[LO] Pony trekt en draait zich continue naar mij toe.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

[LO] Pony trekt en draait zich continue naar mij toe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 22:57

Nouja, de titel zegt het grotendeels al;
Ik verzorg een Shetje die niet bereden wordt, maar toch dr beweging moet hebben. Dit doe ik dan d.m.v. longeren. Soms gaat dit heel goed, soms gaat het héél slecht.

Tijdens die slechte keren trekt ze de héle tijd als een gek, ik moet dan echt best veel kracht zetten om ervoor te zorgen dat ik niet heel de bak door wordt geslingerd. Meestal verhef ik mijn stem als ze dat doet, in de hoop dat ze weet dat dat niet mag. Maar hoe kan ik dit beter oplossen?
Daarnaast draait ze zich ook de hele tijd naar mij toe in die slechte keren, terwijl ik (denk ik) toch heel geconcentreerd ben op haar en niet op de omgeving. Ik moet dr dan meestal weer in de goeie richting opduwen of echt met de zweep gaan slaan, maar dat laatste doe ik liever niet.

Wie kan mij helpen?

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 11:34

Niemand?

Vickelientje

Re: [LO] Pony trekt en draait zich continue naar mij toe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:41

Zet een longeercirkel af. Dan begrens je aan de buitenkant. Het kan heel simpel dmv een paar schriklintpaaltjes met bv rood- wit afzetlint.
Je zweep heb je niet voor niks. Als jij niet duidelijk bent tegen je pony, zal deze het steeds weer proberen, omdat jij er toch niks van zegt, of omdat je pony het niet meer snapt.
Als je aan ziet komen dat je pony naar binnen komt, wijs je met de zweep naar de schouder. Indien nodig, kun je soms een tikje geven, maar vaak hoeft dat niet eens. Kwestie van rustig en duidelijk blijven.
Doet je pony het goed, enthousiast belonen!

Evt is een optie om met dubbele lijnen te longeren, maar ga daar niet zelf mee prutsen als je daar nog geen ervaring mee hebt. Probeer iemand te vinden die het voor je kan doen en het je mss kan leren.
Suc6

ChiC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:26

HeejJ Ymke, ik weet niet hoe je je pony longeerd, maar misschien moet je haar iets meer 'opsluiten' tussen je longe en de longeerzweep. Dit betekend natuurlijk niet dat je meteen moet slaan, maar zorg dat er als het ware een driehoek is tussen het paard, de longe en de zweep.
Ben duidelijk met je hulpen en beloon haar met je stem als ze het goed doet.
Wat je inderdaad ook kan doen is een stuk van de bak afzetten, zodat je een soort longeercirkel hebt. Het is dan makkelijker voor het paard om de rondjes te lopen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
*XxX* PeggY

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:30

Heey yimke rappert deed dit ook altijd!
heel erg vervelend, wat peggy zegt kan helpen maar bij rappert werkte het ook niet. Maar omdat ik nu met dubbele longe longeer gaat het wel. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om met dubbele longe te longeren maar als het kan zou ik het doen het helpt echt

suc6 ermee

Elienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:40

Heej!

ten eerste even een ronde longeercirkel afzetten

zorg er verder voor, dat je hem goed opsluit tussen je zweep en je longeerlijn.

lukt het niet?

probeer het dan even met dubbele longeerlijnen.

* samen met iemand die er verstand van heeft *

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:06

Ik weet niet of een longeercirkel afzetten echt nodig is, want opzich blijft ze wel op de volte.
Ik ga in ieder geval kijken of ik samen met Maryse iets met dubbele longeerlijnen kan doen, want het klinkt wel aantrekkelijk .
En Peggy, dat 'opsluiten' doe ik volgens mij wel, maar ik zal er in het gevolg extra op letten!

De rest ook allemaal bedankt!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:44

Mijn jonge paard heeft dit ook eventjes een periode gedaan, ik heb dit opgelost door niet netjes in het midden te blijven staan maar gewoon schuin achter hem te gaan lopen. Vervelend is wel dat je dan flink moet meelopen maar dat is weer goed voor de conditie . Vaak zie ik het wel aankomen als hij gaat stoppen, dan probeer ik gewoon echt duidelijk achter hem te blijven en op het moment dat hij wil gaan draaien een tik geven met de zweep. Ik kreeg daardoor wel steeds onregelmatige cirkels maar nu snapt hij wel dat hij om me heen moet lopen en dat vind ik belangrijker. Na een keer of vier longeren was het er wel uit, dat draaien. Hoop dat je er wat aan hebt.