[VD] zonder zweep?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

[VD] zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 12:04

vd zonder zweep?
ik ben sinds een paar dagen begonenn met vrijheids dresuur maar mijn ponny is heel erg bang voor een zweep.
nu vraag ik me af of iemand ook een ponny heeft die bang is voor een zweep en toch vrijheids dressuur doet?
naar mijn mening gaat het best en ik houd de zweep er wel bij (een hele korte) en haal hem vaak over hele lichaam maar dat vind ze toch wel erg eng.
iemand een tip? of ervaring?
dank je wel alvast!

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:01

Waarom hou je je zweep erbij als het onnodig is?
Ik doe ook VD met mij shet, gewoon zonder zweep hoor! Soms is het wel eens makkelijk om je aanwijzingen duidelijker te maken (verlenging van je hand), maar het blijft vrijheidsdressuur, en niet dwangdressuur, ik sla mijn paard net zo lang op zijn been totdat hij hem optilt en dan beloon ik hem, dan doe je niet aan vrijheidsdressuur.

Stip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:44

als je geen zweep nodig hebt hoef je hem er ook niet bij te houden hoor

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:30

Ik gebruik ook geen zweep erbij. Ben nog niet zo lang begonnen maar heb mijn zweep ook nog niet gemist tot nu toe.

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:47

Heb ze ook alles zonder zweep geleerd.. ze hebben het bij mij ook niet zo op de zweep, hand werkt ook prima om een been aan te wijzen bijvoorbeeld..

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:17

Soms kan een zweep handig zijn, wat Marieke al zegt, tis een verlenging van je hand. Maar het is absoluut niet verplicht oid om een zweep te gebruiken. Ik gebruik de laatste tijd ook nooit meer een zweep (ik heb hem wel gebruikt bij het aanleren van de spaanse pas en de buiging op afstand)

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:34

Ik heb hem gebruikt bij het aanleren van de piroutte, voor verduidelijking dus ook. Je gebruik je zweep toch ook niet mer rijden als het overbodig is?

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 17:47

ok dank je voor jullie racties
ik gebruik hem van nu af aan ook ni maar dan.
maar ik had eens gehoord dat het zonder niet ging enzo en had nog nooit ergens gelzen over vd zonder zweep
kan die weer mooi in de kast stof happen :D

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:51

ik gebruik standaart een zweep.
is het trouwens niet juist de uitdaging om het paardje vertrouwt te krijgen met de zweep? Dat je haar dus leert dat de zweep geen martelwerktuig hoeft te zijn waar ze klappen mee krijgt?

gitje65

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:55

Ik zou graag willen weten welk(e) boek(en) jullie me aanraden over VD; wil er nl. ook mee gaan beginnen!! Ben nu bezig met Parelli level 1. Brand maar los!!

B.v.d. en groetjes Sikrit

Signe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:24

stef schreef:
is het trouwens niet juist de uitdaging om het paardje vertrouwt te krijgen met de zweep? Dat je haar dus leert dat de zweep geen martelwerktuig hoeft te zijn waar ze klappen mee krijgt?

verdorie stef.. dat wilde ik net zeggen!

Daantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:16

ik gebruik zelf wel de zweep erbij dat is wat makkelijker om duidelijk temaken wat ik van haar wil. want ze is heel snel.
als ik bv naar haar linkerkant ga als we met vd bezig zijn dan denkt ze soms bv dat ik pas van der vraag maar dan wil ik bv dat ze buigt drm gebruik ik de zweep om het wat makkelijker temaken. maar probeer het steeds meer op stem tedoen en minder op zweep en snoep!!!! daar is ze het nog niet helemaal mee eens hihih

Evy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:26

Marieke_456 schreef:
Je gebruik je zweep toch ook niet mer rijden als het overbodig is?

Ik wel Voor het geval als het wél nodig is...

Maar je kan dus gerust zonder zweep beginnen hoor, ik heb de zweep alleen gebruikt met het aanleren van de SP en het steigeren.
En op dit moment gebruik ik het alleen met het compliment, want ik wil het haar aanleren om het onder het zadel te doen

Urko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:32

Ik gebruik geen zweep als ik vrijheidsdressuur doe moet mijn pony. Ik wil rijden/mennen en vrijheids dressuur mooi apart houden (zweep voor het rijden ect... vrijheidsdressuur is leuk en geen moet van mij, doe het zo af en toe nog eens als hij een beetje een vrije dag van mij krijgt....

qtiej_gurl

Re: [VD] zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:14

ik doe het zonder zweep om het simpele feit dat ik nooit een zweep kan vinden. Ik geef stemcomando's en soms prik ik met een vinger zachtjes of geef ik hem een zacht duwtje met mijn voet of zoiets

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:34

Evy schreef:
Marieke_456 schreef:
Je gebruik je zweep toch ook niet mer rijden als het overbodig is?

Ik wel Voor het geval als het wél nodig is...

Jij bent een uitzondering
Ander voorbeeld; je gebruikt toch ook geen zweep als je gaat wandelen en het overbodig is?

sandra1986

Re: mocht ik willen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:29

stef schreef:

heb ik geprobeert,
maar dan word ze zo panisch en wantrouwend naar mij toe. na een jaar is zelfs nog ni het kwartje gavllen dat k niks verkeerds zal doen als k haar achterbenen uit wil krabben.
ik wil eerst haar vertrouwen voor ik dat soort dingen ga doen. dan ben ik zo bij af

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:25

Ik doe VD zonder zweep hoor! Lachen Je hebt m helemaal niet nodig!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 22:49

ik nu opok. ze is tegenwoordig niet meer zo bang voor de zweep. en mag hem al tegen haar aan drukken enzo. het gaat echt goed nu.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:44

ik vd ook zonder zweep maar dan moet je wel je bewust zijn van de houding van je lichaamsdelen... paarden gaan andere bewegingen als commando zien. Bv als je je hand misschien onbewust op een bepaalde plaats houd.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 16:21

haha klopt als ze stil moet staan tijdens longeren moet ik mijn hand opsteken haha, anders doet ze het niet zo goed.nou ja boeit ook niet echt. maar je meot wel uitkijken ja

Diannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:14

een zweep is alleen maar lastig

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 22:17

waarom? je hoeft er niet mee te slaan. ik gebruik hem als verlenging van me arm

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:38

Ik vind het persoonlijk behoorlijk onverstandig om VD te praktiseren zonder zweep of een andere vorm van 'arm verlenging'.
Vooral bij kunstjes zoals Spaanse Pas, Jambette, benen kruisen, voeten optillen en eventueel 'slaan'of steigeren is een zweep echt wel aan te raden.
Niet om je paard mee te slaan of iets in die richting, maar om als aanwijsstok te fungeren en te zorgen dat jij afstand kunt houden van je paard.
Veel 'actieve'kunstjes zoals bovengenoemden maken een paard enthousiast en soms zelfs druk. Met een zweepje kun je voldoende afstand houden tussen jezelf en je paard.
Daar komt nog bij dat je zonder zweep voor bepaalde oefeningen moet bukken of jezelf naar de grond toe moet brengen om je paard het kunstje te laten doen. Dit is bijzonder onverstandig omdat het paard leert dat een beweging naar de grond van jou iets met kunstjes te maken heeft. Wat kan resulteren in een hoef in je gezicht bij het uitkrabben van de hoeven.

Dat allemaal terzijde denk ik dat je beter eerst kan werken aan een beter vertrouwen tussen jou en je paard voordat je met VD begint. Als je paard zo bang is van de zweep, is er per definitie geen vertrouwen. Want blijkbaar denkt je paard dat jij hem pijn zou kunnen doen met de zweep, anders zou hij er niet zo bang voor zijn. Zorg eerst maar dat je paard vertrouwen in jou krijgt en zeker weet dat je hem nooit pijn zou doen. Dan werkt VD ook beter, want je kunt er niet aan beginnen zonder een basis van vertrouwen.
Om aan het vertrouwen te werken zou je kunnen denken in de richting van Natural Horsemanship, bijvoorbeeld Parelli. Bealnrgijk bij het creeeren van vertrouwen is in ieder geval beginnen bij de basis (volgen in stap en draf en eventueel galop, aan een halstertouw en los, achterwaarts op commando, halthouden 'blijven'en komen op commando, voetjes geven, dit alles eventueel gecombineerd met 'schriktraining').

Succes met je paardje in ieder geval. Lachen

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 09:42

dat zijn de enige dingen die ik met haar doe. halthouden, achterwaarts, stap draf en galop en zijwaarts op comando. dit vind ze allemaal oke met de zweep. maar al die andere dingen doe ik niet met haar hoor. dat kan ik echt niet.

stukje bij beetje word het vertrouwen steeds beter. maar je hebt wel gelijk hoor.
en het gaat steeds beter. we krijgen steeds meer vertrouwen in elkaar.