[LO] Hoe longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda1984

Berichten: 164
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Winschoten

[LO] Hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 18:46

Ik heb even een vraagje. Ik wou vandaag een Fjord longeren maar hij snapte het niet, de eigenaar gaf ook al aan dat hij het niet snapt. Ik wil hem dit toch leren omdat het een druk mannetje is en zo zijn eerste energie kwijt kan voordat ik er zelf op ga zitten.
Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-06 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:48

Dit kan beter bij UZ.
Ik tem even.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:49

Dat kunnen we niet leren over de computer helaas.
Maar ik zal er iemand bij nemen die het vaker heeft gedaan en jullie wil begeleiden.
Maar als ik zo vrij mag zijn vind ik waarom je hem wilt longeren niet zo'n goede keuze.
Je leert hem eigenlijk aan dat het drukke gedoe en eventueel bokken in toegestaan.
Ik denk eerder dat je dat met rijden moet oplossen.
En als je dat eng vind of denkt dat niet aan te kunnen weer iemand erbij laten die daar verstand van heeft.
Ik wens je hoe dan ook veel succes.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:49

Dit topic hoort hier niet. Ik vraag aan een mod of ze het voor je willen verplaatsen.

Kun jij zelf wel longeren? Hoe oud is de Fjord? Heeft het dier hier ervaring mee, wat deed je precies en wat snapte de fjord niet? Een beetje meer info is makkelijker om je te helpen

Linda1984

Berichten: 164
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Winschoten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 18:54

Hij doet niks met het rijden hoor en ik ben er niet bang voor, maar hij heeft veel energie, dus die mag hij eerst kwijt en het is een goede oefening voor hem.
Ik ga waarschijnlijk samen met mijn zusje aan de slag, die longeert vaker paarden dan ik doe.

Ik heb geen idee waar ik het topic onder moest zetten.

Hij is bijna 9 en is al vaker gelongeert maar dat is al weer jaren geleden. Hij wil niet bij mij vandaan lopen.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:58

Met je longeerzweepje je fjord bij je wegdrijven en voorwarts houden. Als hij vaker gelongeerd is en dat ging altijd goed, dan neemt hij je nu in de maling. neem wel iemand mee die er verstand van heeft en je op de goede weg kan helpen.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:00

Kun je dan gewoon niet eerst naast je pony meelopen op de volte en dan beetje bij beetje steeds meer afstand nemen totdat hij in zn eentje op de volte blijft lopen?

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:07

Moniek. even in je profiel gekeken....man ik wist niet dat haflingers zo goed konden springen(de vader van jou beestje)ik ga morgen meteen een hindernis van 1.60 neerzetten en laat die twee van mij ook eens proberen(nee hoor grapje) Je hebt zelf ook een hele mooie haflinger.Voor linda een tip ,probeer iemand te zoeken met ervaring...wil je het echt zelf doen ..meelopen met de pony op de volte,en dan langzaam steeds verder bij hem vandaan gaan.Wel heel veel je stem gebruiken,lage stem is braaaaaaaf,hoge en boze stem als hij iets niet doet.Steeds weer terug zetten op de volte als hij naar binnen komt met foei,en al doet hij maar drie passen goed,weer belonen.Maar zoals gezegd haal er even iemand bij die je het goed kan leren via bokt wordt het best wel moeilijk.Succes P.s er waren al wat reacties voor mij maar om dit hele stuk weer anders te maken had ik niet zo'n zin in.De bovenste zeggen eigenlijk hetzelfde als ik.

Linda1984

Berichten: 164
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Winschoten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 19:13

aerdenhout1 schreef:
Moniek. even in je profiel gekeken....man ik wist niet dat haflingers zo goed konden springen(de vader van jou beestje)ik ga morgen meteen een hindernis van 1.60 neerzetten en laat die twee van mij ook eens proberen(nee hoor grapje) Je hebt zelf ook een hele mooie haflinger.Voor linda een tip ,probeer iemand te zoeken met ervaring...wil je het echt zelf doen ..meelopen met de pony op de volte,en dan langzaam steeds verder bij hem vandaan gaan.Wel heel veel je stem gebruiken,lage stem is braaaaaaaf,hoge en boze stem als hij iets niet doet.Steeds weer terug zetten op de volte als hij naar binnen komt met foei,en al doet hij maar drie passen goed,weer belonen.Maar zoals gezegd haal er even iemand bij die je het goed kan leren via bokt wordt het best wel moeilijk.Succes P.s er waren al wat reacties voor mij maar om dit hele stuk weer anders te maken had ik niet zo'n zin in.De bovenste zeggen eigenlijk hetzelfde als ik.




Ik heb deze oefening vandaag gedaan, maar schoot er niet veel mee op. Heb hem beloond toen hij het een paar passen vol hield dat ik bij hem vandaan liep en hij door bleef lopen. Als ik stil blijf staan, blijft hij ook stil staan. Maar goed ik heb begrepen is waar hij beleerd is ook een paar keer gelongeerd is, maar ja dat is en aantal jaar geleden en dat is trouwens niet met de zachte hand gebeurt.
Ik ga van de week samen met mijn zusje oefene, zij longeert vaker paarden. Zij kan de wel met hem op de volte lopen en sta dan gewoon in het midden. Hij luistert wel goed naar stemhulpen omdat hij aangespannen rijdt.
Ik wil het ook niet leren via bokt maar ik wil gewoon tips hebben die ik in praktijk kan brengen, omdat het voor mij ook jaren is geleden dat ik paarden gelongeert heb.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:17

aerdenhout1 schreef:
Moniek. even in je profiel gekeken....man ik wist niet dat haflingers zo goed konden springen(de vader van jou beestje)ik ga morgen meteen een hindernis van 1.60 neerzetten en laat die twee van mij ook eens proberen(nee hoor grapje) Je hebt zelf ook een hele mooie haflinger.Voor linda een tip ,probeer iemand te zoeken met ervaring...wil je het echt zelf doen ..meelopen met de pony op de volte,en dan langzaam steeds verder bij hem vandaan gaan.Wel heel veel je stem gebruiken,lage stem is braaaaaaaf,hoge en boze stem als hij iets niet doet.Steeds weer terug zetten op de volte als hij naar binnen komt met foei,en al doet hij maar drie passen goed,weer belonen.Maar zoals gezegd haal er even iemand bij die je het goed kan leren via bokt wordt het best wel moeilijk.Succes P.s er waren al wat reacties voor mij maar om dit hele stuk weer anders te maken had ik niet zo'n zin in.De bovenste zeggen eigenlijk hetzelfde als ik.




heel erg bedankt voor dat compliment.
Ik zal het aan hem door geven zodat hij nog meer naast zijn hoefen gaat lopen haha
sorry voor het offtopic gezwets

Anoniem

Re: Hoe longeren????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:41

VMR --> UZ.

willemijn143
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:46

Hey, het wegsturen is idd het moeilijks, ik heb er ook altijd moeite mee, wat ik soms doe is zelf bij hem weglopen en dan met je zweep hem van je afhouden. Als je hem aan het lopen hebt naar de voorkant blijven kijken want als je naar zijn kont kijkt, drijf je hem weer naar binnen, naar je toe dus. (leer je ook met parelli). Veel succes, hoop dat je er wat aan hebt.

Ravenna
Berichten: 912
Geregistreerd: 25-02-06

Re: [LO] Hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:04

nou komt er een lang verhaal:
ik doe de paardenhouderij in zwolle en ben bijna klaar ik heb praaktijk les longeren van jahjah LAMMERT HAANSTRA!!!!
wij hebben geleerd dat je een zweep als je linksom longeerd met de punt naar boven (de lucht in moet wijzen) zo kan je snel reageren om een hulp te geven.
hoe hou je een paard van je af door de zweep naast de longe die je dus linksom in je linkerhand hebt naar de schouder van je paard moet wijzen (kan ook naar zijn hoofd) maar als die naar binnen wil lopen geef je hem een tik op zijn schouder.
wees consequent en blijf dit volhouden niet de ene keer van ach kom maar en de andere keer van nee het mag niet!
als jij wil stil gaan staan (maar wel mee blijven draaien) en je paard gaat ook stilstaan geef hem een tik op zijn kont (niet door te gaan lopen en heel hard te zwiepen met de zweep "daar schrikt die van en dat is niet de bedoeling" je zorgt ervoor dat je de zweep aan het einde van het handvat vasthoud en dan met een soepele snelle beweging het touwtje tegen zijn kont slaan (ga dan zoals ik al zei niet bewegen blijf zelfverzekerd staan en beweeg alleen je onderarm)
ik wil wel eens weten of het heeft geholpen (pm je me ff)
jammer dat je te ver weg woont ik zou het wel eens willen proberen

groetjes ravenna

lotttttttt

Berichten: 1630
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Purmerend

Re: [LO] Hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:11

jaah ik krijg op school ook les op de lammert haanstra methode, boeken van hem enz.

Linda1984

Berichten: 164
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Winschoten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:16

Bedankt voor jullie tips!!! Ik zal het in praktijk brengen zodra het mij lukt. Moet wel ff een nieuwe longeerzweep kopen, die bij ons op stal ligt is kaduk.

@ravenna: Ik laat het je wel weten hoe het is gegaan via pm, ik hoop dat het volgende week wordt.

EquiNatura

Berichten: 293
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: noorden des lands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:20

Hoi, wij zitten met onze stal ook in de buurt van groningen en richten regelmatig paarden af..en hebben veel ervaring in het aanleren van longeren. Dus als je zin hebt, kom maar een keer langs..

Wishy

Berichten: 30
Geregistreerd: 13-03-06

Re: [LO] Hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:00

heey,heb je als je je fjort longeert een circel waar je dat in doet of niet?angers zou je iemand moeten vragen of ze jou willen helpen jij houd de lijn vast en iemand loopt aan de buitenkant naast de fjort en houd hem vast.na en tijdje snapt de fjort het dan wel
ik had precies het zelfdeprobleem
sucses