R+ methode

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flver
Berichten: 28
Geregistreerd: 18-04-23

R+ methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 18:28

Hey hoi!

Ik heb een verzorgpony en daar leer ik nu wat R+ methode inhoud enz.
Wie doet dit ook en is dit bekend in de paardensport?

Groetjesss :)

marley93

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:39

Wat leuk dat je hiermee aan de slag kan met je verzorgpony!

R+ is echter geen methode, het is één van de vier leerprincipes. Hier staat een duidelijke uitleg. En volgens mij loopt hier op Bokt ook een topic over clickertraining.

Over het algemeen wordt positieve bekrachtiging (R+) vooral toegepast bij vrijheidsdressuur, maar in de 'traditionele' paardenwereld wordt voornamelijk nog gebruik gemaakt van positieve correctie (P+) en negatieve bekrachtiging (R-). (Denk bijvoorbeeld aan teugeldruk toevoegen alvorens deze weg te halen tijdens het rijden.)

Jolanda Adelaar is een leuk voorbeeld van iemand die haar paarden heel hoog heeft opgeleid met positieve bekrachtiging. Zij is van Super Guus. Ik weet niet of je Instagram hebt, maar daar vind ik bijvoorbeeld Janneke Koekhoven een leuk en informatief account hebben. En zo kom je via via steeds bij meer accounts uit. :) Ik weet niet of je goed bent in Engels, maar anders is 'Don't Shoot The Dog' van Karen Pryor ook heel leuk en informatief om te lezen.

flver
Berichten: 28
Geregistreerd: 18-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 08:32

Klopt inderdaad dat het geen methode is :)

Ik volg Jolanda Adelaar ook al en ben zelfs naar Super Guus afscheid show geweest.
Ik moet nog veel leren dus als je tips hebt zijn die welkom.

Ik ga zeker even kijken op die andere pagina's

Groetjesss :)