Nooit, de click betekend dat er een beloning aankomt. De click is een snellere en stabielere vervanging van jouw: goed zo.
Zie het zo (ik spreek even uit mijn ervaring met de clickertraining bij mijn hond):
Ik probeer mijn hond te leren zitten. Soms doet hij het wel en soms niet. Op een gegeven moment kan je geirriteerd raken als hij het niet goed doet. Op het moment dat hij het eindelijk doet zeg k goed zo, maar de hond kan prima horen dat ik geirriteerd ben.
De click klikt altijd hetzelfde. Dit is duidelijk voor de hond. De hond weet dat de handeling die hij een seconde voor de click deed goed was. Zijn beloning is niet de click maar het snoepje wat er op volgt. Vooral bij oefeningen die hj niet geheel beheerst kan je met de click een snelle reaktie geven als hij het wel goed doet.
Bijvoorbeeld:
Ik wou mijn hond leren zitten. Ik kan geen zit zeggen want dat commando kon hij nog niet. Dus ik lokte hem naar een zit met een snoepje (snoepje boven hem houden en naar achteren) zodra zijn kont maar iets omlaag ging: click en snoepje. Daarna uitbreidden: kont helemaal op de grond, een paar tellen zitten, zitten op het commando zit enz. Als hij de oefening goed beheerst gebruik ik ook geen clicker meer, alleen bij het aanleren van het commando. Zodra ik de clicker weer gebruik dan geef ik ook een beloning.
Met andere woorden: zolang je click doet moet er altijd een beloning komen. Het is wel zo dat de beloning maar heel klein hoeft te zijn gezien de click al de helft van de beloning is. Bij een paard kan je een klein schijfje wortel gebruik of 1 biksje. Bij mijn hond gebruikte ik 1 brokje of een kwart frolic brokje.