[LO] longeertouw over kopstuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

[LO] longeertouw over kopstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 09:30

heej ik heb ooit iemand horen zeggen dat je als je gaat longeren (met trens) je dan het beste je longeertouw OVER het kopstuk van het hoofdstel kan doen omdat dat zachter is in de mond van het paard. zelf longeer ik altijd met het longertouw onder de kin door.

ik gebruik geen hulpmiddelen alleen een hoofdstel longeertouw en zweep. maar als ik t touw over zn kopstuk heendoe en t paard geeft er een rukje aan dan word zn bit helemaal omhoog getrokken... dat lijkt me niet zon lekker gevoel..

weet iemand mischien wat ik het beste kan doen..?

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:55

Ik heb op mijn vroegere manege leren longeren op de manier dat jij het beschrijft, maar het is idd niet altijd zachter voor het paard! Want ten 1e komt er ook druk achter de oren en daarnaast heb je de kans dat als je te hard trekt je het bit te veel aantrekt. Ik longeer nu meestal anders. Een longeerbitstukje werkt zacht in. Of de longe door bitring en neusriem heen.
Gewoon lekker longeren zoals jij gewend bent is misschien het prettigste voor jou en je paard.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:06

Ik doe het idd over de oren, niet omdat het zachter is maar omdat er idd ook druk achter de oren komt en ik ze beter kan houden als ze besluiten af te taaien. De druk op het bit lijkt ook iets meer op de druk op het bit tijdens het rijden (omhoog) maar is niet hetzelfde dus helemaal gaat dat ook niet op. Er onderdoor kan net zo goed, zolang het maar aan twee bitingen is zodat je niet het bit door zijn mond trekt. Het belangrijkste voor de longeur is imo dat je net als met rijden weet wanneer druk te zetten en wanneer te ontspannen.

pykarla
Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:22

Ik longeer ook altijd met de longeerlijn over het kopstuk ik heb ook gehoord dat je em dan beter kan houden dus daarom heb ik het eigenlijk gedaan voorals ze een x schrikt of gewoon super fris is dat ik dr in ieder geval kan houden

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:54

Áls ik longeer met enkele longe doe ik hem er ook overheen.
Mijn bijrijdster doet hem dan door de binnenring - over het hoofd - door de buitenring en weer aan de binnenring vast. Dan schijn je de druk nog beter te verdelen over beide kanten.

eriky
Berichten: 189
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Riethoven

Re: [LO] longeertouw over kopstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:11

Wij longeren sindskort met een pessoa teugel ook erg fijn.

maar als je een longeertouw over het kopstuk doet kunnen somige paarden erg lastig gaan doen omdat ze dan meer druk op hun hoofd krijgen.
en dat vinden somige paarden niet fijn.

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:15

doe het ook wel eens, maar meestal heb ik het touw door de bitring en de neusriem heen.. dat vind ik het fijnste

Animae
Berichten: 1577
Geregistreerd: 12-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:14

Ik heb een knoop gemaakt op ongeveer 20 centimeter vanaf de klip, dan doe ik de klip door de linkerbitring, door de rechter, en dan vastmaken achter de knoop.
Zo ontstaat er dus een driehoek en is de druk precies gelijk verdeeld.

Nikitaatje

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:07

Ik doe het altijd met bitstukje

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: [LO] longeertouw over kopstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:42

Ik doe het op precies dezelfde manier als Linda_Bien, op aanraden van mijn instructie. Ik gebruik geen bitstukje omdat mijn hulpteugel (slof / touwtjes (op aanraden van instructie)) daartussen gaat zitten en dat voegt mij en mijn paard niet.

Misschien even aan je eigen instructie vragen en kijken wat jou het beste voegt.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: [LO] longeertouw over kopstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:45

sanne_shelly schreef:
heej ik heb ooit iemand horen zeggen dat je als je gaat longeren (met trens) je dan het beste je longeertouw OVER het kopstuk van het hoofdstel kan doen omdat dat zachter is in de mond van het paard. zelf longeer ik altijd met het longertouw onder de kin door.
weet iemand mischien wat ik het beste kan doen..?


Nee dat is zeker niet zachter in de mond, het vereist een fijngevoelige hand omdat het juist wat gevoeliger in de paardenmond werkt.
dit is vooral handig die sterk zijn en die naar buiten uit wijken...

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:49

Linda_Bien schreef:
Ik heb een knoop gemaakt op ongeveer 20 centimeter vanaf de klip, dan doe ik de klip door de linkerbitring, door de rechter, en dan vastmaken achter de knoop.
Zo ontstaat er dus een driehoek en is de druk precies gelijk verdeeld.



Dit is de goeie manier! Als je geen knoop legt dan kan het bit in de weg gaan zitten omdat je de ringen naar elkaar toe trekt dan doe je laat maar zeggen dit met je bit /\ en dat kan gaan storen in het gehemelte. Natuurlijk kan het ook over het hoofd