[LO] Afwisseling Balkjes sprongetje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1989

[LO] Afwisseling Balkjes sprongetje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 20:22

Hallo

Ik ga dit weekend een keer longeren. Op aanraden van mijn instructie. Ik dacht als ik nu eerst even aan de hand instap en 10 minuutjes/kwartiertje hard aan het werk ga en voor de rest wat anders. Nu dacht ik; ze is het niet zo erg gewend meer om wat langer (5 a 10 min) in een rondje te lopen. Word dat dan niet heel erg saai? Ik heb al een longeersingel met touwtjes, weet hoe ik deze correct moet vastmaken (instructie voor gehad in praktijk) maar nu vroeg ik me af;

hoe maak ik het voor de pony minder saai?
Zou ik een paar balkjes neer kunnen leggen?
Zou ik een sprongetje van een centimeter of 20 neer kunnen zetten (dan haal ik natuurlijk wel de bijzet eraf )

Wat zou ik nog meer kunnen doen?

Tips gevraagd

Vast bedankt

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:51

Ik zou geen balkes doen, Maar begin bij de basis. want zover in dus kan opnemen uit je verhaal ben niet ervaren op dit gebied. als je met je paard veel overgangen wisselt word het heus niet saai, is het niet saai als je elke dag het zelfde rondje in de bak rijd? dat is toch het zelfde. met longeren kan je ook dingen bereiken naast het paard, dat je dingen verbeterd. en hij/zij bijvoorbeeld leerd luisteren naar je stem. Persoonlijk vind ik 1 x per week longeren wel belangrijk, al doe ik dat niet altijd, Maar ik vind het ook goed voor de spierontwikkeling. En je kan je paard tijdens het longeren aan het werkt zetten of domweg rondjes laten lopen.

En springen tijdens het longeren kan natuurlijk niet, mits je het zonder longeer lijn doet, en Balkjes lijkt mij voor iemand die nog nooit gelongeert heeft ook geen goed plan. Wat worden balkjes leuker voor een paard?

Veel succes! hoop dat je wat aan me tips hebt

mariska1989

Re: [LO] Afwisseling Balkjes sprongetje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 11:19

Ik ben hier nou niet echt beginneling in, ik doe het al een jaar of 5.. 2 a 3 x in de maand. waarvan ik zelf in het begin longeerles heb gehad.

Ze luisterd super naar mijn stem, daar hoef ik niets aan te doen. Daarom ben ik ook van plan het vaker te gaan doen, voor de spierontwikkeling.

Ik vroeg me alleen af hoe ik het een beetje kan afwisselen. Ik vroeg me alleen af hoe anderen hiertegenover staan, en of die geen andere ideeen heeft. Ik vind overigens niet heel erg goed vergelijkbaar met gewoon rijden. Ik rijd echt niet alleen maar rondjes Ik rijd eigenlijk nooit een heel rondje, er zit al een oefening zus in en zo.

Evengoed bedankt voor de tips

BTW; het is niet mijn paard.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:58

Veel overgangen maken het ook allemaal wat spannender, en dan vooral goede overgangen, dus geen huppeltjes naar draf maar net zo vloeiend en voorwaarts als dat je onder het zadel zou willen zien.

Ik doe ook weleens stappen aandraven, na 5 drafpassen weer terug na 5 stappassen weer aandraven en ga zo maar door, paard wordt er wel altijd een beetje fris en lekker energiek.

Als ze het dan wat meer gewend is kan je best wat balkjes neerleggen, echt laten springen zou ik niet aan de longe doen maar gewoon los, als ze te hoog gaat of uitwijkt zit je toch wel vrij snel in de mond.

Ook blijf ik zelf niet constant op 1 rondje staan, ik loop mee de bak door zodat we afentoe eens een stuk rechtuit gaan maar ook verschillende maten rondjes door de hele bak heen maken.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:06

Hey,
Ik longeer lisanne 4x per week (en 3 dagen rust - 9 maand drachtig).

Soms leg ik balkjes ja. Ben begonnen met één enkel balkje, in stap en draf. Regelmatig even verhuizen naar de andere kan van de piste, zodat ze er niet constant over moet.
Kheb ook al meerdere malen een klein kruisje gezet (twee emmers omgekeerd en daar de balkjes op) en soms leg ik 3 balkjes na elkaar, maar dat vindt ze soms nog wat moeilijk

Ik vind dit ook wel leuk om te doen ter afwisseling en Lisanne vindt het ook wel fijn.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 13:20

Ok. Ik zet meestal de bak af. Dat vind ik wat makkelijker, dan kan ik toch net even wat meer. soms neem ik haar dan ook mee naar de andere kant van de bak. ik heb het gister geprobeerd met 1 balkje. Dit vond ze nog best moeilijk, ineens moest ze niet alleen op haar hoofdhalshouding letten maar ook op de beenzetting (ach gosj). alleen nog in stap gedaan.

Dank jullie wel