[LO] moeilijk galopperen aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

[LO] moeilijk galopperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 18:55

Ik ben net begonnen met het longeren van mijn bijna 3-jarige ruin. 13 maart wordt ie ingereden. Ik heb hem nu 8 keer ofzo gelongeerd, stap en draf gaat al heel goed. Nou heb ik gister geprobeerd of ie ook wilde galopperen, maar dat vindt hij heeel moeilijk, hij gaat keihard draven en als ie dan galoppeerd wil ie het liefst rechtdoor. Hoe kan ik hem dit leren?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:59

Hij moet zijn balans nog vinden, gewoon blijven oefenen met aangalopperen (wel vanuit de ontspanning) en dan leert hij het vanzelf door ervaring. Waarom heb je er trouwens al een datum opgeplakt, op dat inrijden? Hij zal toch eerst in balans moeten zijn en de stemhulpen herkennen.

meikemarieke

Re: moeilijk galopperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 19:03

Citaat:
Hij moet zijn balans nog vinden, gewoon blijven oefenen met aangalopperen (wel vanuit de ontspanning) en dan leert hij het vanzelf door ervaring. Waarom heb je er trouwens al een datum opgeplakt, op dat inrijden? Hij zal toch eerst in balans moeten zijn en de stemhulpen herkennen.

Op die datum gaat hij naar de manege, daar wordt hij professioneel ingereden, dat ga ik niet zelf doen, ik longeer hem nu, zodat hij al wat dingen kent, daar wordt volgens mij het inrijden makkelijker van.
Het aangalopperen is dus een probleem, dit gaat absoluut niet vanuit de ontspanning, hij is namelijk absolkuut niet bang voor de zweep, dus ik moet hem eerst wel een tikje geven met de zweep voordat hij erop reageerd. van stap naar draf doet ie al bijna alleen op mijn stemhulpen.
maar voor de galop moet ik er eerst zeg maar achteraan jagen, anders gaat ie echt niet.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:18

Komt omdat hij het moeilijk vindt. Heeft hij al wel balans in stap en draf? Mijn driejarige kan ook nog niet zo best galopperen dus ik laat die nu nog alleen stappen en draven, dat is nl. ook al erg moeilijk. Maar als hij straks ingereden is, kun je gewoon onder de man verder

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:55

je kan ook de volte wat groter maken, bijv de halve bak afzetten ofzo. dan heeft hij wat meer ruimte om te galopperen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:09

Mijne komt daar nog niet altijd door

meikemarieke

Re: [LO] moeilijk galopperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 09:40

hij heeft wel balans in stap en draf, alleen vindt hij het wel moeilijk om dan hetzelfde ritme te houden.
De volte groter maken kan niet, want ik gebruik de hele bak al (de bak is nogal klein )

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:13

ik heb nu ook eentje die ik aan het longeren ben en elfde probleem.
hij kan wel rustig aanspringen maar zit in contra-of kruisgalop en dit aan beide kanten. Springt hij dan eens goed aan (1/10pogingen) dan wisselt hij nog vaak ook! Het heeft idd te maken met balans en hoewel ik het gisteren ook even op mijn heupen kreeg denk ik dat de enige manier doorzetten is en blijven vragen tot hij/zij wel spieren genoeg heeft en begrijpt wat je van hem wil.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:18

Die contra- en overkruiste galop herken ik ook bij de mijne
Ik blijf maar gewoon oefenen en momenteel neem ik het verkeerde aanspringen nog even voor lief zolang hij aanspringt en door blijft galopperen. Als hij wat zekerder galoppeert, dan corrigeer ik dat wel weer.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:18

tjah, ik ben al blij als hij galoppeert. Das echt lastig.... Ik ga het vanmiddag weer even proberen