[VD]Hoe leer ik mijn vz-pony steigeren???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mies_tinus

[VD]Hoe leer ik mijn vz-pony steigeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 21:02

Ik heb een welsh vz-pony ( b-maatje ) en ik wil graag weten hoe ik haar laat stuigeren?
Ze vertroud mij 100 procent
ik wil dit graag op een ' aardige' manier haar laten leren!!!!!!!

alvast bedankt

xxx mies }>
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-06 22:08, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Karin : spelfout uit titel verwijderd + Maya : Tag in titel gezet.

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:03

bedoel je steigeren?

AngelEye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:05

waarom wil je em dat leren, dat is toch nergens goed voor?

mies_tinus

Re: Hoe leer ik mijn vz-pony stuigeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 21:06

OEPS!!! Ik bedoel natuurlijk steigeren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:08

Ik weet niet hoe je dat moet doen, maar ik zou het niet doen als ik jou was.. Als je het 'm toch leert.. CONSEQUENT BLIJVEN, hij mag het echt alleen doen als jij het wilt!!! Maar sorry, ik kan je niet helpen met de manier waarop je het aan moet leren. Misschien moet je 'm belonen of een commando roepen als ie per ongeluk steigert in de wei of zo, maar ik denk dat je daar weer problemen mee krijgt omdat ie dan denkt dat ie braaf is, en ook gaat steigeren op momenten dat je het niet wil. Oppassen dus! Suc6 ermee, sorry dat ik je niet kan helpen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:10

NIET bijna het domste wat je kan doen.........

moppimaaike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:16

ik kan mijn pony op commando laten steigeren maar dan wel aan de hand. ik weet ook niet hoe ik het verder moet doen maar aan de 'hand' steigeren en dan stil je 1 voorbeen op en zegt 'hoog'en als je hoog genoeg stil gaat de ander ook mee en belonen maar. na heel veel keren gaat hoef je alleen die been ff pakken en 'hoog' te zeggen dan doet je pony meestal de rest.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:40

NIET DOEN! ik ben zelf heel erg tegen de betutteling van paarden. Maar dit is gewoon heel onverstandig. Zelf al had je 100 jaar ervaring en vertrouwt je paard je voor 200 procent. Het is niet verstandig!

mies_tinus

Re: [VD]Hoe leer ik mijn vz-pony steigeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:11

Mijn vz-pony zal daar NOOIT gebruik van laten maken!!! Dat weet ik echt 200 procent ( misschien ook wel 1000 procent ) ZEKER!!!
Ik zal het wel proberen van dat je de ene been optilt en dan 'hoog' zegt!!
Ik heb trouwens ook mijn vz-pony laten knielen en laten liggen aan de hand geleerd!!

doei

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:14

In ieder geval nooit op de manier van moppiemaaike.
Ze bedoelt het vast goed, maar ponys optillen heeft niets met VD te maken.
Is gevaarlijk zowel voor mens als paard.

(Moppiemaaike als je dit leest, dit is niet om je af te kraken. Je methode is echter gevaarlijk en verdient geen navolging)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:14

jaaaaaa HOOG lijkt helemaal niks op HOOO

als je mijn verzorgster was geweest had je een ticket to the never come back line gekregen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:43

weet de eigenaar al dat je je vz-pony wil laten steigeren? Als jij mijn verzorgster was en je zou mijn pony leren steigeren, dan zou ik echt woest worden...

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:37

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:39

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:11

.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:15

xKatleentjex schreef:
(...) Je gaat een dressuurpaard ook niet eerst leren verzamelen voordat je een piaffe gaat vragen...

Huh? Andersom bedoel je, he?

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:11

Niet doen!
Je paard moet eerst de basis en super inhebben en de eigenaar moet weten waar je mee bezig bent(!!!)

Als de eigenaar echt weet dat je er mee bezig bent en ook de eventuele gevolgen weet DAN pas kan je met de "makkelijke" oefeningen bezig van spaanse pas, buigen, voetje, kusje, doek zwaaien en als die daar geen misbruik van maakt dan kan je hem schoppen met achterbeen aanleren. Als die dat ook niet misbruikt dan kan je compliment, op het blok, pas op het blok etc. doen en als die dat allemaal super onder de knie heeft kan je er over na gaan denken om eventueel steigeren aan te gaan leren.

Voordat ik aan mijn uitleg ga beginnen wil ik eerst even zeggen dat steigeren op zich een heel gevaarlijk kunstje is. Het is dus absoluut af te raden om dit je paard te leren als je er niet heel zeker van bent dat jij als trainer goed genoeg bent om te voorkomen dat het uit de hand loopt!
Daarbij moet je je paard heel goed kennen; leer een onstuimig of erg nerveus paard alsjeblieft niet te steigeren, evenals paarden die in de omgang al erg dominant zijn of zowiezo altijd al snel neigen om te gaan steigeren.

Verder is het verstandig om eerst de meeste andere kunstjes uit de Vrijheidsdressuur te leren, zodat je paard goed weet dat hij alleen beloond wordt voor kunstjes als hij het doet wanneer het hem gevraagd wordt en dat het stout van hem is als hij iets ongevraagd doet.

Als je eenmaal zo ver bent dat je aan het steigeren wilt beginnen, wees dan vanaf het begin consequent en accepteer geen ongevraagde steigerpogingen (straf ze duidelijk af met je stem; "NEE" oid). Laat je niet verleiden om je paard toch te belonen als hij nét heeeel erg mooi gesteigerd heeft terwijl je eigenlijk om de spaanse pas vroeg.
Let ook altijd op je eigen veiligheid! Zorg dat je voldoende afstand neemt van je paard als je hem vraagt te steigeren zodat je geen hoef tegen je hoofd aan kan krijgen.

Er zijn waarschijnlijk vele manieren om je paard te leren steigeren. Omdat het zo'n gevaarlijk kunstje is willen veel trainers hun methode niet op internet zetten omdat ze bang zijn dat onervaren VDers hun paarden opeens allemaal gaan leren steigeren en dat dit uit de hand kan lopen. Ik ben van mening dat dit juist averechts werkt omdat onervaren mensen dan zelf wel iets bedenken om hun paard te leren steigeren, wat misschien wel gevaarlijker kan zijn dan wanneer ze een "goede" methode gebruiken. Omdat ik dus ook niets op internet kon vinden heb ik zelf ook een eigen methode moeten bedenken. Maar dat deze manier bij Mirei werkte wil niet zeggen dat dit bij andere paarden ook zo zal zijn. In tegendeel zelfs; mijn methode is voor angstige of bomproof-paarden zeer ongeschikt! (zie verder)

Maargoed, mijn manier: Ik heb Mirei leren steigeren vanuit het "omhoog knikken" van haar hoofd. Dit heb ik haar geleerd door voor haar te gaan staan en 1 hand omhoog te brengen als "stopteken". Vervolgens liep ik een paar meter achteruit terwijl ik "Ho" zei zodat Mirei op haar plaats zou blijven staan. Als ik eenmaal ver genoeg van Mirei verwijderd was bracht ik mijn handen omhoog, maakte ik er een klein sprongetje bij en zei "Up". Zodra ze haar hoofd als reactie op mijn beweging omhoog bracht beloonde ik haar onmiddelijk met mijn stem en een heleboel brokjes. Na dit een paar keer herhaald te hebben tilde ze op een gegeven moment 1 voorbeen op terwijl ze haar hoofd omhoog bracht. Ook dit heb ik weer zeer enthousiast beloond. Na veel herhaling tilde ze op een gegeven moment beide voorbenen tegelijk op en met de tijd ging ze steeds hoger steigeren.
Ik heb dus een heel patroon aan signalen die ik geef vóórdat ik Mirei daadwerkelijk vraag te steigeren. Dit is aan te raden omdat je hiermee het risico dat je paard ongevraagd gaat steigeren nog meer kan verkleinen.
Verder leer ik het Mirei niet onder het zadel omdat ik dat wel een risicofactor vind. Je kan dan namelijk niet zo'n heel patroon aan tekens geven voordat ze mag steigeren dus ik denk dat er daarbij een grotere kans is op "misbruik" of miscommunicatie met je paard. Uiteraard hoeft dit niet bij elk paard zo te zijn Dit is alleen het gevoel dat ik bij Mirei heb.

Even voor de duidelijkheid: De eerste keer dat ik zo voor Mirei ging staan springen bracht ze haar hoofd omhoog als (lichte) schrikreactie. Omdat ik al heel veel aan Vrijheidsdressuur gedaan had met haar wist Mirei echter meteen toen ze beloond werd dat dat omhoog brengen van haar hoofd de reactie was die ik wilde hebben op mijn commando. Daarom schrok ze de keren daarna ook niet meer van mijn gespring en bouwde ze het kunstje zelf verder uit door eerst haar ene voorbeen mee te nemen en even later ook het andere >> Dat werd beloond, en dus was het gewenste reactie, en dus bleef Mirei dit in het vervolg doen. Wat ik hier beschrijf zal een paard wat onervaren is met Vrijheidsdressuur uiteraard niet doen! Een paard moet eerst leren leren. Naar mate je je paard meer kunstjes geleerd hebt zal je merken dat hij nieuwe kunstjes sneller oppikt omdat hij weet hoe hij op de signalen van de trainer moet reageren. Hij zal dus ook sneller snappen welke bewegingen hij moet uitvoeren om zijn brokjes te krijgen! Dit is ook een van de redenen waarom het handig is om steigeren pas als een van de laatste kunstjes aan je paard te leren.

Mijn methode gaat dus in eerste instantie uit van een schrikreactie van je paard. Zoals je nu waarschijnlijk meteen al begrijpt is dit dus geen manier die je bij elk paard kan gebruiken. Ik wist vantevoren dat Mirei niet erg veel van mijn gespring zou schrikken, maar net genoeg reactie zou geven om toch verder te komen. Angstige paarden daarentegen zou je met deze methode alleen maar bang maken en paarden die bomproof zijn zouden niet reageren dus dan werkt het niet Wees er dus zeker van dat je je paard goed kent als je er over nadenkt om deze methode te gebruiken Vrijheidsdressuuur moet immers leuk zijn voor zowel paard als trainer. Je paard bang maken past daar niet bij!!

[bron: van het VD forum http://xsbb.nl/phpbb/index.php?id=vdpra ... ad1902445]

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:50

Ik hoop dat je een beetje overtuigd bent? En zeker overleggen met de eigenaar, want die krijgt er zometeen de problemen mee..

xxxcatjuxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:01

loveshadow schreef:
Ik weet niet hoe je dat moet doen, maar ik zou het niet doen als ik jou was.. Als je het 'm toch leert.. CONSEQUENT BLIJVEN, hij mag het echt alleen doen als jij het wilt!!! Maar sorry, ik kan je niet helpen met de manier waarop je het aan moet leren. Misschien moet je 'm belonen of een commando roepen als ie per ongeluk steigert in de wei of zo, maar ik denk dat je daar weer problemen mee krijgt omdat ie dan denkt dat ie braaf is, en ook gaat steigeren op momenten dat je het niet wil. Oppassen dus! Suc6 ermee, sorry dat ik je niet kan helpen.

dat dus neit he als hij het oet comando roepen en belonen never nooit!!!!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:53

.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:24

mies_tinus schreef:

Ik heb trouwens ook mijn vz-pony laten knielen en laten liggen aan de hand geleerd!!

doei

Maw, deze dame is al langer met vrijheidsdressuur bezig. Hoe heb je deze oefeningen geleerd? Want daardoor weet je al hoe jouw paard het makkelijkste en beste leert. Kom anders ook eens op het VD forum kijken: http://xsbb.nl/phpbb/index.php?id=vdpraters

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:23

Ik zou het zowiezo eerst overleggen met de eigenaar, en ik zou het zelf nooit doet.

Mijnv riendin eheft ooit eens een verzorgpony gehad van 2½ jaar oud, dat was een shetlandhengstje. Die was ook alle kunstjes van vd aangeleerd, maar deed steigeren nooit op commando, alleen als hij er zin in had, en helaas werd dit ook erg gevaarlijk, ondanks dat ie niet zo groot was, hij is ook al een keertje zowat tegen mij aanbeukt. Dat was gewoon echt niet leuk meer.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:39

ja hoor, til hem lekker aan zijn been omhoog, de enige rede waarom hij dan omhoog komt is omdat zijn been niet verder omhoog kan, dus pijn krijgt, dus omhoog om de pijn te ontwijken.
Vind dat zo'n ondoordachte methode he

sam_sur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:30

Hoezo wil je je pony laten steigeren? straks slaat hij/zij nog achter over :S

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:52

Nooi het commando Hoog gebruiken. De pony zal het zeker gaan verwarren met Hoo.