Instructeurs opleiding Human and Horse ( Greetje Hakvoort)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Instructeurs opleiding Human and Horse ( Greetje Hakvoort)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 18:22

hey mede bokkers!

Ik ben afgelopen week begonnen met het online traject van de Human and Horse instructeurs opleiding!

Dit was iets wat ik al heel lang wilde gaan doen, besloot mezelf een cadeautje te geven.

Dit doe ik naast mijn opleiding tot HBO verpleegkundige.
Over iets meer dan een jaar heb ik mijn opleiding tot verpleegkundige afgerond en wil ik daarop aansluitend het praktijkdeel van de instructeurs opleiding gaan volgen !

Ik vroeg mij af of er nog meer bokkers in dit traject zitten

hoefjes van ons :)

MenteamJoey

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:40

Hoi,

Afgelopen week heb ik het boek en de toegangsgegevens gekregen tot het online gedeelte van de opleiding. Daarnaast studeer ik net zoals jou nog en wil het praktijk gedeelte graag volgen als ik hiermee klaar ben. :)

Wat is de reden dat je dit bent gaan doen en wat wil je er uiteindelijk mee gaan doen?

KastorB
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-10-23

Re: Instructeurs opleiding Human and Horse ( Greetje Hakvoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:44

Hoi,

Ik wil ook graag binnenkort starten met de thuisstudie om nadien de volledige opleiding te volgen. Bij mij zou het wel naast mijn job zijn.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Instructeurs opleiding Human and Horse ( Greetje Hakvoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:57

Ik heb in januari mijn laatste twee lesdagen. Afgelopen september begonnen :)

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:16

pluisje88 schreef:
Ik heb in januari mijn laatste twee lesdagen. Afgelopen september begonnen :)

Heeeee! Wat grappig dat jij ook op bokt zit! Toen ik jouw reactie las hoopte ik al dat er foto's op je profiel zouden staan



Voor de anderen: ik volg samen met Pluisje88 de opleiding. In januari alweer de laatste twee keer. Ging allemaal veels te snel voorbij!

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:24

:D Betrapt :')

Hoi :wave: wat leuk om jou hier te zien. Zo zie je maar weer. De wereld is klein.
Voor m’n gevoel was gisteren de eerste dag pas. Het gaat zo razend snel allemaal. Ik krijg er een beetje het Willy wonka gevoel van. Zo weinig tijd en nog zooooo veel te doen :') ik heb nog een paar honderd uur oefenen op jullie in te halen voor ik weer bij ben :=

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: Instructeurs opleiding Human and Horse ( Greetje Hakvoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:46

Ach, dat gaat helemaal goed komen! Je hebt van huis uit al een sterke basis, dus dat kan niet misgaan! Ik sta nu ook even stil. Lig op dit moment al een week op bed/op de bank met enorme rugpijn. Kan niet zitten of tillen, dus ook niks met Hailey doen…

Maar goed, even on-topic: gezellige opleiding en je leert veel verschillende mensen kennen. Onze opleidingsgroep bevat zeer uiteenlopende mensen. Dat maakt het heel interessant en een goede oefening als je later instructeur wil worden.

Mocht je de opleiding doen en je beschikt over een eigen paard, laat die ook een keertje thuis zodat je met school pony’s kan oefenen. Die pikken lichaamstaal en intenties op waarvan je zelf niet bewust bent dat je deze geeft. Je wordt dan wat meer bewust van je houding

KastorB
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:12

MissSicarius schreef:
Ach, dat gaat helemaal goed komen! Je hebt van huis uit al een sterke basis, dus dat kan niet misgaan! Ik sta nu ook even stil. Lig op dit moment al een week op bed/op de bank met enorme rugpijn. Kan niet zitten of tillen, dus ook niks met Hailey doen…

Maar goed, even on-topic: gezellige opleiding en je leert veel verschillende mensen kennen. Onze opleidingsgroep bevat zeer uiteenlopende mensen. Dat maakt het heel interessant en een goede oefening als je later instructeur wil worden.

Mocht je de opleiding doen en je beschikt over een eigen paard, laat die ook een keertje thuis zodat je met school pony’s kan oefenen. Die pikken lichaamstaal en intenties op waarvan je zelf niet bewust bent dat je deze geeft. Je wordt dan wat meer bewust van je houding


Weet je misschien ook of je met de opleiding officieel erkend bent als instructeur in België?

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:56

Ik ga het even op NL en BE betrekken, alhoewel ik over BE echt bijna niks weet:

De opleiding bestaat uit 10 modules en een schriftelijk tentamen (welke niet zo heel spannend is). Na de opleiding doe je audities. Dit zijn filmpjes waarin je met je eigen (verzorg) paard laat zien dat je de oefeningen kan aanleren aan een paard en deze kan verfijnen. De hogere oefeningen hoef je niet te doen (zoals levade). De auditie rond je gemiddeld af 2 jaar nadat je de opleiding hebt gevolgd. Als je de audities hebt gedaan mag je jezelf "Human and Horse Instructeur" noemen. Vanaf het begin van de opleiding kan je jezelf laten verzekeren voor ongelukken met anderen tijdens jouw lessen.

Wanneer men in Nederland lessen wil geven ligt het wat ingewikkeld. Volgens mij hebben alle maneges in Nederland het keurmerk 'Stichting Veilige Paardensport'. Deze is verplicht voor een FNRS manege:

Citaat:
Vanaf 2020 worden alleen instructeursopleidingen voor het geven van lessen aan ruiter, menner of
voltigeur, die door de KNHS erkend worden en waarbij de afname van de examens en het
verstrekken van diploma’s door de ORUN wordt gedaan, erkend door Stichting Veilige
Paardensport. Instructeurs die vanaf 2020 hun diploma behaald hebben mogen alleen met een
ORUN-diploma les geven op een accommodatie met een veiligheidscertificaat.


Diploma's die erkend zijn:

Citaat:
- Aspirant instructeur ORUN 2
- Instructeur Basissport ORUN 3
- Instructeur Wedstrijdsport ORUN 4
- Trainer ORUN 5
- Coach ORUN 6


Dit wil dus zeggen dat je met deze opleiding wél verzekerd paardrijles mag geven op eigen terrein of op een manege die niet aangesloten is bij het FNRS. De meeste manege in NL zijn hier wel bij aangesloten, dus daar zou je geen les kunnen en mogen geven.


In België steekt het volgens mij allemaal niet zo nauw. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met verzekeren. Misschien dat je via een Belgische verzekering je kan laten verzekeren, maar dat zou dan denk ik niet via H&H zelf gaan. Je kan ze wel altijd even mailen, ze geven snel antwoord. hotel@humanhorse.nl

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Instructeurs opleiding Human and Horse ( Greetje Hakvoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:27

Haha examen niet zo spannend? Ik ben bezig met een samenvatting van het boek maar ik ben het nog niet zo met je eens hoor ;) die audities ga ik me wel mee redden uiteindelijk maar dit is toch wel echt veel hoor.

Balen van je blessure :(

KastorB
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:28

MissSicarius schreef:
Ik ga het even op NL en BE betrekken, alhoewel ik over BE echt bijna niks weet:

De opleiding bestaat uit 10 modules en een schriftelijk tentamen (welke niet zo heel spannend is). Na de opleiding doe je audities. Dit zijn filmpjes waarin je met je eigen (verzorg) paard laat zien dat je de oefeningen kan aanleren aan een paard en deze kan verfijnen. De hogere oefeningen hoef je niet te doen (zoals levade). De auditie rond je gemiddeld af 2 jaar nadat je de opleiding hebt gevolgd. Als je de audities hebt gedaan mag je jezelf "Human and Horse Instructeur" noemen. Vanaf het begin van de opleiding kan je jezelf laten verzekeren voor ongelukken met anderen tijdens jouw lessen.

Wanneer men in Nederland lessen wil geven ligt het wat ingewikkeld. Volgens mij hebben alle maneges in Nederland het keurmerk 'Stichting Veilige Paardensport'. Deze is verplicht voor een FNRS manege:

Citaat:
Vanaf 2020 worden alleen instructeursopleidingen voor het geven van lessen aan ruiter, menner of
voltigeur, die door de KNHS erkend worden en waarbij de afname van de examens en het
verstrekken van diploma’s door de ORUN wordt gedaan, erkend door Stichting Veilige
Paardensport. Instructeurs die vanaf 2020 hun diploma behaald hebben mogen alleen met een
ORUN-diploma les geven op een accommodatie met een veiligheidscertificaat.


Diploma's die erkend zijn:

Citaat:
- Aspirant instructeur ORUN 2
- Instructeur Basissport ORUN 3
- Instructeur Wedstrijdsport ORUN 4
- Trainer ORUN 5
- Coach ORUN 6


Dit wil dus zeggen dat je met deze opleiding wél verzekerd paardrijles mag geven op eigen terrein of op een manege die niet aangesloten is bij het FNRS. De meeste manege in NL zijn hier wel bij aangesloten, dus daar zou je geen les kunnen en mogen geven.


In België steekt het volgens mij allemaal niet zo nauw. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met verzekeren. Misschien dat je via een Belgische verzekering je kan laten verzekeren, maar dat zou dan denk ik niet via H&H zelf gaan. Je kan ze wel altijd even mailen, ze geven snel antwoord. hotel@humanhorse.nl


Super, dan vraag ik het hier ook nog eens zeker na bij de verzekering. Bedankt voor de info en veel beterschap!

RosaNur

Berichten: 1783
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Maastricht

Re: Instructeurs opleiding Human and Horse ( Greetje Hakvoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:51

Ik heb deze zomer de praktijkopleiding gedaan en ga nog door voor alles. Het is echt heel erg veel maar echt super leerzaam. Ik heb met haar eigen paarden getraind bij gebrek aan eigen paard. Is echt super leuk.

MenteamJoey

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-09-17

Re: Instructeurs opleiding Human and Horse ( Greetje Hakvoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:27

Wat leuk om al jullie reacties te lezen!
Hoe ervaren waren jullie al in het grondwerk en hoe bekend waren jullie paarden met het werken aan de hand, voordat jullie begonnen?

KastorB
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-10-23

Re: Instructeurs opleiding Human and Horse ( Greetje Hakvoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:28

@RosaNur, @pluisje88, @MissSicarius: Hoe lang hebben jullie ongeveer over de thuis- en instructeursopleiding gedaan?
Ik zou graag willen starten met mijn jonge, vrij groene IJslander. Gezien de toekomstplannen zou ik graag wel een idee hebben hoe lang jullie er ongeveer over hebben gedaan. Uiteraard wil ik alle nodige tijd nemen met mijn paardje om hier samen in te groeien en bij te leren.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:25

Het niveau in de groep is heel erg verschillend. Ik doe zelf al jaren aan grondwerk en clickertraining dus mijn paard kende al best veel toen ik begon. Er zijn ook mensen tussen die hun paard pas net hebben, of qua gedrag in de training issues hebben. er zit zelfs een tweejarige bij. Hoewel je ziet dat eigenlijk alle paarden super goed hun best doen en zowel paard als ruiter echt wel stappen maken kijk ik er wel iets anders naar dan mijn klasgenoten denk ik.

Ik zal heel eerlijk zijn; de opleiding is heel erg duur. Alleen het lesgeld al is echt een hele klap geld. Ondanks dat ik tot mijn grote mazzel nog stap budget heb gekregen heb ik er nog serieus voor moeten sparen. en daarmee ben je er nog lang niet. Het is vrij normaal dat mensen daar in de buurt blijven overnachten. ik ben inmiddels nog de enige die op en neer rijdt omdat ik nog paarden thuis heb staan die ik moet verzorgen. dus dat is elke maand twee hotelovernachtingen, twee keer uit eten, brandstof voor de auto. Voor de opleiding heb je spullen nodig en de spullen waarmee ze werken zijn niet goedkoop. Kaptoompje hier, barebackpad daar, bit ect. niemand verplicht je overigens tot aankoop, maar ik ervaar daarin we eel beetje een soort van groepsdruk ofzo. onder het mom van het heeft nu al zoveel geld gekost dan wil je ook niet aanklooien maar het goed doen.

Er zijn in de groep best veel mensen die komen voor hun eigen ontwikkeling en ervaren veel steun aan de opleiding. ik denk dat zij een ander inkomstenlevel hebben dan ik ;) ik vind het erg veel geld zeker als je er niks voor terug gaat halen in de vorm van instructeur worden zegmaar. maar ik denk dat ik gewoon te gierig ben want ik hoor hier verder niemand over.

Maar dit is dus ook de reden dat ik persoonlijk dit niet aan zou gaan met een groen/jong paard of een paard dat nog een gedragsissue heeft wat opgelost moet worden. in de praktijk ben je vooral bezig met gedragscorrectie en de basis abc's aanleren waardoor je eigenlijk je duur betaalde tijd niet optimaal benut. zoals ik al zei: ik ben te gierig voor dit leven ;)

hoe ervaren en handig ben je zelf in trainen en dingen leren? deze methode vind ik wel heel geschikt voor elk paard, en dus ook om een jong paard mee te beginnen. maar het heeft toch best wat tijd nodig om een sterke basis te leggen en de opleidingstijd is erg kort. daarna is het aan jezelf om het op te lossen. je ziet mensen onbewust toch wel proberen alles uit hun tijd daar te halen waardoor ik van mening ben dat sommige paarden mentaal/emotioneel toch wel wat overvraagd worden. net ff dat tandje extra wat mensen thuis misschien/waarschijnlijk niet zouden doen. en begrijp me niet verkeerd hoor; de sfeer is voor mens en paard heel erg fijn daar. het is absoluut heel paardvriendelijk maar ik ben gewoon heel erg (overdreven) streng op mentale belasting en stress. De methode op zich is super simpel. 1 van de eerste dagen riep greetje; eigenlijk alles wat we doen is kun je dit voetje daarheen bewegen? En hoe verder we onderweg zijn hoe meer ze gelijk heeft daarin :j het is echt zo super simpel. Maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is.

We zitten nu komende maand aan de laatste lesdagen. Voor de audities (praktijk examens) moet je een aantal dingen laten zien waarbij het erop neer komt dat daar toch best heel wat uren training in gaan zitten. ook met mijn paard dat al veel kent en het ook gewend is dat dingen aanleren wat onduidelijk of rommelig kan zijn. Hoe vaak mijn paard me echt aankijkt van joh, ik wil wel doen wat je vraagt maar wat wil je nu eigenlijk precies van me? op dat moment kan ik haar dat antwoord soms niet geven. door onze geschiedenis samen kunnen we dat samen hebben, maar je eerste paard dat je opleidt in dit systeem is gewoon de pineut. Ze was ook al de pineut geweest toen ik begon met clickertrainen dus ze heeft inmiddels wel de mentale stabiliteit om te weten dat het altijd goed komt. een jonge of groene kijk ik dan op mentaal vlak toch een beetje anders tegenaan. ik persoonlijk zou niet als het eerste paard beginnen met een een jonge/groene.

In dat geval zou ik ervoor kiezen om te proberen een ouder/ervaren paard te gebruiken voor de opleiding waarop je de eerste dingen kunt uitproberen zonder dat die van slag raakt. 1 die het leuk vindt om mee op pad te gaan en niet onder de indruk is van je gestuntel. tegelijkertijd zou ik thuis de jonge mee laten lopen in jouw eigen opleiding maar dan dus zonder de tijdsdruk van zo veel mogelijk uit je duur betaalde tijd willen halen. Andere optie is om je jonge paard thuis al een aantal belangrijke dingen aan te leren zodat het basisniveau op orde is en je eigenlijk een beetje "voor"loopt. dan is niet ineens alles nieuw en moeilijk. en in dat geval zou ik er waarschijnlijk nog voor kiezen om (deels) met de schoolponys te werken. zij zijn echt goed opgeleid en super ervaren dus zo kun je voelen hoe het moet voelen als ze doen wat ze moeten doen :j . in het begin was ik heel verdrietig dat mijn merrie niet mee kon maar ik vind werken met de schoolponys en lekker thuis in alle rust met mijn merrie eigenlijk een prima combinatie.

De filmpjes zijn heel duidelijk en goed. eigenlijk alles wat je nodig hebt. wat dat betreft zou het moeten kunnen zonder de opleiding te volgen. ik merkte echter wel dat zonder een beetje begeleiding ik het lastig vond om focus te krijgen. Na de eerste lesdag dacht ik oooh joh alleen met de filmpjes had het ook wel gekund. alles is super logisch! maar toen ik de eerste paar maanden alleen de filmpjes had toen was het heel veel een groot en wist ik niet meer waar te beginnen. dus het is ook nog een optie om het thuisstudie pakket te volgen met begeleiding erbij van een instructeur. Als ik de filmpjes 1 voor 1 gekeken had en pas de volgende was gaan kijken als ze dat beheerste wat er in het filmpje was uitgelegd dan was ik een heel eind gekomen. maar zoals gezegd ik ben best een handige trainer met brede ervaring al heb ik dat jarenlang niet willen toegeven. maar ik wil graag instructeur worden dus ik moest hoe dan ook de hele opleiding doen :D

Ik ben er echt blij mee hoor dat ik deze opleiding mag volgen. in de basis zijn er een paar dingen die ik anders doe en blijf doen vanwege mijn clicker ervaring maar dat vinden ze helemaal oke. er is echt ruimte om alles op je eigen manier en eigen tempo te doen. De manier van trainen is echt heel waardevol en ik ben super blij dat ik dat dadelijk beheers (of eigenlijk heb ik het gevoel dat ik het op zich al wel beheers maar ik moet nog even de knopjes installeren bij mijn paard zegmaar) maar voor alleen persoonlijke ontwikkeling vind ik het wel erg duur *D Maar of iets duur is of niet ligt natuurlijk aan je bestedingsruimte en wat iets je waard is.

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 03:13

Ik ben het volledig eens met Pluisje. Je hebt veel aan de schoolpaarden aangezien deze je spiegelen en je je heel bewust wordt van je eigen lichaamstaal en intentie.

Wat betreft het geld: als je zakken goed gevuld zijn of je wilt instructeur worden, dan zou ik het doen, maar anders zou ik gewoon aan de slag gaan met een instructeur uit je omgeving.

Een jong/ gecompliceerd paard meenemen raad ik ook niet aan. Het is handig om wat handvaten te krijgen als je ergens tegenaan loopt, maar je wil niet alleen maar bezig zijn met crisismanagement van je paard terwijl je eigenlijk voor jezelf komt om de basis aan te leren.

De filmpjes vind ik soms niet ideaal gefilmd, maar dit ligt ook een deel aan mij persoonlijk. Ik ben een ADD’er en raak enorm snel afgeleid. Als er vaak een hond door het beeld loopt of er zitten stukjes die niet echt iets toevoegen dan ben ik al weg _O- Maargoed dat ligt ook aan mij.

De sfeer daar is enorm fijn moet ik zeggen, ook voor de paarden. Ze staan overdag allemaal rustig in de paddock, zelfs de mijne die zich enorm druk kan maken als ze zich op vreemd terrein bevindt

KastorB
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:29

pluisje88 schreef:
Ik zal heel eerlijk zijn; de opleiding is heel erg duur. Alleen het lesgeld al is echt een hele klap geld. Ondanks dat ik tot mijn grote mazzel nog stap budget heb gekregen heb ik er nog serieus voor moeten sparen. en daarmee ben je er nog lang niet. Het is vrij normaal dat mensen daar in de buurt blijven overnachten. ik ben inmiddels nog de enige die op en neer rijdt omdat ik nog paarden thuis heb staan die ik moet verzorgen. dus dat is elke maand twee hotelovernachtingen, twee keer uit eten, brandstof voor de auto. Voor de opleiding heb je spullen nodig en de spullen waarmee ze werken zijn niet goedkoop. Kaptoompje hier, barebackpad daar, bit ect. niemand verplicht je overigens tot aankoop, maar ik ervaar daarin we eel beetje een soort van groepsdruk ofzo. onder het mom van het heeft nu al zoveel geld gekost dan wil je ook niet aanklooien maar het goed doen.

Er zijn in de groep best veel mensen die komen voor hun eigen ontwikkeling en ervaren veel steun aan de opleiding. ik denk dat zij een ander inkomstenlevel hebben dan ik ;) ik vind het erg veel geld zeker als je er niks voor terug gaat halen in de vorm van instructeur worden zegmaar. maar ik denk dat ik gewoon te gierig ben want ik hoor hier verder niemand over.

Maar dit is dus ook de reden dat ik persoonlijk dit niet aan zou gaan met een groen/jong paard of een paard dat nog een gedragsissue heeft wat opgelost moet worden. in de praktijk ben je vooral bezig met gedragscorrectie en de basis abc's aanleren waardoor je eigenlijk je duur betaalde tijd niet optimaal benut. zoals ik al zei: ik ben te gierig voor dit leven ;)

hoe ervaren en handig ben je zelf in trainen en dingen leren? deze methode vind ik wel heel geschikt voor elk paard, en dus ook om een jong paard mee te beginnen. maar het heeft toch best wat tijd nodig om een sterke basis te leggen en de opleidingstijd is erg kort. daarna is het aan jezelf om het op te lossen. je ziet mensen onbewust toch wel proberen alles uit hun tijd daar te halen waardoor ik van mening ben dat sommige paarden mentaal/emotioneel toch wel wat overvraagd worden. net ff dat tandje extra wat mensen thuis misschien/waarschijnlijk niet zouden doen. en begrijp me niet verkeerd hoor; de sfeer is voor mens en paard heel erg fijn daar. het is absoluut heel paardvriendelijk maar ik ben gewoon heel erg (overdreven) streng op mentale belasting en stress. De methode op zich is super simpel. 1 van de eerste dagen riep greetje; eigenlijk alles wat we doen is kun je dit voetje daarheen bewegen? En hoe verder we onderweg zijn hoe meer ze gelijk heeft daarin :j het is echt zo super simpel. Maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is.

We zitten nu komende maand aan de laatste lesdagen. Voor de audities (praktijk examens) moet je een aantal dingen laten zien waarbij het erop neer komt dat daar toch best heel wat uren training in gaan zitten. ook met mijn paard dat al veel kent en het ook gewend is dat dingen aanleren wat onduidelijk of rommelig kan zijn. Hoe vaak mijn paard me echt aankijkt van joh, ik wil wel doen wat je vraagt maar wat wil je nu eigenlijk precies van me? op dat moment kan ik haar dat antwoord soms niet geven. door onze geschiedenis samen kunnen we dat samen hebben, maar je eerste paard dat je opleidt in dit systeem is gewoon de pineut. Ze was ook al de pineut geweest toen ik begon met clickertrainen dus ze heeft inmiddels wel de mentale stabiliteit om te weten dat het altijd goed komt. een jonge of groene kijk ik dan op mentaal vlak toch een beetje anders tegenaan. ik persoonlijk zou niet als het eerste paard beginnen met een een jonge/groene.

In dat geval zou ik ervoor kiezen om te proberen een ouder/ervaren paard te gebruiken voor de opleiding waarop je de eerste dingen kunt uitproberen zonder dat die van slag raakt. 1 die het leuk vindt om mee op pad te gaan en niet onder de indruk is van je gestuntel. tegelijkertijd zou ik thuis de jonge mee laten lopen in jouw eigen opleiding maar dan dus zonder de tijdsdruk van zo veel mogelijk uit je duur betaalde tijd willen halen. Andere optie is om je jonge paard thuis al een aantal belangrijke dingen aan te leren zodat het basisniveau op orde is en je eigenlijk een beetje "voor"loopt. dan is niet ineens alles nieuw en moeilijk. en in dat geval zou ik er waarschijnlijk nog voor kiezen om (deels) met de schoolponys te werken. zij zijn echt goed opgeleid en super ervaren dus zo kun je voelen hoe het moet voelen als ze doen wat ze moeten doen :j . in het begin was ik heel verdrietig dat mijn merrie niet mee kon maar ik vind werken met de schoolponys en lekker thuis in alle rust met mijn merrie eigenlijk een prima combinatie.


Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg!

Het is inderdaad ook vanwege de hoge kost, wat het ongetwijfeld waard is, waardoor ik heel zeker wil zijn. Ik kan ook nergens iets vinden of ik hier in België ook ergens aanspraak kan maken op een tegemoetkoming. Ik zou dan in de toekomst ook wel graag als instructeur aan de slag gaan, waardoor het ook wel weer opbrengt, naast de ervaring met eigen paarden.

De reden dat ik het met mijn jonkie wil doen, is dat ik graag al van het begin op één en dezelfde manier wil werken. Hij heeft mogelijks wel wat nare ervaringen gehad in het verleden, waardoor hij echt nood heeft aan structuur en duidelijkheid. Daarom lijkt het mij beter om nu al alles volgens deze manier aan te leren of te verfijnen.

Misschien is het dan inderdaad wel een idee om de thuisopleiding, evt. met instructeur in de buurt, te starten en de verdere praktijkopleiding met een meer ervaren paard of één van de trainingspaarden te doen.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Instructeurs opleiding Human and Horse ( Greetje Hakvoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:52

Je kunt ook de thuis opleiding starten met instructeur en dan als hij eraan toe is hem meenemen naar de opleiding. De school pony’s zijn ook allemaal jong. De oudste is 5 geloof ik. Maar ze zijn stabiel en fijn om mee te werken. Ze hebben een duidelijke taak en voeren deze met veel bravoure en voldoening uit. Ze zijn stuk voor stuk bloedfanatiek op hun eigen specifieke manier. Als je paard de losse stukjes al beheerst (filmpjes doorlopen) dan zie ik niet in waarom het met een jong paard niet zou kunnen.

Ik bedoelde vooral te zeggen dat ik het traject niet zou aangaan met een blanco paard. De leeftijd is daarin minder van belang dan het nulpunt waarmee je begint.

KastorB
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:21

MissSicarius schreef:
Ik ben het volledig eens met Pluisje. Je hebt veel aan de schoolpaarden aangezien deze je spiegelen en je je heel bewust wordt van je eigen lichaamstaal en intentie.

Wat betreft het geld: als je zakken goed gevuld zijn of je wilt instructeur worden, dan zou ik het doen, maar anders zou ik gewoon aan de slag gaan met een instructeur uit je omgeving.

Een jong/ gecompliceerd paard meenemen raad ik ook niet aan. Het is handig om wat handvaten te krijgen als je ergens tegenaan loopt, maar je wil niet alleen maar bezig zijn met crisismanagement van je paard terwijl je eigenlijk voor jezelf komt om de basis aan te leren.

De filmpjes vind ik soms niet ideaal gefilmd, maar dit ligt ook een deel aan mij persoonlijk. Ik ben een ADD’er en raak enorm snel afgeleid. Als er vaak een hond door het beeld loopt of er zitten stukjes die niet echt iets toevoegen dan ben ik al weg _O- Maargoed dat ligt ook aan mij.

De sfeer daar is enorm fijn moet ik zeggen, ook voor de paarden. Ze staan overdag allemaal rustig in de paddock, zelfs de mijne die zich enorm druk kan maken als ze zich op vreemd terrein bevindt

Het kriebelt wel heel erg om eraan te starten! Maar de afwisseling met de schoolpaarden lijkt me ook wel super interessant met wat ik hoor. Zoveel te leuker dat de sfeer ook goed zit! Dat betekent natuurlijk ook veel.

KastorB
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:25

pluisje88 schreef:
Je kunt ook de thuis opleiding starten met instructeur en dan als hij eraan toe is hem meenemen naar de opleiding. De school pony’s zijn ook allemaal jong. De oudste is 5 geloof ik. Maar ze zijn stabiel en fijn om mee te werken. Ze hebben een duidelijke taak en voeren deze met veel bravoure en voldoening uit. Ze zijn stuk voor stuk bloedfanatiek op hun eigen specifieke manier. Als je paard de losse stukjes al beheerst (filmpjes doorlopen) dan zie ik niet in waarom het met een jong paard niet zou kunnen.

Ik bedoelde vooral te zeggen dat ik het traject niet zou aangaan met een blanco paard. De leeftijd is daarin minder van belang dan het nulpunt waarmee je begint.

Dan misschien daar al rustig mee starten en tegen dat de weekendopleiding eraan komt, zien hoe ver we staan. Dan kan ik nog wel kijken of ik mijn eigen (dan al minder groen) paard meeneem of het met de schoolpony's doe.

RosaNur

Berichten: 1783
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:56

KastorB schreef:
@RosaNur, @pluisje88, @MissSicarius: Hoe lang hebben jullie ongeveer over de thuis- en instructeursopleiding gedaan?
Ik zou graag willen starten met mijn jonge, vrij groene IJslander. Gezien de toekomstplannen zou ik graag wel een idee hebben hoe lang jullie er ongeveer over hebben gedaan. Uiteraard wil ik alle nodige tijd nemen met mijn paardje om hier samen in te groeien en bij te leren.


Ik heb daar met paarden van Greetje zelf mogen trainen, ik ben zelf voorlopig nog wel bezig met de praktijk te gaan behalen. Heb nog geen paard om mee verder te gaan.
Ik accepteer gewoon dat dit een levenswerk is. Mocht ik eerder vastlopen met het lesgeven wat ik graag wil doen en wel al een paard hebben wil ik puur voor het papier de ORUN nog extra gaan meepakken. Want dit is toch een heel ander kaliber waar zeer veel leertijd voor nodig is...

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Instructeurs opleiding Human and Horse ( Greetje Hakvoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:01

Haha nope. “Die doen we even tussendoor” is er niet bij :D dat maakt het voor mij interessant. Ik vind orun maar gruwel als ik zie hoe de gemiddelde instructeur lesgeeft. Ik heb heel lang gezocht juist naar iets wat niet orun was. En dan valt het me dus op dat over deze opleiding best makkelijk gesproken wordt en hij niet voor “vol” wordt aangezien maar ik vind het toch echt niet vergelijkbaar met orun voor wat je ervoor moet doen/leren

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Instructeurs opleiding Human and Horse ( Greetje Hakvoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:19

Ik ben een paar keer op weekend geweest van 1 van haar leerlingen en vond de sfeer iid geweldig! Net als alles voor de paarden. Heb er ook aan gedacht op de opleiding te volgen, meer voor mezelf dan om instructeur te worden. Een vriendin die lesgeeft heeft wel de opleiding gevolgd maar hoor dat er echt extreem weinig mensen slagen met hun auditie?

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 00:05

Ik ben zes jaar geleden met de opleiding begonnen. Uit mijn groep zijn er meerdere met meerdere behaalde audities. Ik zelf heb nog geen auditie behaald. Kunnen mijn paard en ik het? Jazeker. Maar het filmen, bewerken etc van de filmpjes is totaal niet mijn ding. Daar ben ik niet de enigste in. Ik ken er behoorlijk wat die daar tegenop zien en dus niets filmen. En dus geen auditie hebben ingeleverd en behaald.

Je hebt echt wel heel wat uren training met je paard nodig. Je hebt een travers en een travers. Greetje geeft ook altijd aan je hebt 3 fases van het proces. De ene is lang bezig met het aanleren van alle hulpen aan zijn paard en een ander is weer heel lang met bezig met een andere fase.
Daarnaast is belangrijk hoe vaak train je en hoe snel leert je paard. Ik grondwerk 1 keer per week, longeer 1 a 2 keer en rij 2 a 3 keer. Grondwerk je vaker, zal het allemaal veel sneller gaan. Mijn paard is erg van de afwisseling, dus ja ik grondwerk dan minder en dan kan het wat langer duren. Erg, nee vind ik van niet.

Is het duur, ja. Maar ik blijf genieten als ik daar ben, dus ik ga nog steeds drie keer per jaar naar Mastertraining en ga dit jaar de Liberty opleiding doen. Dit jaar alleen Liberty en geen Mastertrainingen. Omdat ik enorm geniet, heb ik het ervoor over. Dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.

Ik zou ook eerst een instructeur die de opleiding bij Greetje heeft gedaan zoeken. Daar bij beginnen met je jonge paard. Dan heb je de basis goed en kan je altijd later als je paard wat ouder is met de opleiding starten. Persoonlijk miste ik een instructeur die naast Greetje mij kon begeleiden tussen de opleidingsdagen en Mastertrainingen in. Bij mij in de buurt is er niemand die de opleiding heeft gedaan.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Instructeurs opleiding Human and Horse ( Greetje Hakvoort)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:30

Dat vind ik mede het ding dat het zo verschrikkelijk duur maakt. Ik ben zelf eigenlijk al bijna de hele opleiding geblesseerd dus aan het praktijk deel heb ik al minstens 4
Van de 10x niet mee gedaan. Mijn studiegenoten zijn wel fanatiek aan het oefenen en die hebben er zo ver ik weet allemaal tig keer privéles bij gehad. Het is allemaal heel gaaf maar het is qua geld wel een beetje een bodemloze put. Zeker de mensen met de paarden die nog niet op het voor mij vereiste basisniveau zitten qua leeftijd of gedrag die lessen zich een ongeluk. Financieel gezien is dat best heftig.

Er zijn er nu ook al een aantal bij ons in de groep die zeggen dat ze de audities niet gaan doen. Het feit dat je echt veel moet doen voordat je zover bent en het best een lange adem kost denk ik dat dat wel meespeelt in het feit dat mensen ervoor kiezen geen auditie te doen. Ik ga de audities wel doen, want ik wil m’n instructeursdiploma. Ik moet dus wel :) anders weet ik niet of ik het gedaan had. En als ik het instructeursdiploma niet had willen hebben had ik achteraf gekozen voor les en de thuisstudie. Maar dat is achteraf natuurlijk ;)