[LO] Ervaringen gevraagd overgang bit naar liverpoolstang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Merato_

[LO] Ervaringen gevraagd overgang bit naar liverpoolstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:00

Hoi,
Graag hoor ik jullie ervaringen over de overgang van het 'normale' gebroken of dubbelgebroken bit naar de liverpoolstang.
Ik heb zelf een liverpool met pompwerking voor Yetse, hij accepteerde het snel, heb wel het idee dat hij moet wennen aan de dikte van de stang. Hij staat soms abrupt stil met longeren (ik laat hem rustig wennen aan het menhoofdstel met kleppen, om in een later stadium te gaan beleren met het trekken van een autoband), kauwt en schuimt fanatiek, krult zich dan heel even helemaal op en loopt dan ontspannen weer verder.
Heel apart eigenlijk, dit doet hij niet als ik longeer met normaal enkelgebroken bit en normaal dressuurhoofdstel. De liverpool past goed, heb alleen het vermoeden dat hij erg moet wennen aan het dikke stuk, de stang zelf. Of zou het een slikprobleem zijn?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Alvast bedankt voor jullie reactie!

_Merato_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:43

Helemaal niemand?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:32

Ik rijd mijn merrie onder het zadel en we zijn haar ook aan het beleren. Het wil nog niet vlotten met de stang. Met de stang kruipt mijn merrie achter het bit en is vervelend met stilstaan, met haar dubbelgebroken trens niet. Je kan zeemleer of een bitbandage om het bit doen om het wat zachter te maken(hielp bij mij ook niet) en de leidsels door de bitring doen ipv het bovenste leidselgat tot ie het wat gewoon wordt. Mijn merrie heeft voor de sleep gelopen met haar gewone bit en ik oefen met longeren en aan de lange lijnen met de liverpool tot ze er wat aan went. Anders zoek ik een ander soort bit.

_Merato_

Re: [LO] Ervaringen gevraagd overgang bit naar liverpoolstan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 17:13

[***], ik heb de leidsels al door de bovenste bitring, ik gebruik expres nog geen sleutelgaten ivm het heftige effect.
Het vreemde is dat, hij er wel rustig onder is, het stilstaan doet hij goed, alleen blijft hij soms uit zichzelf stilstaan, kruipt dan achter het bit, ontspant dan weer en loopt weer rustig door, heel apart.
Ik blijf voorlopig even oefenen, als het naar verloop van tijd niet verbetert, zal ik naar een ander bitje moeten zoeken...

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:53

Is het bit niet te dik? Of past het niet lekker?

Anders blijven oefenen. Om het aannemen van de stang wat aantrekkelijker te maken kan je hem inpakken met een zeemleertje of latexbandage.

Mijn 4,5-jarige pony schakelt perfect over van Liverpool (aangespannen) naar enkelgebroken (longeren) naar dubbelgebroken (onder het zadel). Ook de vorige ponys hadden geen moeite met het overschakelen van trens naar stang.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:35

Het ligt ook heel erg aan de dikte van de tong. Het kan zijn dat jouw paard zo'n dikke tong heeft, dat hij met rechte liverpoolstang niet goed kan slikken en daardoor overmatig gaat schuimen...want veel schuimen is (in tegenstellig tot wat veel mensen denken) niet goed.
Je zou dan evt eens een liverpool met tongboog kunnen proberen en evt met pompwerking, zodat hij op die manier beter z'n tong kwijt kan en beter kan slikken.

Ik had hetzelfde met mijn shet op een rechte stang en zij loopt nu heel fijn op een liverpool met tongboog

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:52

Ik ga toch een andere liverpool proberen. Heb er nu een besteld met hoge tongboog, ik heb toch het gevoel dat hij niet goed kan slikken, op de momenten DAT hij het wil, staat hij stil en kruipt achter het bit.
De stang is bij de nieuwe liverpool ook niet zo dik als bij mijn huidige. Ik ben heel benieuwd als ik hem binnenheb, hoe hij er op loopt.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:18

Een hoge tongboog werkt scherper in, het drukt nl. ook tegen het gehemelte. Ik vraag me af of dit het achter de teugel kruipen op zal lossen. Er zijn ook bitten die meer naar de vorm van de mond gevormd zijn.

Schuimen is trouwens wel goed, kwijlen niet.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:58

Albertine_N schreef:
Een hoge tongboog werkt scherper in, het drukt nl. ook tegen het gehemelte. Ik vraag me af of dit het achter de teugel kruipen op zal lossen. Er zijn ook bitten die meer naar de vorm van de mond gevormd zijn.

Schuimen is trouwens wel goed, kwijlen niet.

Ik ben toevallig laatst bij een clinic geweest over (ge)bitten met Paul Versluis en Gerard Rutten. Zij vertelden dat óók overmatig schuimen (dus niet alleen kwijlen) een teken was van moeilijk kunnen slikken. Mijn shet had hier nl ook last van en die is meegeweest die avond als voorbeeld.

Het ligt helemaal aan de mond van je paard of een hoge tongboog scherper inwerkt. Ik denk dat het in dit geval een goeie oplossing kan zijn...je merkt het gauw genoeg. Veel suc6

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:08

Vickelientje schreef:
Ik ben toevallig laatst bij een clinic geweest over (ge)bitten met
Paul Versluis

en Gerard Rutten.

Ook niet direct onafhankelijke deskundigen...

Het ene paard heeft meer speekselvorming dan de ander, mensen hebben dat trouwens ook. Moet je maar eens met twee jongens zoenen .Om dan gelijk te kunnen beweren dat het paard moeilijker kan slikken...Ik ben nog geen paard tegen gekomen dat niet kon drinken met een bit in.
Bij kwijlen, met van die lange slierten, is er duidelijk verzet op het bit, dan wel de hand.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:48

Albertine_N schreef:
Vickelientje schreef:
Ik ben toevallig laatst bij een clinic geweest over (ge)bitten met
Paul Versluis

en
Gerard Rutten
.

Ook niet direct onafhankelijke deskundigen...

Het ene paard heeft meer speekselvorming dan de ander, mensen hebben dat trouwens ook. Moet je maar eens met twee jongens zoenen .Om dan gelijk te kunnen beweren dat het paard moeilijker kan slikken...Ik ben nog geen paard tegen gekomen dat niet kon drinken met een bit in.
Bij kwijlen, met van die lange slierten, is er duidelijk verzet op het bit, dan wel de hand.

Haha, nee dankje aan 1 heb ik wel genoeg
Ik vind het zelf lastig uitleggen, maar heb veel vertrouwen in de deskundigheid van die 2 mensen. Het was trouwens geen clinic die uitging van de Mylerbitten...juist bewust niet...
Laat ik zo zeggen...mijn ervaring is dat het overmatig schuimen bij mijn pony kwam door ongemak. Ze kon haar tong niet kwijt. Ze was er ook vervelend van.
Nu een bit met tongboog en ze schuimt veel minder, gewoon mooie schuimlipjes zeg maar en ze voelt meteen een stuk beter aan en is vrolijker Vandaar ook dat ik wel in hun theorie geloof

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:17

Vickelientje schreef:
[
Haha, nee dankje aan 1 heb ik wel genoeg
[/quote]

Probeer ik wat uit te leggen ik bedoelde natuurlijk niet tegelijkertijd . (Dan kan je idd niet slikken) Je moet voldoende vergelijkingsmateriaal hebben.....

Ik denk dat we precies hetzelfde bedoelen, alleen de een noemt het schuimen, de ander kwijlen. En om nou nog definities aan te gaan halen lijkt me niet nodig

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:31

Albertine_N schreef:
Probeer ik wat uit te leggen ik bedoelde natuurlijk niet tegelijkertijd . (Dan kan je idd niet slikken) Je moet voldoende vergelijkingsmateriaal hebben.....

Ik denk dat we precies hetzelfde bedoelen, alleen de een noemt het schuimen, de ander kwijlen. En om nou nog definities aan te gaan halen lijkt me niet nodig

Ohw..niet tegelijk..? Haha...heb ik het verkeerd geoefend

maar, ik wil toch ff nog zeggen...ik bedoel écht schuim (en kwijl idd) >> heel veel grote vlokken schuim ipv gewoon een mooi laagje schuim op de lippen
nu hou ik op hoor

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:17

Even een update:
Ik heb gisteren mijn nieuwe liverpool binnen gekregen.
Vandaag gebruikt tijdens het longeren/lange lijnen.
Yetse reageert er veeeel beter op dan met de 1e liverpool.
Hij staat ook niet meer irritant stil, er verschijnt een heel dun laagje schuim om de lippen, meer ook niet.
Geen gekwijl en geslijm meer! De liverpool met tongboog was dus voor Yetse de beste oplossing!
Allemaal erg bedankt voor de reacties!
Groeten van Yetse

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:29

Super veel plezier verder samen