4 jarige voor enkel grondwerk

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

4 jarige voor enkel grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 16:49

Ik heb een 4 jarig paard waar omwille van gezondheidsredenen van mezelf* niet meer mee gereden zal worden. Hij is eind vorig jaar wel zadelmak gemaakt en licht aangereden maar heeft vermoedelijk vastgelegen in de stal, zat vast, is gaan overcompenseren en kreeg een ontsteking in beide knieën welke in de kliniek ingespoten zijn en dit is nu allemaal prima weer in orde na een tijdje rust en enkel grondwerk, wandelen en longeren.

Ik vind het heel erg dubbel. Ik heb hem vanaf 10 maanden oud veulen. Heeft tot zijn 3 ver weg in de opfok gestaan met wel regelmatige bezoekjes. Het is een ontiegelijk lief dier (de grote reden dat hij er echt nog steeds is). Kan bovengemiddeld goed springen. En ik wil hem houden als hobby/”therapie” (voor mezelf dan) en grondwerk paard.

*beetje meer info over de betreffende gezondheidsproblemen: ik heb vorig jaar een ongeluk gehad met mijn eigen paard (ander paard, wel een halfbroertje van deze) waarbij ik van hem af viel en hij heel erg smerig na trapte op mijn onderbeen met als gevolg een dubbele open beenbreuk met verbrijzeling tot in het enkelgewricht. Na 17 dagen ziekenhuis en 2 operaties verder een hele lange revalidatie gehad, eigenlijk nu nog steeds. Er zit een hele hoop ijzerwerk in, tot beneden in het enkelgewricht, dat ik elke dag voel zitten. Hoeveel last ik er van heb, scheelt dagdagelijks. Het been is “functioneel” zoals ze dat zo mooi noemen in het ziekenhuis. Het is functioneel in de zin dat ik kan stappen, vlot kan stappen maar niet lopen, springen of impact kan opvangen.
Paardrijden zou theoretisch gezien mogen, maar zien ze voorlopig liever niet gebeuren en hoe graag ik het ook wil, is het been momenteel echt nog niet aan toe.

Waarom open ik het topic?

Misschien om ervaringen te lezen van mensen die dezelfde keuze hebben gemaakt?

Heeft er misschien iemand nog tips voor een fijne lesgever in het grondwerk omgeving Ravels, België?

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:55

Dat is toch helemaal prima om te doen. Wie zegt dat een paard er moet zijn om bereden te worden. Geniet lekker van de jaren aan grondwerk en wie weet voelen jij en je paard je over 2 jaar zo veel beter dat je met een prachtige opbouw en band vanaf de grond kan beginnen onder het zadel.

petra8
Berichten: 1146
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 17:01

Liesbeth Russel van Russelsridingschool uit Arendonk geeft naast rijlessen ook les in grondwerk (o.a. Tristan Tucker en clickertraining) voor zowel paarden als honden. Ze komt ook aan huis. Ik heb fijne ervaring met haar. (volgens mij geeft ze soms ook yoga/fitness instructie aan mensen)

Percy

Berichten: 12091
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 17:04

Ik had precies dezelfde (open) beenbreuk na gestruikeld te zijn. Door osteoporose ben ik nogal breekbaar.

Daarvoor kon ik al niet meer rijden. Ons jonkie zijn "we" nu aan het beheren voor de wagen. We menden altijd al maar deze zal dus niet zadelmak gemaakt worden.
We staat tussen haakjes omdat ik niet meer mee kan helpen. Dat lukte voor die breuk nog wel.

We wonen niet ver van elkaar dus als je een keer je ei kwijt wil?

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 18:50

petra8 schreef:
Liesbeth Russel van Russelsridingschool uit Arendonk geeft naast rijlessen ook les in grondwerk (o.a. Tristan Tucker en clickertraining) voor zowel paarden als honden. Ze komt ook aan huis. Ik heb fijne ervaring met haar. (volgens mij geeft ze soms ook yoga/fitness instructie aan mensen)


Ooh ik ken Liesbeth wel van het dressuurmatig lesgeven maar wist niet dat zij tegenwoordig ook grondwerkles gaf. Dat lijkt me wel interessant.

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 18:52

Percy schreef:
Ik had precies dezelfde (open) beenbreuk na gestruikeld te zijn. Door osteoporose ben ik nogal breekbaar.

Daarvoor kon ik al niet meer rijden. Ons jonkie zijn "we" nu aan het beheren voor de wagen. We menden altijd al maar deze zal dus niet zadelmak gemaakt worden.
We staat tussen haakjes omdat ik niet meer mee kan helpen. Dat lukte voor die breuk nog wel.

We wonen niet ver van elkaar dus als je een keer je ei kwijt wil?


Door gewoon te struikelen. Pfff, ik moet er niet aan denken. Bij mij was het echt een hele harde klap en ik heb niet zozeer last van de breuk an sich maar heb ook heel veel weke delen letsel.

Lief aanbod. Altijd fijn om nieuwe mensen te leren kennen.

DuoPenotti

Berichten: 30592
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:55

Dat paard heeft er geen weet van of hij springpaard zou zijn. Of menpaard. Of endurance paard. Of gewoon lekker knuffel paard.

Ik rij die van mij weinig.
Maar net ff lekker getut. Geloof dat ze die rol prima vinden :j


Dus maak het jezelf daar niet te moeilijk in.

Berith

Berichten: 380
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Re: 4 jarige voor enkel grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:11

Ik heb een gezond paard en ben zelf gezond maar doe eigenlijk ook alleen grondwerk. Met mijn vorige paard heb ik zo'n beetje alles onder het zadel gedaan wat je kunt bedenken (dressuur, springen, TREC, koeien clinic, boogschieten te paard en nog veel meer). Maar nu heb ik eigenlijk geen doelen meer. Daarnaast merk ik dat mijn huidige paard grondwerk vele malen leuker vindt dan onder het zadel. Dus daarom rijd ik nog maar heel sporadisch en ga ik vaak met mijn twee paarden aan de hand wandelen in het bos (is heel zen).

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: 4 jarige voor enkel grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:23

Wat denk je dat mensen met pony's doen :+
Niet iedereen rijdt of ment.
Er zijn zoveel verschillende disciplines die je kan doen met 2 benen op de grond.

dollyspikkel

Berichten: 1052
Geregistreerd: 20-01-12

Re: 4 jarige voor enkel grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:36

Ik heb 2 paarden. Met 1 van de 2 wordt bijna nooit gereden (hij is nu 11 en dit is al een jaar of 2 zo).
Waarom? Omdat hij een traumatische ervaring heeft gehad onder het zadel (niet bij mij), waar hij ondertussen wel weer bovenop is, maar ikzelf heb te veel angst ontwikkeld door alles wat hij vroeger “uitgestoken” heeft.
Paard wordt denk ik 3-4x per jaar gereden door iemand die geen angst heeft en 2x per jaar ofzo door mezelf een kwartiertje stappen in de piste erop. Voor de rest zit hij wel volop in het “werk”: bijna dagelijks grondwerk, vrijheidsdressuur, gaan wandelen aan de hand, longeren…. Wij amuseren ons te pletter. Ik kreeg ook al verschillende complimenten dat hij zo mooi in spieren zit momenteel, en dan zie ik ze altijd verbaasd kijken als ik zeg dat hij bijna nooit gereden wordt ;)
Paard lijkt gelukkig op deze manier, en ik ook.

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: 4 jarige voor enkel grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 21:06

Heel fijn om deze ervaringen te lezen. Krijg nu hij de laatste 2 maanden eigenlijk alleen grondwerk doet ook veel meer complimenten over hoe hij er uit ziet.

Tuurlijk weet ik dat je met Shetlanders dan niet gaat rijden als volwassene zijnde. Ik heb zelf ook 2 Shetlanders gehad. Maar toch is dat gevoelsmatig anders omdat het ook daadwerkelijk gewoon niet kan ofzo. Voor mijn gevoel.

Ik heb ook het idee dat deze het grondwerk veel leuker vind dan rijden. Vooral balkjes lopen aan de longe is favoriet.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:12

Er zijn hele leuke in-hand onderdelen in de westernsport. Er is agility met paarden, ook in de hand (of eigenlijk los lopend). Extreme trail is ook leuk los naast je paard.

Hoe meer/beter je je grondwerk beheerst hoe leuker bovengenoemde onderdelen worden!

Percy

Berichten: 12091
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:44

Yontheke schreef:
Door gewoon te struikelen. Pfff, ik moet er niet aan denken. Bij mij was het echt een hele harde klap en ik heb niet zozeer last van de breuk an sich maar heb ook heel veel weke delen letsel.

Lief aanbod. Altijd fijn om nieuwe mensen te leren kennen.


Weke delen letsel heb ik ook maar ook last van het materiaal in mijn been maar dat kan er niet uit.

Ben je ook in Turnhout geopereerd?

Jessix

Berichten: 16524
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: 4 jarige voor enkel grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:51

Ik heb twee Lusitanos staan die vast fantastisch zouden kunnen zijn onder het zadel en wellicht in de sport. Echter door mijn fysieke klachten worden ze weinig gereden. Wel aan de hand, op verschillende manieren, getraind. Ze slijten hun leven verder samen en ik heb niet het idee dat ze aan het eind van de dag balen dat ik niet heb gereden.

Zelf vind ik het nog steeds wel jammer, maar ik heb mezelf ondertussen ook wel opnieuw uitgevonden in het NH in combinatie met dressuur aan de hand. Ik heb daar ook uitdaging en voldoening van.

marije1109

Berichten: 1140
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: 4 jarige voor enkel grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:04

Hier beetje hetzelfde, na een ongeluk op buitenrit 4 jaar geleden mijn spronggewricht (enkel) verbrijzeld. Afgelopen zomer opnieuw geopereerd in Nijmegen en na wederom revalideren kan ik weer lopen (kon ik bijna niet meer) en rijden!!! Het paard van het ongeluk heb ik helaas vanwege ouderdom moeten laten gaan, maar heb toch weer een nieuw paard.
Merk wel dat ik meer angst heb dan gedacht, maar paard zit ook meer werk in dan gedacht.
Ik geef ons tijd en hoop toch weer te kunnen genieten van een fijne dressuuurles of bosrit.
Wel overweeg ik te gaan leren mennen, paard kent dit al.
Ik doe heel iets grondwerken, dit is voor mij juist lastig omdat ik niet goed in een rijbak (oneffen) kan lopen.

Het gaat erom dat je er plezier in hebt en er energie uit haalt denk ik.

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 09:44

Percy schreef:
Yontheke schreef:
Door gewoon te struikelen. Pfff, ik moet er niet aan denken. Bij mij was het echt een hele harde klap en ik heb niet zozeer last van de breuk an sich maar heb ook heel veel weke delen letsel.

Lief aanbod. Altijd fijn om nieuwe mensen te leren kennen.


Weke delen letsel heb ik ook maar ook last van het materiaal in mijn been maar dat kan er niet uit.

Ben je ook in Turnhout geopereerd?


Ja, eerste operatie met spoed in Sint-Elisabeth voor de externe fixator en daarna overgebracht naar Sint-Jozef en daar na 13 dagen geoperereerd voor het plaatmateriaal.

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 09:47

Fijn om te lezen dat er toch veel mensen kiezen om op deze manier iets leuks met hun paard blijven doen.
Op stal is iedereen heel begripvol maar er zouden er niet veel een paard houden als ze niet kunnen/willen rijden zeg maar.

marije1109: in de binnenbak met de goede bodem kan ik tegenwoordig wel makkelijk stappen tenzij er echt wat putten in gelopen zijn. De buitenbak met gewone zavelbodem is een grotere uitdaging. Ik heb ook echt problemen met ongelijke ondergrond.

Flubberboot

Berichten: 3004
Geregistreerd: 14-09-21

Re: 4 jarige voor enkel grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:59

TS als jij gelukkig wordt van lekker tutten met je paard en alleen maar grondwerken, why not? Het is jouw paard. Het gaat om jouw geluk en gevoel, niet om die van een ander. Zonde voor het paard is het ook niet!

AnnoNiemand

Berichten: 938
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:06

Prima toch? Ik rijd eigenlijk ook nooit meer, train academisch aan de hand en ik men. Rijden doe ik misschien hooguit 1x per 2 jaar (op paarden van stalgenoten). Ik ben zelfs helemaal overgestapt naar pony’s, die kastelen hoeven van mij niet meer, ik zit er toch niet op. Ik vind pony’s leuker én goedkoper. :D
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 23-05-24 10:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Bretsa

Berichten: 34
Geregistreerd: 20-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:07

Ik denk eigenlijk dat je paard er alleen maar beter van wordt. Grondwerk is goed voor je paard en jullie band. Onbelast met hem bezig zijn, heerlijk!
Ik heb een driejarige en die wordt ook niet bereden. Ik fiets ook graag met hem, dat vindt hij super leuk. Ook een fijne manier om hem in conditie te houden :)

Het een sluit het ander denk ik ook niet uit en ik sluit me aan bij Eurodicey. Als je over twee jaar toch wel wil rijden, denk ik dat je zo kan opstappen en wegrijden met de band die je hebt met hem!

Jessix

Berichten: 16524
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:23

Yontheke schreef:
Fijn om te lezen dat er toch veel mensen kiezen om op deze manier iets leuks met hun paard blijven doen.
Op stal is iedereen heel begripvol maar er zouden er niet veel een paard houden als ze niet kunnen/willen rijden zeg maar.

marije1109: in de binnenbak met de goede bodem kan ik tegenwoordig wel makkelijk stappen tenzij er echt wat putten in gelopen zijn. De buitenbak met gewone zavelbodem is een grotere uitdaging. Ik heb ook echt problemen met ongelijke ondergrond.

Ja voor mij vallen ze onder mijn huisdieren. Ze blijven bij me tot de dood. (Of ik moet echt niet meer voor ze kunnen zorgen natuurlijk) Verkopen is nooit een optie geweest. Nu ben ik het die in de kreukels zit maar als het paard zou zijn dan zou ik er hetzelfde over denken.

Maar ik heb ook gewoon nog steeds enorm veel plezier met ze. Dat zit voor mij dus echt niet perse in het rijden. Hun happy en healthy houden heb ik altijd het leukst gevonden.

dioni

Berichten: 847
Geregistreerd: 05-08-12

Re: 4 jarige voor enkel grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:36

Misschien is mennen een optie?
En als je dat niks vindt, dan is dat toch ook prima! Ik geloof niet dat een paard per se gereden moet worden om gelukkig te worden

Joltsje

Berichten: 9058
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: 4 jarige voor enkel grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:13

zolang je paard goed eten krijgt, niet alleen staat en voldoende bewegingsruimte maakt t weinig uit wat je met het paard doet. dus helemaal prima.

zonde van de potentie? zou kunnen, maar ja is toch jou paard en zo te lezen ga je m niet verkopen.
paard wordt natuurlijk niet meer waard, maar prima toch.

en verder wie weet krijg je er op den duur wel plezier in dat iemand anders m rijdt? d

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 13:21

Ik vond het eerlijk gezegd echt verschrikkelijk om iemand anders met mijn paard te laten rijden. :+
Niks voor mij. Ik maak normaal ook gewoon mijn eigen paarden zadelmak etc. Je doet het zelf toch altijd anders.
Toen had ik echt het gevoel dat ik iemand anders zijn hobby aan het bekostigen was en ik stond er voor spek en bonen bij. Niet voor mij weg gelegd.

anjali
Berichten: 15426
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:27

Rijden hoeft helemaal niet. Op een hond ga je ook niet rijden en toch is het (meestal) heel leuk om een hond te hebben. Ik wil graag een "grote grazer" hebben omdat ik daar een klik mee voel. Toen een paard van me overleden was heb ik zelfs geprobeerd om over te stappen op een koe of bok maar ik ken niemand uit die "scene" en ben afhankelijk van pensionstalling; en de specifieke verzorging van die dieren weet ik ook niets van. Dus toch maar weer door met de paarden- er bleken meer dan genoeg paarden te zijn die ook geen behoefte meer hebben aan rijden.( Ik heb trouwens ook een heleboel "ijzerwerk" wat in feite titanium is in mijn been maar heb daar weinig last van.Volgens de chirurg moet het er in blijven.)