. Probleem bij constante aanleuning is dat het paard dan heel makkelijk kan gaan hangen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:28

@ Tieme: heb jij je Pessoa zo zitten?

Afbeelding

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:57

Cassidy schreef:
Hoe kan een paard nu wennen aan druk op een plek waar een reflexbeweging uit voortkomt? Een broek bij het mennen zit toch hoger dan het bontje bij de Pessoa? Als jij een tik met een reflexhamer krijgt op een plek bij je knie waar een reflex uit voorkomt, kun je wel proberen het tegen te houden maar de beweging krijg je toch. Hoe vaak je die tik daar ook gaat zetten.


Die tik kun je op je eigen knie heel goed onderdrukken door je spieren aan te spannen.
Een arts zal je ook altijd vragen je been ontspannen te laten hangen....pas dan kan de reflex opgeroepen worden.

Dus vertaald naar het paard. Bij de min of meer constante druk van het bontje zal het paard geen 'echte' reflex reactie vertonen. Het paard reageerd hooguit op het bontje, omdat het een vreemd gevoel is. Niet meer en niet minder.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 01:02

Even vertaald naar de mens: als jij staat, en je spieren spant, en er iemand een stoel in je knieholtes schuift, krijg jij het voor elkaar om niet te gaan zitten, en zelfs niet een klein beetje door de knieen te gaan?

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 01:10

Een stoel of een bontje, dat maakt natuurlijk nogal een verschil.
Maar goed je hoeft mij niet te overtuigen ofzo, ik heb een pessoa teugel en zie dat het alleen resulteerd in een actieve achterhand wanneer je het maar af en toe gebruikt. Mijn menpaarden zijn er helemaal niet van onder de indruk, m'n rijpaard alleen in het begin. De wijze waarop het 'voorste' gedeelte van het tuig bevestigd is is veel meer bepalend voor de uitwerking van het tuig.
Je kunt dus net zo goed alleen een touwtje gebruiken is mijn ervaring of een dubbele longe. Je kunt waarschijnlijk al wel invullen waar mijn pessoatuig nu hangt....in de kast

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 10:58

Als een paard met pessoatuig verzet geeft op het bit voelt hij dat zeker wel in het achterbeen. Volgens mij is dat het effect van het broekstuk. Op hetmoment dat hij verzet geeft is de eerste reactie: Het achterbeen eronder!!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:43

ik merk wel degelijk verschil tussen longeren met alleen touwtjes(voorkant) en het gebruik vande pessoa.
beide doe ik elke week,en bij de pessoa is duidelijk meer werking in/op de achterhand zichtbaar.
mijn paard loopt ook elke week met broek voor de wagen,dus is alledrie gewend.

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:15

Hee dat is grappig, jij doet het allebei. Waarom ben je niet helemaal overgegaan op de pessoa..?

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:20

ik gebruik ook de passoa en ook dubbele lijnen.Passoa doe ik als ik eigenlijk geen zin heb,maar bv toch even snel wat wil doen.De dubbele lijnen werken wel beter in moet ik zeggen.B.v als een paard stug een kant op blijft kijken zal je hem met de passoa nooit rechtgesteld krijgen of contrastelling terwijl je dat met de dubbele lijnen wel kan.

Mijn pony staat ook voor de kar met een broek.Maar inderdaad zit de broek hoger.En ik vindt niet dat je die 2 kan vergelijken de inwerken is van allebei anders.

Ik heb de passoa zo laag hangen als op de eerste foto's

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [LO] hoe laag broekstuk van pessoa-teugel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:42

Tieme schreef:

ik dacht ook een tijdje terug hier op bokt of ergens anders gelezen te hebben dat de pessoa officieel niet zo hoort te zitten als op bijv. de foto's op de site van divoza.



Ja daar was laatst een hele discussie over.Er waren 2 mensen{geloof ik} die zeiden dat hij hoger moest zitten.Net als bij de schimmel foto die Cassidy heeft geplaatst.


Ik heb hem zelf wel zoals op de andere foto's.Ik heb het toen wel even geprobeerd om hem iets hoger te bevestigen maar daar liepen ze beide niet fijn op.Dat kan per paard wel verschillend zijn denk ik.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: [LO] hoe laag broekstuk van pessoa-teugel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:09

ik ga mijn pony er vandaag voor het eerst mee longeren, hoop dat ik de juiste maat kan krijgen! ben ook benieuwd hoe ze reageert!

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:30

nou ik heb ermee gelongeerd. ik vond het fijn gaan! mijn pony ging lekker ontspannen maar ook voorwaarts lopen! ze schrok helemaal niet van de broek.. maar die hing bij mij best losjes tijdens het werk, hoort dat of moet hij strakker? en welk touwtje moet je dan vooral strakker doen, die over de rug of die naar der mond loopt? als ik morgen een stukje buiten rijd met mijn pony is dat goed de dag na het werk aan de pessoa (half uur)?