Prinses MiniMeut strekt haar beentjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Prinses MiniMeut strekt haar beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:14

Eh jawel, anders slaat het echt nergens op wat er beweerd wordt.

Paard mag niet begrenst worden aan de longe maar ohz is dat in eens geen probleem meer..

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:35

mce schreef:
Elisa2 :daar gaat dit topic toch niet over

996981
sparren, twee meningen naast elkaar leggen en dan kijken waar je het meest aan hebt,
meer zijn mijn reacties niet,

Je mening droppen zonder de naar het idee van een ander te vragen heeft niks met sparren te maken

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:44

longeren is voor mij niet meer dat het paard gymnastiseren, spieren leren gebruiken en sterker maken, dmv o.m. balkjes lopen, spieren opbouwen en soepel maken m.n. in de voorhand waar de thoracic sling er - als het goed ontwikkeld is en sterk genoeg is - mede zorgt voor de oprichting.
dan kan ik met been en zit hoz verder bevestigen, dmv. b.v. overgangen,

wat ik graag ontwikkel is de thoracic sling, omdat deze er uiteindelijk - mede - voor zorgt dat oprichting mogelijk is


Thoracic sling

Deze spieren lopen dus van en naar het schouderblad en vormen een soort 'sling' waar de borstkas in 'hangt'. Wanneer deze spieren aanspannen verkorten ze en 'liften' ze de borstkas, waarbij de schoft letterlijk tussen de schouderbladen naar boven komt.

Door die lift kan het paard de onderste nekwervels stabiliseren en komt er meer ruimte voor de achterbenen om onder te treden.
In het rijden krijg je dan een paard wat vanuit de schoft richting je hand groeit en op die manier aanleuning neemt. Dit is alleen mogelijk als je paard verticaal en horizontaal in balans is.

vo9or https://www.balanced-equitation.com/pos ... 20sling%20


en dan is bijzetten - imo - een bewegings beperking in m.n. het strekken van de voorbenen en de schouder vrijheid, ruimte in het borstgedeelte.

uiteindelijk zorgt een goede bespiering van het hele paard voor de oprichting op verzoek van de ruiter



oeps, weet niet of het taalkundig en didactisch juist is.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:24

Ja niet mee eens, kon een paard laten passageren aan de longe. Hoe meer schoftlift wil je dan hebben?

Juist door ze niet te begeleiden met longeren kun je geen goede lengtebuiging krijgen en blijven ze vaak vallen op 1 voorbeen.

Maar goed, vermoedelijk praten we over verschillende niveaus.

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 23:43

Ik ben echt wel van het sparren maar wat jij plaatst en wat ik doe zijn 2 totaal verschillende dingen. Je hebt het over bijzetten en beperken terwijl ze met dubbele lijnen echt alle kanten op kunnen en hier dus niet beperkt worden in ruimte.

Mijn paarden zijn namelijk ook aan een enkele lijn met halster prima in vorm.

Die grote kan ik sowieso in elke positie zetten en die kleine heb ik daar te kort voor.

Maar ik kan je vertellen dat ik prima weet welke spieren waar lopen en waar we rekening mee moeten houden.

Ik ga daarom ook niet verder in discussie aangezien ik prima weet wat ik doe en bereik