[LO] Hoe neusje weer vooruit en ontspannen met longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

[LO] Hoe neusje weer vooruit en ontspannen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:54

Ik ben nu met Iranda aan het oefenen met longeren met twee lijnen. Voor ons allebei is het wennen. Ik merk dat ze op een gegeven moment wel ontspant en lekker los omlaag komt, dat lukt ook steeds wat langer. Maar als we dan galop doen zet ze zich helemaal vast, wil ze alleen maar hoofd omhoog en hollen. Dat doet ze onder het zadel ook, er wordt aan gewerkt, dmv eerst heel relaxed draven, dan op de volte zetten en galop, en veel in het tempo wisselen. Wegens het koude weer hebben we een tijdlang niet gegaloppeerd, ik denk dat het daarvan komt.

Na de galop is de ontspanning ver te zoeken. Met een beetje hooooo en wat vragen loopt ze wel langzamer, en komt ze omlaag, maar dan loopt ze te diep. Drijf ik dan met mijn stem wat bij, dan gaat ze alleen maar harder lopen en doet ze haar hoofd weer omhoog. En zo verder. Hoe krijg ik haar dan toch weer ontspannen..? En hoe zorg ik, als ze laag is, dan ze haar neusje wat verder naar voren steekt en zich weer los laat?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-02-06 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel.

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:34

niemand???

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:36

Het feit alleen al dat je de galop zo lang niet hebt meegenomen is al verkeerd. De galop moet net zo'n gang worden als stap of draf. Ik zou ook even niet met dubbele longe longeren, maar pak er een Pessoa teugel bij. Daar kun je je paard mee instellen.

Ik mis in je verhaal de leeftijd en africhtingsgraad van je paard. Hoe jonger je paard, hoe moeilijker die oprichting en ontspanning is in de galop.

De ontspanning, krijg je die wel als je gewoon longeert? Heb je de beschikking over een longeerkraal, kun je ook zonder longelijn longeren?

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 00:09

Geen longeercirkel beschikbaar, dus longeren moet gewoon in de bak. Paard is bijna 16, wij hebben haar sinds juni. Ze heeft in een ver verleden weleens een onderling L proefje gedaan, officieel is ze B dressuur. Wij zijn allebei ook geen dressuurwonders
(Eigenlijk zijn we recreatieruiters die wel graag het paard op de juiste manier willen trainen, maar er vervolgens geen wedstrijden of gevorderde dressuuronderdelen mee willen doen )

Galop lukt al wat beter ontspannen inmiddels, meer dan eerst in elk geval. Ik baal er ook van dat we toen gekozen hebben het maar even niet te doen. We deden deze winter (toen het 's nachts rond of onder 0 was) alleen galop in het weekend, als we overdag reden, maar doordeweeks in de avond niet, omdat ze met die dikke vacht erg nat werd (en weinig conditie ook, verhuizing en daarna meerdere weken stilgestaan omdat ze hoestte) en ze toch daarna weer de wei in moest. Een zweetdeken hebben we wel, maar we merkten dat het dan nog wel heel lang duurde voor ze droog was en wij met een gerust hart naar huis konden.

Gewoon longeren doe ik eigenlijk niet, dat is me in het begin afgeraden omdat ze dan heel erg stijf en met een buitenstelling gaat lopen en dan juist de verkeerde spieren versterkt worden (heb ik met haar dus ook nooit gedaan).

Een pessoa is misschien een goed idee. Ik zal Pauline (geeft ons les) eens vragen of zij daar ervaring mee heeft. Kan ik dat leren, of is het een kwestie van alles goed leren instellen en dan goed kijken of ze loopt zoals ze zou moeten?

Waarom raad je me af met de dubbele longe te longeren? Of is het meer dat je zegt: pessoa is beter? Ik heb nl wel het idee dat het een beetje helpt, dat longeren. Ze ontspant wat sneller in draf en vanavond met rijden ging de galop best goed.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:51

Een Pessoa werkt niet meer in als het paard nageeft. Longeren met twee lijnen is een kunst, je moet op tijd kunnen loslaten. En aangezien je zelf al aangeeft geen dressuurwonder te zijn, zou ik het paard het zelf laten uitzoeken. Zelf vind ik longeren aan twee lijnen nog best wel vermoeidend (heb last van slijmbeursontsteking in de schouder), en merk bij het longeren met Pessoa dat het paard toch meer en makkelijker de juiste spieren gebruikt dan ik dat aan twee lijnen ooit kan bereiken.

Wat betreft de lange wachttijden als je in de winter 's avonds rijdt....voor zoiets hebben ze een scheerapparaat uitgevonden
Je zult dan wel met dekens moeten werken, maar kunt wel langer en regelmatiger trainen.

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 08:42

Scheren gaat hem niet worden, ik ben juist erg blij dat ze met haar dikke teddyvacht lekker buiten kan staan. Ze staat 24/7 in de wei (met schuilstal maar daar staat ze alleen bij noodweer). Nu er overdag meer tijd is kan ik haar wel soms doordeweeks overdag extra rijden, dan kan ik gewoon dan aan de galop werken. En als het wat meer geoefend is, en we niet te lang galopperen, wordt ze ook niet zo nat.

Kan ik als niet-expert een pessoa gebruiken? Vragen en loslaten is lastig inderdaad met de dubbele longe. Ik begin wel het gevoel te krijgen en dat werkt als we allebei er weer "in" zijn vaak wel, maar ik heb het idee dat die dikke lijnen zelf ook niet zo snel meegeven als ik ruimte geef, zeker niet als het een beetje waait. De pessoa heeft hele soepele dunne touwtjes (elastieken) toch?